راهی برای ورود ورزش به درون خانواده‌ها

گفت‌و‌گو با «کامبیز ایوب زاده» رئیس هیات انجمن‌های ورزشی استان فارس

راهی برای ورود ورزش به درون خانواده‌ها

علی جمشیدپور – خبرنیوز‌/ کامبیز ایوب زاده با 37 سال سن، دانشجوی دوره دکتری مدیریت ورزشی، از سال 83 در کارهای مدیریتی ورزشی حضور داشته است. وی از سال 90 تا 95به عنوان رئیس هیات انجمن‌های ورزشی شیراز و پس از آن به عنوان رئیس هیات استان فارس فعالیت داشته است. ایوب زاده به عنوان ورزشکار در رشته‌های کاراته، ووشو، جودو، بیلیارد، دارت و اتومبیلرانی دوران ورزشی اش را پشت سر گذاشته است. شایان ذکر است که در سال 81 به مقام قهرمان کشوری بیلیارد دست پیدا کرده است.

* آقای ایوب زاده؛ نحوه آشنایی شما با انجمن‌های ورزشی و سرآغاز فعالیت شما در مدیریت از کجا بوده است؟

از سال 83 به عنوان دبیر در کمیته دارت استان فارس مسئولیت داشته‌ام. رفته رفته با قبول مسئولیتهای بیشتر و به واسطه آشنایی با متولیان ورزشی به سمت مدیریت سوق پیدا کردم.

*در مورد فدراسیون انجمن‌های ورزشی و اینکه چه کارهایی در این انجمن صورت می گیرد توضیح می‌دهید.

فدراسیون انجمن‌های ورزشی از سال 89 در ایران آغاز به کار کرد. در واقع می شود اینگونه بیان کرد که ما به نوعی یک اداره کل ورزش و یا دفتر مشترک هستیم. در حال حاضر بیست رشته ورزشی در زیر مجموعه داریم که شامل ورزش‌های هوایی، زمینی، سالنی و آبی می‌شود. تمامی این رشته‌ها دارای فدراسیون جهانی هستند و رشته های قهرمانی محسوب می‌شوند.

* در کدام از این رشته‌ها فارس سرآمد است؟

قطعاً راگبی. بیش از 60 درصد از بدنه تیم ملی راگبی ایران را بازیکنان استان فارسی تشکیل می‌دهند. همچنین «مهیار عسکری» سرمربی تیم ملی بزرگسالان و «معین سرکاری» سرمربی تیم ملی نوجوانان از استان فارس هستند. از این گذشته بهترین مربی راگبی آسیا هم آقای «روح الله مستوری» که شیرازی هستند. لذا پتانسیل استان فارس در این رشته بسیار بالاست و قابلیت فراوانی برای سرمایه گذاری دارد. لازم است این نکته را در اینجا عنوان کنم که برای میزبانی مسابقات کشوری راگبی درخواست داده‌ایم که به لطف خدا امسال بتوانیم این مسابقات را در شیراز برگزار کنیم.

*این رشته‌های زیر مجموعه انجمن‌های ورزشی تا چه اندازه مخاطب دارد؟

به دلیل اینکه عمدتاً رشته‌های جدید و نوپا هستند، قشر جوان مخاطبین پر و پا قرص این رشته‌های جذاب هستند. به طور مثال ورزش پارکور؛ رشته بسیار هیجان انگیزی که مسابقات کشوری‌اش نیز اخیراً در شیراز برگزار شد.

* در رابطه با میزبانی مسابقات کشوری پارکور بفرمایید.

در سال 97 برای اولین بار مسابقات کشوری این رشته در شیراز انجام گرفت و پس از شیوع ویروس منحوس کرونا که به بدنه ورزش آسیب فراوانی رساند، مجدداً امسال نیز در دومین دوره مسابقات کشوری پارکور، شیراز به عنوان میزبان نشان داد که پتانسیل بالایی در این رشته ورزشی دارد. در این دوره، استان فارس در تمامی رده های سنی با اقتدار مقام اول کشور را کسب کرد.

* مکان تمرین اختصاصی برای ورزش های زیرمجموعه انجمن‌های ورزشی فراهم است؟

متأسفانه خیر؛ به دلیل اینکه اکثر این رشته‌ها نوپا هستند فضای اختصاصی برای تمرین ندارند. یکی از بزرگترین معضلات ما هم همین نداشتن مکان تمرین برای این رشته‌هاست که باعث می‌شود ورزشکاران برای تمرین به مکانهای عمومی و غیراستاندارد رفته و این موضوع در به وقوع پیوستن آسیب دیدگی‌های جدی نقش مهمی دارد.

* نگاهتان به بخش بانوان چگونه است؟

بحث ورزش بانوان می‌تواند اهمیت بیشتری نسبت به ورزش آقایان در بخش همگانی داشته باشد، چون یک پدر ورزشکار معمولاً خودش به ورزش می‌پردازد و در اکثر مواقع اعضای خانواده را درگیر این موضوع  نمی‌کند اما یک مادر ورزشکار می‌تواند با القای تفکری ورزشی بین اعضای خانواده، همسر و فرزندانش را به انجام تمرینات روزانه ترغیب و تشویق کند. از این رو بخش بانوان توسط خانم دکتر ضیایی به عنوان نایب رئیس هیات انجمن‌های ورزشی که سالهاست در زمینه مدیریت ورزشی فعالیت داشته‌اند هدایت می شود. در اکثر رشته‌های زیر مجموعه ما، بخش بانوان فعال است.

* صحبتی باقی مانده؟

ضمن سپاس از تمامی سازمانها، ارگانها و افرادی که برای اعتلای ورزش کشور و استان فارس تلاش می‌کنند باید تشکر ویژه‌ای از رسانه‌ها برای حمایت و پوشش خبری رویدادهای ورزشی داشته باشم چرا که این رسالت رسانه‌ای باعث می‌شود تا ورزش‌های نوپایی که عمدتاً زیر مجموعه انجمن‌های ورزشی هستند به مردم شناسانده شده و جذب اسپانسر که سخت‌ترین کار در بخش مدیریتی است را تسهیل نمایند.