قطع درختان شهر صحنه براساس نظرات کارشناسی انجام شده است

شهردار صحنه گفت: شهرداری حدود ۶۰۰ اصله درخت را قطع و معدوم کرد که این اقدام پس از برگزاری جلسات متعدد با نهادها، کارشناسان امر (استانداری، فرمانداری، دادستان، ادارات جهاد کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی، شورای اسلامی شهر) و متخصصان دانشگاه‌ها انجام شده است.

قطع درختان شهر صحنه براساس نظرات کارشناسی انجام شده است

اسفندیار نظری در کرمانشاه در خصوص انتشار فیلمی که حاوی تصاویری از قطع تعدادی از درختان کاج پارک جنگلی محله جواد آباد صحنه اظهار کرد: به‌تازگی فیلمی در بعضی رسانه‌ها انتشار یافته که موجب ایجاد نگرانی‌های در بین شهروندان و هم‌وطنان شده است و گلایه‌ها از شهرداری صحنه را به دنبال داشت که لازم است برای تنویر افکار عمومی و شفاف‌سازی مواردی بیان کنم.

وی افزود: خشک شدن و نابودی تعداد زیادی از درختان (حدود ۲۰۰۰ اصله) در طول سالیان اخیر در پهنه عظیم جنگلی منطقه اتفاق افتاده و اقدام خاصی تاکنون برای نجات آن‌ها صورت نگرفته است.

شهردار صحنه خاطرنشان کرد: این جنگل‌ها به سرعت در حال تخریب کامل است و اقدام فوری برای نجات این پهنه عظیم جنگلی و فضای سبز منطقه که در کشور زبانزد است به عنوان یک مطالبه عمومی از شهرداری مطرح شده است.

نظری اضافه کرد: پس از بررسی‌های فراوان و دعوت از کارشناسان خبره و برگزاری جلسات متعدد طی ماه‌های اخیر مقرر شد شهرداری با اجرای یک طرح چند مرحله‌ای و با قید فوریت اقدامات عملی برای حفظ پهنه جنگلی انجام دهد.

وی تصریح کرد: شهرداری در مرحله اول طرح، حدود ۶۰۰ اصله درخت را قطع و معدوم کرد که این اقدام شهرداری پس از برگزاری جلسات متعدد با نهادها، کارشناسان امر (استانداری، فرمانداری، دادستان، ادارات جهاد کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی، شورای اسلامی شهر) و متخصصان امر در دانشگاه‌ها و سایر حامیان طبیعت و محیط زیست و با حضور اصحاب رسانه شهرستان انجام شد.

شهردار صحنه تاکید کرد: مرحله جدی دیگر طرح، اخذ نظرات کارشناسی در خصوص تشخیص نوع بیماری و راه‌های مقابله با آن است که دلیل آن نیز تنش آبی سال‌های اخیر و حمله سوسک چوب‌خوار مدیترانه‌ای و همچنین عمر بالای درختان تشخیص داده شد.

وی اضافه کرد: با کسب نظرات کارشناسی و دستگاه‌های مرتبط و بالادستی مقرر شد برای جلوگیری از سرایت این بیماری به سایر درختان و به دلیل کمبود تا پایان فروردین سال‌جاری، پس از تعیین انواع جایگزین، شهرداری ابتدا پس از اخذ مجوزهای لازم اقدام به قطع، معدوم کردن و سوزاندن بقایای درختان آفت‌زده و خشکیده کند.

شهردار صحنه اظهار کرد: جایگزینی آن‌ها بر اساس نوع درختان تأیید شده باید با تعیین نحوه آبرسانی به نهال‌ها انجام شود، در این راستا شهرداری صحنه پس از چندین مرحله اخذ نظریه کارشناسان رسمی دادگستری در خصوص تشخیص بیماری و تعیین درختانی که باید قطع و جایگزین شود با اخذ مجوز کمیسیون ماده ۷ و تعیین درختانی که نیاز به جایگزینی دارند برای تعیین پیمانکار در قالب مزایده با اخذ مجوزهای قانونی، اقدام به برگزاری مزایده در سامانه ستاد کرد که منجر به عقد قرارداد شد.

نظری با تاکید بر اینکه پیمانکار آن مشخص و قطع درختان با نظارت دقیق و حساسیت ویژه در حال اجرا است، گفت: با هدف جایگزینی نهال‌هایی از انواع توت نرک، اقاقیا، زبان‌گنجشک و سایر گونه‌های مقاوم و متناسب با آب و هوای منطقه‌ای با نیاز آبی کم در نظر گرفته شده که شهرداری اقدام به خرید نهال‌های مشخص شده کرده است.

وی ادامه داد: به محض پایان مرحله اول نهال‌کاری با مشارکت گروه‌های مردم نهاد و دستگاه‌های ذی‌ربط، خبرهای آن اعلام می‌شود.

شهردار صحنه خاطرنشان کرد: اقدامات در دست اجرا قدمی در راستای نجات پارک جنگلی جوادآباد است و ضمن رضایت خدای متعال و مردم، موجب احیای سایر پارک‌های جنگلی باغ‌شهر صحنه می‌شود.

نظری تاکید کرد: درخواست مساعدت و همراهی را از مردم و همشهریان در این زمینه خواستاریم و همواره پذیرای همکاری شما در این راه عظیم خواهیم بود.