عرق سرد یک طرح با تب تند

گزارشی از وضعیت پزشک خانواده در فارس

عرق سرد یک طرح با تب تند

سهیلا رفیعی نژاد/ اگرچه از سال گذشته تا کنون چند بار پزشکان خانواده در اعتراض به عدم رفع مشکلات موجود، به مردم خدمات ارائه ندادند و نیمه دوم همین امسال چند درمانگاه در استان به مراجعان شان گفتند به صورت آزاد در خدمتیم و از پزشک خانواده خبری نیست، اما مشکلات این برنامه هنوز برقرار است حتی بیشتر از قبل. وضعیت مراقبان و حق و حقوق شان حل نشده، به نحوی که برخی پزشکان خانواده در حال حاضر بدون مراقب سلامت که هدف اصلی پیگیری مسائل خانواده های تحت پوشش پزشک بود کار می کنند.

از سوی دیگر برخی پزشکان خانواده هم از برنامه خارج شده اند بدون اینکه کسی جایگزین آن ها شود. در عین حال متولیان پزشک خانواده در فارس نیز از عدم حل مشکلات موجود گله مند هستند. در این بین چیزی که تعجب اجراکنندگان برنامه پزشک خانواده در فارس را برانگیخته، شنیدن بوی اجرای آن در سایر استان های کشور با همین عیب و نقص هاست. در حالی که سرانه پزشک خانواده در فارس کفاف هزینه ها را نمی دهد و کمبود بودجه ها باعث بلاتکلیفی و حتی بیکاری بیش از 200 مراقب سلامت در فارس شده خبر از تعمیم برنامه پزشک خانواده ای پر از عیب و نقص به سایر استان ها می رسد. سوال اصلی در این باره این است که اگر تامین بودجه امکان پذیر است، باید به فارس تزریق شود تا برنامه پزشک خانواده را سرپا نگه دارد، نه اینکه در مناطق دیگر کشور هم به صورت دست و پا شکسته و با انبوهی از مشکلات اجرا شود.

مسئول انجمن پزشکان عمومی فارس در این باره گفت: اگر سرانه پزشک خانواده در سال جدید، بر اساس واقعیت های مالی موجود و گرانی ها و تورم تعیین نشود، این برنامه در استان زمین می خورد.

دکتر سیامک متقیان پور افزود: سرانه ای که امسال برای پزشک خانواده در استان در نظر گرفته بودند 16 هزار و400 تومان بود و بعد در شورای عالی بیمه به 11 هزار تومان تقلیل یافت و این باعث بروز مشکلات بسیاری برای پزشکان خانواده و مراقبین شد.

او عنوان کرد: مسئولان کشوری به طور جدی در نظر دارند که این برنامه را به بقیه کشور، توسعه دهند و این دفعه مانند قبل، در حد حرف هم نیست و حتی برای توسعه برنامه، قرارگاه تشکیل شده است.

 دکتر متقیان پور عنوان کرد: در این باره مجلس هم به شدت فشار روی دکتر عین اللهی گذاشته که برنامه پزشک خانواده را به عنوان یک شاخص توسعه در سیستم بهداشت و درمان در کشور توسعه دهند. حتی اخیرا به منظور الگوبرداری برنامه از استان های دیگر به فارس می آیند.

مسئول انجمن پزشکان عمومی فارس گفت: در حال حاضر و همچنان ما در فارس مشکلات بسیار زیادی در خصوص برنامه پزشک خانواده داریم و صلاح نمی دانیم تا وقتی که این مسایل حل نشده به سایر مناطق کشور توسعه یابد.

دکتر متقیان گفت: مشکلات قبلی برنامه پزشک خانواده در فارس نه تنها حل نگردیده، بلکه طی 10 سال گذشته زیاد هم شده است.

 او افزود: در همین باره از طرف انجمن پزشکان عمومی فارس نامه ای به استانداری فرستاده ایم که مشکلات بسیاری داریم و به مسئولان کشوری انتقال دهید که اول نواقص اینجا تصحیح گردد و بعد به کل کشور تعمیم داده شود وگرنه هم جامعه پزشکی و هم مردم دچار مشکلاتی می گردند.

مسئول انجمن پزشکان عمومی استان تصریح کرد: اگر چه اجرای برنامه پزشک خانواده لازم و زیربنایی است اما باید درست اجرا شود. متاسفانه در فارس هنوز مشکل حقوق مراقبین سلامت که نقش کلیدی در برنامه دارند، حل نشده و بطور کلی ما معتقدیم اول مشکلات آن در فارس حل شود و بعد به کشور توسعه یابد.

دکتر متقیان پور گفت: در حال حاضر بیش از یک هزار و 100 پزشک خانواده شهری در فارس فعال هستند و امسال حداقل 100 پزشک هم از برنامه خارج شده اند، البته ممکن است جایگزین هم شده باشند. در حال حاضر نارضایتی ها از برنامه بسیار زیاد است، هم پزشکان از شرایط معنوی و معیشتی شان گله مندند و هم مراقبان سلامت در این خصوص به حق و حقوق شان نرسیده اند و برخی پزشکان به دلیل مشکلات بودجه ای مراقب ندارند و نداشتن مراقب یکی از مسایلی است که باید دیده شود.

او افزود: درآمد پزشک خانواده جوابگو نیست و اگر دو شیفت باشند به 20 میلیون می رسد و همین میزان را باید صرف حقوق پرسنل و هزینه های دیگر هم کنند.

متقیان پور گفت: پایین بودن سرانه، بیشترین مشکلی است که روی وضعیت مراقبان سلامت هم تاثیر گذاشته است. سامانه سیب هم به خوبی جوابگو نیست و لینک کردن با پزشکان متخصص هم مشکل است.

مسئول انجمن پزشکان عمومی فارس عنوان کرد: در هر حال قرار است برنامه پزشک خانواده با همین وضع در استان بماند و حتی بر اساس فرمت فارس تحت عنوان نسخه صفر سه آن را به کشور هم تعمیم دهند و این در واقع کپی برداری از همان برنامه پزشک خانواده فارس است که نواقص آن هم رفع نشده است.

متقیان پور افزود: با بالا رفتن سطح تورم، هزینه های پزشکان خانواده خیلی بالاتر می رود و باید به فکر افزایش منطقی سرانه آن بود. به عبارتی باید سرانه سال جدید به میزانی باشد که پاسخگوی هزینه پایگاه های پزشک خانواده باشد.

مسئول انجمن پزشکان عمومی فارس تصریح کرد: بر اساس هزینه های پایگاههای پزشک خانواده  و با توجه به در نظر گرفتن حقوق مراقبان سلامت، سرانه ماهانه هر بیمار که حال حاضر 11 هزار و860 تومان است، باید حداقل 29 هزار تومان باشد.  

وی در خصوص گله مندی های مردم نیز گفت: برخی پزشکان جمعیت شان پر است و با وجود تمایل مردم می توانند بیمار جدید را تحت پوشش خود قرار دهند. همچنین قطع و وصل شدن سامانه های نسخه نویسی هم باعث نارضایتی مردم شده که باید به حال این قضیه هم فکری شود. در مورد پزشکانی که قصد خروج از برنامه پزشک خانواده  را دارند، باید یکماه قبل به دانشگاه اعلام کنند تا جایگزین صورت گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در خصوص وضعیت برنامه پزشک خانواده عنوان کرد: بر هیچکس پوشیده نیست که راه نجات حوزه سلامت اجرای نظام ارجاع در قالب طرح پزشک خانواده  است.

اما مشکل پرداخت دستمزد مراقبین سلامت هنوز حل نشده و من خیلی پیگیری کرده ام و یکسال است که درگیر هستیم که پرداخت به مراقبین را به یک جای مناسبی برسانیم.  دکتر عباس رضاییان زاده در خصوص خبر تعمیم برنامه پزشک خانواده به سراسر کشور نیز گفت: بحث تعمیم پزشک خانواده به سایرمناطق کشور هم مطرح است و خودم به شخصه نمی دانم وقتی که هنوز مشکل مراقبین سلامت در فارس حل نشده چطور می خواهد این برنامه به کشور تعمیم یابد. وی اضافه کرد: ای کاش اول بحث مراقبین سلامت در فارس که دهمین سال اجرای برنامه پزشک خانواده درآن است حل شود وبعد در کشور گسترش یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: من واقعا نگران این افراد

 ( مراقبان سلامت) هستم که سالها در پایگاههای پزشک خانواده کار کرده اند وبرخی هم سرپرست خانواده اند، اما به حق و حقوشان نرسیده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 200 پزشک خانواده ما به دلیل مشکلات 

بودجه ای مراقب سلامت ندارند، گفت: اجرای این طرح در دیگر نقاط کشور درصورتی که زیر ساخت های مناسب آن فراهم شود مطلوب و لازم است.  

 درا ین باره هم آگاهی دادن به مردم و توانمندسازی پزشک ضروری است و از همه مهمترصرفا پزشکانی که تمایل به حضور در برنامه و انجام مراقبت های بهداشتی  را دارند باید وارد این برنامه شوند، نه آنهایی که فقط ویزیت کنند.

پیشگیری و حضور بین خانواده ها  هدف این برنامه بوده که باید زمینه آن فراهم باشد. بر هیچکس پوشیده نیست که راه نجات حوزه سلامت اجرای نظام ارجاع در قالب طرح پزشک خانواده است و بر اهمیت اجرای آن حرفی نیست، اما اول باید نواقص موجود مانند عدم وجود بودجه ای مناسب برای پرداخت حقوق مراقبین رفع شود و بعد به کشور تعمیم یابد.