مرکز حمل و نقل Salesforce ؛ یک پارک شهری شناور در قلب شهر سانفرانسیسکو

پروژه مرکز حمل و نقل Salesforce (یا Salesforce Transit Center) یک ایستگاه حمل و نقل چند منظوره ی پیشرفته (و در عین حال عین یک پارک شهری شناور!) در مرکز شهر سانفرانسیسکوی ایالات متحده آمریکا می باشد که ۱۱ سیستم ترانزیتی را به یکدیگر متصل می نماید؛ به بیان ساده تر این پروژه، به عنوان یک قطب ارتباطی، شهر سانفرانسیسکو را به سیستم حمل و نقل منطقه ای، ایالتی و کشوری متصل می کند. سان فرانسیسکو با جمعیت ۸۸۴٬۳۶۳ نفری، چهارمین شهر بزرگ ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا و پس از نیویورک، متراکم‌ ترین شهر آمریکا از نظر جمعیت است!

مرکز حمل و نقل Salesforce ؛ یک پارک شهری شناور در قلب شهر سانفرانسیسکو

این پروژه شهری که توسط معماران Pelli Clarke Pelli طراحی شده است، شامل یک پارک و فضای سبز شهری بر روی فضای پشت بام خود به مساحت ۲٫۲ هکتار می باشد! این پارک بر روی دیواری از ستون های فولادی در گذرگاه شمال به جنوب شهر سانفرانسیسکو امتداد یافته است (متشکل از در پنج بلوک شهری). براساس برنامه ریزی های انجام یافته، ۱۲ نقطه ورودی به این پارک جانمایی شده است. از جمله کاربری های فراهم شده در این پارک معلق می توان به آمفی تئاتر با ظرفیت ۸۰۰ نفر، چندین کافه، زمین بازی کودکان و همچنین مناطق ساکت و آرام برای مطالعه افراد و… اشاره کرد. این پارک طیف گسترده ای از اکوسیستم بوم شناسی منطقه خلیج سانفرانسیسکو را از درختان بلوط گرفته تا تالاب و… دربر گرفته است.

به باور معماران پروژه، فضاهای سبز از يک سو موجب بهبود وضعيت زيست محيطی شهر می شوند، و از سوی ديگر شرايط مناسبی را برای گذران اوقات فراغت شهروندان فراهم می سازد.

بد نیست بدانید اهميت فضاهای سبز شهری تا به آن حد است که امروزه وجود اين کاربری به عنوان يکی از شاخص های توسعه يافتگی جوامع به حساب می آيد! فضاهای سبز در شهرها به عنوان ریه های تنفسی شهرنشینان به شمار می آید و به همین دلیل فقدان آن به معنی عدم وجود سلامت و تندرستی در شهرها محسوب می شود.