شکوفه زنی گردشگری خوراک فارس در پائیز

گزارشی از برنامه های گردشگری غذا در فارس

شکوفه زنی گردشگری خوراک فارس در پائیز
ترویج گردشگری غذا به صورت علمی انجام می شود

فاطمه مقدم/ یک بار برای همیشه باید ظرفیت های فراوان گردشگری فارس را از کارهای انجام شده مسئولین گردشگری استان جدا کرد. این که مسئولین گردشگری ظرفیت های میراثی، تاریخی و فرهنگی فارس را با حیرت بر می شمرند دلیلی بر کار انجام شده توسط آن ها نیست، مسأله این است که این ظرفیت های فراوان چه آورده ای برای استان داشته است؟ کدام تورها به مقاصد گردشگری فارس رزرو شده است؟ فارس در کدام نمایشگاه گردشگری بین المللی حضور خواهد داشت؟ کدام کتاب اخیراً چاپ شده که به معرفی داشته های فارس بپردازد؟ کدام زیر ساخت گردشگری که به تکمیل زیرساخت های پیشین منجر شده باشد، کدام روش حتی تقلیدی که پایه گذاری آن می تواند برای فارس آورده مالی چه در حوزه ورود گردشگر و چه در حوزه فروش صنایع دستی داشته باشد در استان اجرا شده است؟  مسأله این است... .

گویا قرار است این چرخه معیوب کافی شمردن داشته های فارس برای رونق گردشگری بشکند و فارس با نوع جدیدی از گردشگری که سابقه زیادی در دنیا نیز ندارد معرفی شود و آن هم گردشگری خوراک است. در گزارشی که در روز 24 مهر در همین سایت چاپ شد به معرفی داشته های فارس برای پرداختن به این نوع گردشگری پرداختیم و تیتر انتقادی این گزارش «میز گردشگری خوراک و نوشیدنی طرحی روی کاغذ در وزارتخانه میراث فرهنگی» واکنشی از سمت دبیر میز گردشگری خوراک ایران در پی داشت.

علیرضا دژبد که خود سابقه کار در میراث فارس را نیز در کارنامه دارد در این زمینه گفت: از ابتدای دولت سیزدهم کارهای خوبی در زمینه گردشگری غذا صورت گرفته و برنامه های بسیاری نیزدر دست اقدام است. فدراسیون گردشگری خوراک توسط دفتر معاونت گردشگری در وزارت میراث در کنار 13 فدراسیون گردشگری نظیر فدراسیون گردشگری ‏ادبی، فدراسیون گردشگری طبیعت، فدراسیون گردشگری سلامت و ... راه اندازی شده است. ‏فدراسیون گردشگری ‏خوراک خود 4 میز دارد: میز گردشگری خوراک ایرانی، میز گردشگری خوراک ملل، میز گردشگری نان و شیرینی و ‏میزگردشگری گرم نوش ها و سرد نوش ها.‏  در هر کدام از این میزهای تخصصی آشپزهای ماهر، اساتید دانشگاه، فود بلاگرها و متخصصین حوزه غذا، نماینده های رسانه ها، مالکین برندهای معروف و شرکت های دانش بنیان عضو هستند و برای راه اندازی این میزها جلسات کارشناسی و سمینارهای متعددی از ابتدای سال راه اندازی شده است.

علیرضا دژبد با تأکید بر این که فدراسیون خوراک یکی از بهترین فدراسیون ها در میان 14 فدراسیون گردشگری شده است افزود: به تمام اداره کل های استان های کشور دستورالعمل تشکیل فدراسیون های گردشگری داده شده است. در استان ها کارهای فدراسیون زیر نظر کمیته های ملی انجام می شود و کمیته گردشگری خوراک استان فارس هم عهده دار انجام برنامه های این نوع از گردشگری در استان است و زیر نظر این کمیته ها هر چهار میز گردشگری خوراک باید با تعامل با بخش خصوصی، ‏رویدادهایی را در این زمینه برای درآمد زایی و احصاء ‏خوراک های سنتی استان انجام دهد.

وی با تأکید بر این که کار ترویج گردشگری غذا به صورت علمی انجام می شود اظهار داشت: برای هر کدام از میزهای گردشگری خوراک دبیرخانه علمی تشکیل شده است‏‏، همچنین تعداد خوراک ها و شیرینی ها و دم نوش های کشور شناسایی شده و برای همه آن ها ‏بانک اطلاعاتی درست شده است. ‏همچنین از اساتید مربوط به هر حوزه نیز برای همکاری دعوت شده است مثلاً بهترین کسی که در ‏ایران نان تولید می کند و... .

عضو فدراسیون گردشگری خوراک ایران با اشاره به این که ما در زمینه گردشگری غذا رویدادهای بسیاری برگزار کردیم گفت: در هفته گردشگری در سراسر ایران 20 رویداد برگزار شد نظیر رویدادهای گردشگری خوارکی که در تهران زنجان، کرج و... و تنها فارس رویدادهای گردشگری خوراک خود را در هفته گردشگری برگزار نکرد.

دژبد افزود: یکی از برنامه هایی که فدراسیون گردشگری خوراک در شیراز با همکاری دبیرخانه ملی میز ‏گردشگری خوراک ایرانی، اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، استانداری فارس و شهرداری شیراز و البته تشکل های گردشگری در دست اجرا دارد، جشنواره پیوند فرهنگ خوراک ‏ایرانی است با عنوان «پرشیا تاکاروانیا در مسیر کاریز یزد» که در خودروهای کمپر و کاروان ابتدا در سه استان فارس، ‏کرمان و یزد برگزار خواهد شد. اعضای دبیرخانه این جشنواره سمن ها، تشکل های گردشگری، ‏اساتید دانشگاه و سرآشپزهای معروف و ... هستند و این جشنواره قرار است پس از این سه استان در تمام استان های ایران ‏برگزار شود.

وی با اشاره به این که یکی از محورهای مهم نمایشگاه پارس، گردشگری خوراک خواهد بود، عنوان کرد: یک همایش گردشگری خوراک نیز توسط دبیرخانه علمی خوراک ایرانی در بهمن ماه و یا اسفند ماه برگزار می شود و جشنواره غذای خیابانی در خیابان مشکین فام هم قرار است برنامه افتتاحیه خیابان غذای شیراز در انتهای سال جاری باشد.

پائیز فارس با سه رویداد گردشگری غذا رنگین می شود

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی فارس نیز رویدادهای گردشگری غذا در فارس تا آخر سال را سه رویداد خواند که دو تای آن جشنواره ای و یکی از آن ها همایش علمی درباره گردشگری غذا خواهد بود.

ابراهیم بختیاری جشنواره ‏«پرشیا تاکاروانیا در مسیر کاریز یزد» ‏را اولین جشنواره غذا با رویکردی خاص و تأثیر گذار خواند و گفت: در این جشنواره گروه های کمپر (کاروان های مسافرتی) شرکت دارند که به هر سه استان فارس، کرمان و یزد سفر می کنند و در هر منطقه غذای محلی آن مناطق را می پزند. این جشنواره از شیراز شروع می شود و به کرمان می رود و در یزد خاتمه می یابد.

وی درباره زمان برگزاری جشنواره ‏«پرشیا تاکاروانیا در مسیر کاریز یزد» ‏ اظهار کرد: اسپانسر این جشنواره بخش خصوصی است و هنوز روز دقیق این جشنواره تعیین نشده است اما حدوداً این جشنواره ‏در پائیز و قبل از نمایشگاه گردشگری پارس برگزار خواهد شد.

معاون گردشگری میراث فارس در ادامه به دومین رویداد گردشگری خوراک که یکی از محورهای اصلی نمایشگاه پارس است اشاره کرد و افزود: نمایشگاه پارس شش محور دارد نظیر گردشگری ادبی، گردشگری هنری و ... و گردشگری خوراک یکی از مهم ترین محورهای این نمایشگاه است و ما از اقوام مختلف استان فارس (لر، ترک، عرب و ...) دعوت می کنیم که در این نمایشگاه حضور داشته باشند و غذاهای محلی خود را در فضای نمایشگاه ارائه دهند و در حاشیه نمایشگاه نیز ورک شاپ هایی برای علاقمندان برگزار کنند چون نمایشگاه مدعویان از دانشگاه و بخش های خصوصی و فود بلاگرها دارد احتمالاً یک همایش نیز در دل نمایشگاه با عنوان گردشگری خوراک خواهیم داشت.

بختیاری سومین رویداد گردشگری غذا را همایش گردشگری خوراک خواند و تصریح کرد: در پائیز همایشی علمی به میزبانی یک اسپانسر از تهران و با همکاری فدراسیون گردشگری خوراک در یکی از هتل های شیراز برگزار خواهد شد است.

معاون گردشگری میراث فارس با تأکید بر این که  برنامه های گردشگری خوراک تازه به فارس ابلاغ شده ‏است اظهار داشت: میز و فدراسیون گردشگری خوراک، ذیل معاونت گردشگری وزارت میراث ‏فرهنگی و گردشگری از یک سال قبل ایجاده شده و مدیریت و پیگیری این شاخه جدید و مهم گردشگری ‏در ادارات کل استان های کشور انجام  می شود. ما درصدد هستیم میز گردشگری خوراک را با ‏همکاری افراد دانشگاهی و بخش های خصوصی راه اندازی کنیم شیراز با توجه به داشته های خوب آن در حوزه خوراک حرف های بسیاری ‏برای گفتن دارد.

بختیاری با اشاره به این که می خواهیم همان طور که مردم طی یک سفر یک ‏روزه از تهران به شمال کشور برای خوردن غذا می روند غذاهای شاخص فارس را نیز ‏به عاملی برای جذب گردشگری تبدیل کنیم، یادآور شد: طبیعی است که ما باید روی معرفی غذاهای شیرازی کار کنیم تا جز همان دو سه نوع غذای معروف (کلم پلو، آش سبزی، سادلاد شیرازی و فالوده) غذاهای دیگر شیراز و فارس نیز به سراسر کشور شناسانده شود و این ممکن نیست مگر با انجام کارهایی نظیر برگزاری همایش و جشنواره در کنار دیگر کارهایی که بخش های خصوصی مدت هاست اجرای آن را در شیراز کلید زده اند. 

وی اضافه کرد: نزدیک به یک سال و نیم است که در شیراز بخش خصوصی در آموزش غذاهای شیرازی ورود کرده و برای گردشگران خارجی تور آموزش غذاهای شیرازی می گذارد.  این برنامه در پکیج سفر این گردشگران قرار داده شده و در این پکیج نوشیدنی های شیرازی و ایرانی نیز همراه با خواص آن ها به گردشگران آموزش داده می شود البته در کنار این گروه باید گروه های تورگردان دیگر نیز به این برنامه بپیوندند تا معرفی غذاهای استان با سرعت مطلوب تری برای گردشگران داخلی و خارجی صورت گیرد.