فاستر+شرکا،آسمان خراشی به ارتفاع 2 کیلومتر را برای شهر ریاض در کشور عربستان سعودی طراحی می کنند!

براساس گزارشی که دیروز چهارم ماه مارس سال ۲۰۲۴ میلادی در ژورنال معماران بریتانیا به عنوان یک مجله معماری بریتانیایی منتشر شده است، استودیوی معماری بریتانیایی فاستر+پارتنرز در حال طراحی یک آسمان‌خراش به ارتفاع دو کیلومتر در شمال شهر ریاض پایتخت کشور عربستان سعودی و در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی این شهر می‌باشد!

فاستر+شرکا،آسمان خراشی به ارتفاع 2 کیلومتر را برای شهر ریاض در کشور عربستان سعودی طراحی می کنند!


پروژه‌ای چند میلیارد دلاری که در صورت ساخت و تکمیل، به بلندترین ساختمان جهان تبدیل خواهد شد؛ و ارتفاع آن بیش از دو برابر رکورددار کنونی یعنی برج خلیفه با ارتفاع ۸۲۸ متر در شهر دبی کشور امارات متحده عربی خواهد بود.

البته لازم به یادآوری است این پروژه که توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی حمایت می‌شود، دومین تلاش برجسته‌ی کشور عربستان سعودی برای ساخت بلندترین ساختمان جهان می‌باشد! چرا که در حال حاضر، برج جده با ارتفاع ۱۰۰۰ متر طراحی شده توسط معماران آمریکایی آدریان اسمیت + گیل گوردون (مستقر در شیکاگو) در شهر جده در حال ساخت است!

معماران بریتانیایی فاستر+پارتنرز، پروژه‌های متعددی را در کشور عربستان سعودی طراحی و اجرا کرده است؛ از جمله می‌توان به برج ۴۴ طبقه‌ی الفیصلیه در شهر ریاض اشاره کرد! پروژه‌ای که در سال ۲۰۰۰ میلادی به بهره‌برداری رسید. یا طراحی چهار ایستگاه راه‌آهن پرسرعت که در سال ۲۰۱۹ میلادی افتتاح شدند...

البته این استودیوی معماری بریتانیایی علاوه بر فعالیت در فرآیند طراحی و ساخت آسمان‌خراش بزرگ و فرودگاه ریاض، در دو فرودگاه دیگر نیز فعال است! ساخت‌وساز فرودگاه بین‌المللی دریای سرخ که به تازگی آغاز شده است و همچنین طراحی یک ترمینال فرودگاه خصوصی و برج کنترل برای استراحتگاهی مجلل در ساحل دریای سرخ.

در انتها بد نیست بدانید سال ۲۰۲۳ میلادی، سالِ مالی پرافتخاری برای بزرگ‌ترین استودیوی معماری بریتانیا بود چرا که گردش مالی این استودیو معماری به طور قابل توجهی در منطقه‌ی خاورمیانه افزایش یافت و درآمد آن از ۸۳ میلیون پوند به ۱۱۸.۲ میلیون پوند در سالِ مالی منتهی به ۳۰ آپریل سال ۲۰۲۳ میلادی رسید!