سومین نمایشگاه «خوانش مفهومی از نفار»

معرفی و نگاه رویداد: همانطور که می دانیم مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی و … که موجب تغییر شکل و تحول نامتعادل شهر، معماری، فرم و سبک زندگی شده است، محصول شناخت حداقلی ما از بوم، تاریخ و زمانه ای است که در آن زندگی می کنیم. با توجه به بستر غنی خطه شمال کشور و شناخت حداقلی جامعه تخصصی و عمومی به آن، “پلتفرم معماری شمال” با یک جهت گیری مشخص در زمینه معماری، شهرسازی و حوزه های مرتبط از قبیل هنر، موضوعات اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست و … ، موضوعات مختلفی را با محوریت معماری شمال ایران را دنبال می کند.

سومین نمایشگاه «خوانش مفهومی از نفار»

برای توسعه مطالعات معماری شمال، ما به دنبال کشف رویکرد های زمینه‌ ای به معماری در بخش‌ های مختلف جهان هستیم.

در بخش اول ما به مطالعه معماری نفارها پرداختیم که پس از خوانش اولیه به دنبال مدلسازی مفهومی و روایت های متفاوت از آن هستیم. همانطور که می دانیم نِفـارها، گونه‌ ای از معماری بومی شمال ایران هستند که تحت تاثیر اقلیم و جغرافیای این زیست‌ بوم با توجه به نیازهای گوناگون مردم و دگرگونی‌ های فرهنگی و اجتماعی منطقه شکل گرفته است. بناهای متعلق به معماری بومی، به‌طور مستقیم و ناخود آگاه مبین نیازها و ارزش‌ های جامعه، به زبان فرهنگ مادی همان زیست‌ بوم هستند.

در این بین به‌ نظر می رسد که روایت جدید از این تفکر، نیازی اساسی است. روایتی که با حفظ ریشه‌ ها به امروزی شدن ما کمک می‌ کند.

برای توسعه این گونه بومی از ۱۷ معمار بومی شمال ایران دعوت شده است تا خوانشی مفهومی یا مدلی از نفار تولید کنند.

در این راستا با همکاری Tomorrow will be here “Anon” نمایشگاهی را در شهر مالمو سوئد در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ و نمایشگاهی را در تاریخ ۲۱ نوامبر در نمایشگاه “ZigzagSpace” در آدیس آبابا اتیوپی برگزار کردیم و در نظر داریم در تاریخ ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۲ در نمایشگاه دیدی در شمال ایران با موضوع “نفار” برگزار کنیم.

ما معتقدیم که همکاری معماران شمال ایران در برگزاری این نمایشگاه ها فرصت ارزشمندی برای معماری شمال ایران خواهد بود تا پتانسیل های زمینه ای را به اشتراک بگذارند و همچنین می تواند به ترویج و شناخت این الگوی زیست محیطی پایدار کمک کند.

آثار این افراد در نمایشگاه ارائه خواهد شد:

علی اصغرزاده

مرتضی نیک فطرت

فرید ابراهیمی

علی فلاح

وحید سلطانی

پدرام شایگان

محمدرضا کهزادی

آزاده خرم

علی محمدی

فرشید حسن زاده

بهار روشن

امین سلطانپور

جواد فرجی

کامبیز اسکندرتبار

نیما نوروزی

علی جهانیان

آزیتا نیک پی

میلاد مهدی زاده

* حضور برای عموم آزاد می باشد.

زمان: چهارشنبه، ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ الی ۱۸

مکان: مرکز فرهنگی هنری دیدی، مازندران، ایران