ضرورت توجه مسئولان ارشد استان به حل مشکلات فرش فارس

مدیر عامل شرکت بانو بافت ایلات فارس: فرشبافی می‌تواند از ایجاد شغل کاذب و رشد مهاجرت جلوگیری کند

ضرورت توجه مسئولان ارشد استان به حل مشکلات فرش فارس
صنعت فرش با وجود ظرفیت‌های بسیار بالا در عرصه تولید و اشتغالزایی به حال خود رها شده است

مدیرعامل شرکت بانوبافت ایلات پارس ضمن تشریح مشکلات و موانع سد راه توسعه تولید فرش، خواستار توجه جدی‌تر مسئولان به این حوزه شد.

 علی‌اصغر مصطفوی با اشاره به اهمیت صنعت فرش در جهان، از کاهش حجم تولید فرش در فارس از نظر وزنی و متراژ خبر داد و گفت: در حال حاضر تولید فرش در استان به نصف سال‌های قبل و حدود 50 درصد رسیده است.

عضو کارگروه فرش استان فارس با بیان اینکه رواج فرشبافی سبب حفظ بنیان خانواده، درآمدزایی و جلوگیری از مهاجرت و یا دستفروشی و شغل های کاذب می شود، افزود: پروسه سخت تولید فرش، عدم حمایت دولت، افزایش چندین برابری قیمت مواد اولیه، عدم توجیه اقتصادی صادرات فرش به دلیل بخشنامه های ارزی و عدم برخورداری از معافیت مالیاتی از عمده دلایل کاهش تولید فرش در استان است.

وی با اشاره به اینکه فرش هر ساله با توجه به افزایش تورم شامل ارزش افزوده بیشتری می‌شود و حتی می‌توان گفت از طلا و دلار سرمایه گذاری مطمئن‌تری است، ابرازداشت: صنعت فرش با وجود ظرفیت‌های بسیار بالا در عرصه تولید، اشتغالزایی، ارزآوری و سرمایه گذاری به عنوان کالای سرمایه ای به حال خود رها شده است.

مدیرعامل شرکت بانوبافت ایلات پارس در ادامه با اشاره به زنجیره تولید فرش از پشم‌چینی، نخ‌ریسی، رنگرزی، بافت و در نهایت عرضه به بازار، گفت: در حال حاضر 175 هزار بافنده زن در استان، کار تولید فرش را انجام می‌دهند.

مصطفوی، شرکت بانوبافت ایلات فارس را شرکتی جامع معرفی کرد و اظهار داشت: این شرکت از چیدن پشم تا بافت فرش و صادرات فرش را دنبال می کند.

وی از لزوم ایجاد کارگروه‌های تولید فرش در نقاط مختلف استان سخن گفت و عنوان کرد: نماینده ولی فقیه در استان و استاندار فارس می‌توانند با حمایت‌های خود از طریق تریبون‌های در اختیار کمک زیادی به رونق و گسترش تولید فرش در استان نمایند.

مصطفوی ادامه داد: در حال حاضر در فارس عمده تولید فرش مبتنی بر 3 نوع بافت ریزبافت قشقایی، گبه و بافت گلیم و گبه می‌باشد و لذا شناسنامه‌دار کردن این تولیدات از ضروریاتی است که باید به جد دنبال شود.

او بازارهای صادراتی فرش فارس را آلمان و آمریکا اعلام کرد و گفت: قیمت فرش‌های ریزبافت از ۱۲ میلیون تا ۲۵ میلیون تومان، گبه از ۴ میلیون تا ۱۲ میلیون تومان متفاوت است و۹۰ درصد فرش ایران به آمریکا صادر می‌شود.

مصطفوی ادامه داد: به دنبال ایجاد بازارهای جدید با توجه به تنوع و کیفیت بسیار بالای فرش استان هستیم و تلاش داریم در کشورهای سرد مانند روسیه بازار گبه ایجاد کنیم.

عضو کارگروه فرش از فعالیت های آموزشی نیز سخن گفت و افزود: یک کارگاه با همکاری سپاه راه‌اندازی شده تا بافنده‌‎ها آموزش ببیند، ضمن اینکه ما در حال تلاش برای متمرکز کردن بافنده‌ها هستیم تا شاهد افزایش کیفیت باشیم.

مصطفوی با بیان اینکه شرکت بانوبافت ایلات پارس دو سال پیش ثبت شده، اضافه کرد: بیشتر بافنده های قدیمی به جای رقابت با ما همکاری کردند.

وی در ادامه به دلایل بالابودن قیمت فرش نیز اشاره کرد و گفت: یکی از علل زیاد بودن قیمت فرش سکون سرمایه است، بیشترین سود را دلال‌ها بدون سکون سرمایه می‌برند و این در حالی است که بافنده متری ۲میلیون و ۶۰۰ تا ۴میلیون و ۶۰۰ هزارتومان اجرت براساس طرح و رنگ دریافت می کند.

مصطفوی در ادامه با بیان اینکه شرکت دیگر ما تولید رنگ است که در حال راه اندازی می‌باشد، افزود: یک کارگاه رنگ‌ریزی در سلطان آباد در حال فعالیت است و یکی از بهترین رنگ‌های گیاهی کشور است.

این فعال عرصه فرش هدف از این نشست را آگاهی بخشی به مسئولان دانست و گفت: به طور مثال اگر مسئولان در تریبون‌های خود در مورد فرش صحبت کند، سبب رشد و توسعه فرش استان و کمک به  بافنده و اشتغال زایی می‌شوند.