فاستر +شرکا از طرح جامع بازسازی منطقه ی زلزله زده 30 کیلومتر مربعی آنتاکیا در استان هاتای کشور ترکیه رونمایی کرد!

امروز سی و یکم ماه جولای سال ۲۰۲۴ میلادی، استودیو معماری بریتانیایی فاستر + شرکا از طرح جامع خود برای بازسازی منطقه‌ی ۳۰ کیلومتر مربعی آنتاکیا، واقع در استان هاتای در ترکیه (پس از وقوع زلزله‌هایی در کشورهای ترکیه و سوریه در سال گذشته میلادی) رونمایی کرد.

فاستر +شرکا از طرح جامع بازسازی منطقه ی زلزله زده 30 کیلومتر مربعی آنتاکیا در استان هاتای کشور ترکیه رونمایی کرد!


بهمن ماه سال ۱۴۰۱ شمسی بود که زمین‌لرزه‌ای سهمگین و فاجعه‌آمیز به بزرگی ۷٫۸ ریشتر مرکز و جنوب کشور ترکیه و شمال و غرب کشور #سوریه را به مدت ۷۵ ثانیه لرزاند و خسارت‌های گسترده‌ای به جای گذاشت (این زلزله بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد)... در این زلزله در مجموع بیش از ۵۹ هزار نفر کشته شدند.

به گفته‌ی فاستر+شرکا، چیزی در حدود ۸۰ درصد از ساختمان‌های آنتاکیا در اثر این زلزله آسیب جدی دیده بودند!

اما جالب است بدانید طرح ارائه شده از سوی معماران فاستر + شرکا بر بازیابی ویژگی‌های از پیش موجود در منطقه و همچنین تقویت آنها با هدف تشویق افراد آواره به بازگشت تمرکز دارد. این طرح بر حفظ ساختارها و سازه‌های باقی مانده و سپس ایجاد یک سلسله مراتب دسترسیِ جاده‌ایِ کارآمد متشکل از حمل و نقل عمومی، فضای عابران پیاده و همچنین فضای ویژه برای دوچرخه سواران تاکید دارد.

فاستر+شرکا با هدف طراحی شهری انعطاف‌پذیر، مناطقی را در معرض خطر سیل در اطراف رودخانه‌ها شناسایی کرد و سپس برای ایجاد مناطق سبز در پیرامون آن‌ها برنامه‌ریزی نمود تا علاوه بر فراهم ساختن فضای بیشتر برای روان آب، فضای عمومی در تعامل بیشتر با طبیعت را ایجاد نماید.

براساس آنچه در بیانیه‌ی فاستر و شرکا آمده است، آن‌ها در این طرح جامع ساختار اصلی شهر را تغییر نداده‌اند! طرح جامع آنتاکیا شامل ۱۳ منطقه‌ی شهری است که هر کدام دارای امکانات شهری و مراکز تجاری می‌باشد.

فاستر+شرکا تاکید دارد که شهر آنتاکیا قبل از زلزله نیز با چالش‌هایی مواجه بوده است! اتفاقی که سبب شده است تا در طول بازسازی پایدار به آن‌ها نیز رسیدگی شود؛ برای مثال ساختمان‌هایی که در مناطق سیل‌خیز ساخته شده بودند و یا این موضوع که شهر به صورت ارگانیک و نسبتا بدون کنترل رشد کرده بود! اتفاقی که منجر به رشد بی‌رویه‌ی قلمروی عمومی تحت سلطه‌ی ماشین‌ها و همچنین توزیع فضاهای عمومی دارای امکانات اجتماعی شده بود.