سالروز بیعت همافران با امام، «روز نیروی هوایی»

19 بهمن 57 را شاید بتوان یکی از ملتهب‌ترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی به شمار آورد

سالروز بیعت همافران با امام، «روز نیروی هوایی»

روزی که تظاهرات گسترده در اعلام موافقت با دولت مهدی بازرگان در سراسر ایران همچنان ادامه دارد و پیام بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی خطاب به ارتش نیز بین مردم دهان به دهان می‌چرخد.

در بخشی از پیام امام خمینی (ره) به ارتشی‌ها آمده بود: «ما به نظامیان می‌گوییم به ملت ملحق شوند، می‌گوییم اسلام بهتر از کفر است. ملت برای شما بهتر از اجنبی است. ما می‌خواهیم که مملکت دارای یک نظام قدرتمند باشد. ما نمی‌خواهیم نظام را به هم بزنیم. لکن نظامی ناشی از ملت و در خدمت ملت نه نظامی که دیگران آن را سرپرستی بکنند و دیگران به این نظام فرمان بدهند.»

برخی گزارش‌ها از آن حکایت دارند که در عمده شهرهای بزرگ همگرایی ارتش و مردم کاملا قابل مشاهده و لمس شدنی است. شاپور بختیار هم در ادامه اعلام مخالفت‌هایش با دولت موقت طی یک مصاحبه مطبوعاتی تاکید کرد هر یک از اعضای دولت موقت که بخواهد وارد وزارتخانه‌ها شود بازداشت خواهد شد. از آن سو کارمندان یازده وزارتخانه نیز با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند فقط از دستورات کابینه مهندس بازرگان اطاعت خواهند کرد.

این وسط خبر می‌رسد سپهبد مقدم رئیس سازمان منحل شده ساواک در پی نشر اخباری مبنی بر حمله مردم به مراکز این سازمان، به رؤسای ساواک سراسر کشور دستور داده است در صورت لزوم اسناد و مدارک محرمانه را از میان ببرند. همچنین یک شایعه حکایت از آن دارد که بختیار از ارتشبد قره‌باغی رئیس ستاد ارتش خواسته است دستور بمباران انبارهای اسلحه‌های سبک و مواد منفجره قابل حمل را صادر کند.

اما آن اتفاقی که قرار است 19 بهمن را به روزی خاص در تاریخ انقلاب بدل کند، چیز دیگری است. 43 سال پیش در چنین روزی، برابر 19 بهمن 1357 خورشیدی، تعدادی از همافران نیروی هوایی ارتش، با حضور در اقامتگاه امام خمینی (ره) در مدرسه علوی، ضمن ادای احترام نظامی با لباس فرم و انجام رژه، با ایشان بیعت کردند.

در این روز امام به دنبال کسالت ناشی از خستگی، تحت نظر پزشک قرار داشت اما به اصرار پرسنل نیروی هوایی و به رغم توصیه پزشکان، از پنجره اتاق خود با آنان دیدار و برایشان سخنرانی کردند. تصاویر مربوط به رژه و سلام نظامی در مقابل امام در صفحه نخست روزنامه‌های فردای آن روز چاپ شد و در مسیرهای تظاهرات بین مردم دست به دست می‌گشت.

بختیار عکس‌ها را مونتاژ خواند، اما از آن سو ارتش اقداماتی را برای شناسایی و دستگیری نظامیان حاضر در عکس آغاز کرد. یک سال بعد در نخستین سالروز رژه همافران نیروی هوایی، 19 بهمن به عنوان «روز نیروی هوایی» اعلام شد.