روزی روزگاری با اسکواش

گفت و گوی صمیمانه با سید محمدعلی میرحسینی، رئیس هیات اسکواش استان فارس

روزی روزگاری با اسکواش

علی جمشیدپور – خبرنیوز/ اسکواش ورزشی راکتی است که به صورت تک‌نفره (۲ بازیکن) و دونفره (۴ بازیکن) در زمینی که معمولاً دیوارهای آن شیشه‌ ای است انجام می‌شود. شیشه ‌ای بودن دیوارها، تماشای بازی به وسیله تماشاگران را قابل امکان می‌کند و جذابیت خاصی به این رشته ورزشی مهیج می بخشد. برای اطلاع از وضعیت فعلی اسکواش فارس و همچنین برنامه های آتی هیات استان به سراغ رئیس آن رفتیم که ماحصل آن در پی می آید؛

* آقای میرحسینی؛ ورزش را از چه سالی آغاز کرده اید؟

به واسطه پدرم که قهرمان آسیا و رکورد دار دو و میدانی بوده اند از همان کودکی با ایشان در محافل ورزشی حضور داشتم. در تمام طول تحصیلم در تیم های ورزشی عضو بودم و به دلیل علاقه ای که به ورزش داشتم لیسانس و فوق لیسانس و دکترای علوم ورزشی را کسب کردم.

* در چه رشته های ورزشی دیگری فعالیت داشته اید؟

در ابتدا با دو و میدانی ورزشم را آغاز کردم. سپس در رشته های فوتبال، هندبال و ... فعالیت داشتم.

* چگونه با رشته اسکواش آشنا شدید؟

از طریق یکی از همکلاسی هایم در دوره دکترا. آقای قاسمی که در سال 82 سمت ریاست فدراسیون اسکواش را داشتند، با این رشته ورزشی آشنا و به شدت به آن علاقه مند شدم. پس از آن و زمانی که به شیراز بازگشتم در صدد برآمدم تا اسکواش را در شیراز پایه گذاری کنم و با بررسی هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که کورت های این رشته در مجموعه دانشگاه شیراز وجود دارد و با همکاری آقای ناظم زادگان مدیریت تربیت بدنی آن زمان، موفق شدیم تا این رشته را برای اولین بار در شیراز و در دانشگاه شیراز راه اندازی کنیم.

* به چه طریق مردم را با رشته اسکواش آشنا کردید؟

(با لبخند) به جرأت می توانم بگویم که اولین زمین خصوصی اسکواش را بنده در زیرزمین خانه مان درست کردم. با برادر و خواهر هایم و حتی همسایه هایمان شروع به بازی و تمرین کردم و رفته رفته با کمک دوستان و علاقه مندان موفق شدیم این رشته ورزشی را توسعه ببخشیم.

* در مسابقات اسکواش به عنوان بازیکن شرکت داشتید؟

بله؛ در اولین دوره لیگ اسکواش که برگزار شد با نام دانشگاه شیراز به عنوان اولین تیم استان فارس در این دوره از مسابقات شرکت کردیم.

* می رسیم به فصل مدیریتی شما؛  وضعیت اسکواش استان فارس در سطح کشور به چه صورت است؟

به دلیل پیشینه ای که استان فارس در این رشته ورزشی دارد (چیزی حدود 20 سال)، به لطف خدا از نظر زیرساخت دارای جایگاه مناسبی هستیم. به گونه ای که 6 کورت اسکواش در نقاط مختلف شهر شیراز دایر است. همچنین دارای ورزشکاران مستعد و توانمندی هستیم که در عضویت تیم ملی در رده های مختلف هستند. به اضافه اینکه در بعد داوری یکی از قطب های بلامنازع کشوری هستیم. آقای مهدی مختاری رئیس کمیته داوران فدراسیون اسکواش، از داوران خوب و به نام ایرانی در عرصه بین الملل حضور دارند که در مسابقات مهم جهانی مانند فینال و نیمه نهایی آسیا و مسابقات PSA  قضاوت کرده اند و حتی به مسابقات آسیایی چین نیز دعوت شده اند.

* استان فارس در لیگ اسکواش کشور دارای چند تیم است؟

یک تیم بانوان و یک تیم آقایان. تیم بانوان ما در لیگ برتر که بالاترین سطح در کشور است حضور دارد و شایان ذکر است که این تیم با بازیکنان کاملاً بومی به این جایگاه مهم رسیده. تیم آقایان نیز در لیگ دسته یک در جایگاه سوم جدول حضور دارد و امیدواریم تا به لیگ برتر صعود کند. این تیم هم به مانند تیم بانوان با بازیکنان 100 درصد بومی توانسته به موفقیت برسد.

* در این خصوص با کدام شهرها رقابت داریم؟

به جرأت می توانم بگویم که بعد از تهران و یزد، تنها شهری که دو تیم در بخش آقایان و بانوان دارد شهر شیراز از استان فارس است. این امر نشان دهنده وجود استعداد های درخشان در زمینه اسکواش در سطح استان و کلانشهر است.

* مسابقات لیگ پیش رو در کدام شهر برگزار می شود؟

هر ساله مسابقات لیگ اسکواش در سطح کشوری در دو رده لیگ برتر و لیگ دسته یک برگزار می شود که بعد از وقفه چند ساله به دلیل کرونا، امسال به لطف خدا میزبانی این مسابقات در دور دوم را شهر شیراز و هیات اسکواش استان فارس به عهده گرفته است. این رقابت ها از روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در شیراز آغاز می شود و تیم ها از فردا به شیراز وارد می شوند و رقابت ها تا بیست و سوم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. البته باید به این نکته اشاره کنم که این تنها میزبانی شیراز از مسابقات اسکواش نبوده و در گذشته حتی میزبان مسابقات بین المللی نیز بوده است.

* نگاه شما و هیات به حضور بانوان در این رشته چگونه است؟

نقطه مثبت هیات ما که به آن افتخار می کنیم این است که تعداد ورزشکاران بانو از آقا بیشتر است! چیزی در حدود 60 درصد ورزشکاران رشته اسکواش استان فارس را بانوان تشکیل می دهند. تعداد مربیان و داوران بانوان ما نیز از آقایان بیشتر است. حتی اخیراً که دوره مربیگری اسکواش برگزار شد حدود 18 نفر خانم و 6 نفر آقا در این دوره شرکت کرده بودند. در این ورزش به دلیل محیط بسته ای که دارد شرایط برای حضور بانوان مهیاتر است و ما هم تمام تلاشمان را می کنیم تا روز به روز برای علاقه مندان به این رشته بویژه بانوان، وضعیت مساعدتری را فراهم کنیم.

البته باید این نکته را هم در نظر بگیریم که ورزش بانوان به دلیل مشکلات عدیده ای که برای رسانه ای شدن دارد تحت حمایت مالی اسپانسرها قرار نمی گیرد. ولی چندین موسسه و شرکت به عنوان اسپانسر مالی از بخش خصوصی به بخش بانوان رشته اسکواش ورود کرده اند و با حمایت های این عزیزان موفق شده ایم که تیم اسکواش استان فارس را به مسابقات کشوری روانه کنیم تا به چنین نتایج در خور شأن کلانشهر شیراز دست یابیم.

* رشته ورزشی اسکواش در بخش بانوان قابلیت رسانه ای شدن و حضور تماشاگر را دارد؟

بله؛ گذشته از حضور تماشاچیان، برای مسابقات بانوان حتی پخش تلویزیونی هم در نظر گرفته شده است. ورزشکاران بانو در رشته اسکواش باید یک پوشش کاملاً اسلامی داشته باشند که باعث می شود تا قابلیت رسانه ای شدن و حضور تماشاچی را دارا باشد.

* درباره برنامه هایی که برای آینده در نظر دارید، بگویید.

مهمترین طرحی که در دستو کار قرار داده ایم، ترویج و شناساندن رشته ورزشی جذاب و پرتحرک اسکواش به خانواده ها و جوانان است. یکی از کارهایی که در این زمینه انجام داده ایم ارتباط گرفتن با سازمان ها و نهادها، برای امضای تفاهم نامه در جهت آموزش دادن به خانواده های کارکنان آنان است. همچنین همکاری و هم افزایی با آموزش و پرورش برای آشنا کردن دانش آموزان با این رشته ورزشی را به جد دنبال می کنیم.

* صحبتی هم باقی مانده؟

یکی از مواردی که از مسئولین ورزشی استان فارس انتظار داریم به آن اهمیت دهند، رعایت کردن دموکراسی ورزشی است. در بین 51 هیات ورزشی که در استان فارس قرار دارد، اسکواش و حدود 120 ورزشکار آن نیز سهم بالقوه ای در بودجه و حمایت ها دارند. امیدواریم که روند رو به پیشرفت اسکواش با حمایت های متولیان ورزش، دو چندان شود. ضمناً باید از تمامی کسانی که از بخش خصوصی با سرمایه شخصی از ما و ورزشکاران رشته اسکواش حمایت کرده اند، همچنین اصحاب رسانه که برای معرفی این رشته ورزشی جذاب تلاش می کنند، تشکر ویژه داشته باشم.