دو دستگی در تنیس روی میز فارس

گفت و گوی اختصاصی با عارف چشفر، بازیکن مطرح استان

دو دستگی در تنیس روی میز فارس

علی جمشیدپور – خبرنیوز/ همه ما این رشته را دیده ایم. همان اندازه که فوتبال شناخته شده است، میزهای تنیس روی میز در جای جای ایران نیز به چشم می خورد. این رشته ورزشی چندین سال است در فارس با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که عارف چشفر بازیکن شیرازی در مصاحبه ای اختصاصی از شرایط تنیس روی میز استان صحبت می کند. وی 21 ساله، دانشجوی رشته تربیت بدنی است که از 9 سالگی به این رشته روی آورده است.

* آقای چشفر؛ از کجا با تنیس روی میز آشنا شدید؟

اگر از ابتدا بخواهم بگویم باید عنوان کنم که من در ابتدا والیبال بازی می کردم و پس از اینکه سالن شوریده تغییر کاربری داد، به پیشنهاد دوستان چند مدت در این رشته فعالیت کردم و به شدت به آن علاقه مند شدم.

* اگر بازیکن تنیس روی میز نمی شدید، والیبال را انتخاب می کردید؟

هم اکنون والیبال هم بازی می کنم اما نه به صورت حرفه ای. اما قطعا به این دو رشته ورزشی علاقه وافری دارم. البته دلیل اصلی اینکه تنیس روی میز را انتخاب کردم این بود که در ورزش های انفرادی به میزان تلاشی که می کنیم نتیجه می گیریم اما در ورزش های تیمی اینگونه نیست. در کل از این موضوع که تنیس روی میز را به عنوان ورزش حرفه ای انتخاب کردم راضی هستم.

* چه مقام هایی کسب کرده اید ؟

تا قبل از رده بزرگسالان در تمامی مقاطع استانی مقام کسب کرده ام.

در کشور نیز به مقام دوم خردسالان تیمی، قهرمان جوانان کشور و قهرمانی دسته یک بزرگسالان کشور دست پیدا کرده ام.

* در حال حاضر نیز تنیس روی میز را به صورت حرفه ای ادامه می دهید؟

به دلیل مشکلات مالی فعالیتم در ورزش حرفه ای کمرنگ شده است اما چند سالی است که در زمینه مربیگری آموزش می بینم و برای پیشرفت تلاش می کنم. تا کمتر از یک ماه دیگر نیز مدرک مربیگری درجه 3 کشوری را دریافت می کنم. البته هم اکنون بازیکن تیم نوین شیراز که در لیگ دسته اول کشور است هستم.

* تنیس روی میز، ورزشی ساده است یا دشوار؟

اگر بخواهید تفریحی به آن نگاه کنید ساده است اما در شرایطی که برای بازی حرفه ای در این رشته ورزشی برنامه دارید واقعا دشوار است و به تمرین های مداوم و طولانی احتیاج است.

*به عنوان یک ورزشکار شرایط تنیس روی میز استان را چگونه می بینید؟

مدتی است که تنیس روی میز فارس با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. دو دستگی ایجاد شده در بین فعالین این رشته، موجب دلسرد شدن ورزشکاران استان شده و نتایج قابل قبولی در این برهه کسب نشده است. امیدوارم هر چه زودتر این معضلات حل شده و رشته تنیس روی میز فارس به جایگاه اصلی خودش بازگردد.

* برنامه ای برای حضور در اردوی تیم ملی بزرگسالان دارید؟

دوست دارم اما شرایط اجازه نمی دهد.

* توضیح می دهید؟

گذشته از محدودیت سنی که برای این رشته ورزشی وجود دارد، شرایط اقتصادی جامعه باعث شده تا با مشکلات جدی مالی روبرو شوم و نتوانم تمریناتم را ادامه دهم. در کل علیرغم علاقه بسیار شدیدی که برای بودن به عنوان ورزشکار تنیس روی میز دارم، به علت نداشتن حامی مالی تصمیم گرفتم که در زمینه مربیگری فعالیت داشته باشم.

* رشته تنیس روی میز، پرخرج است؟

ظاهرا نه اما در واقعیت بله. قیمت رویه راکت 4 میلیون تومان است که به طور متوسط ماهیانه یا هر دو ماه یکبار باید تعویض شود. یک چوب هم حدود 8 میلیون تومان در می آید. حالا خودتان قضاوت کنید یک ورزشکار که از نظر اقتصادی در مضیقه است به رقم توانایی های بالا چگونه باید از پس این هزینه ها بر بیاید؟!

* خانواده از شما حمایت کردند؟

حتی بیشتر از حد توانشان از من حمایت کردند و امیدوارم که بتوانم سربلندشان کنم. همچنین جا دارد از مربی عزیزم آقای میعاد مکیف که برای من بیش از مربی بودند صمیمانه تشکر و قدردانی کنم. همچنین از تمامی کسانی که برای اعتلای ورزش تنیس روی میز از جان مایه می گذارند سپاسگزارم.

* توصیه شما برای کسانی که می خواهند رشته تنیس روی میز را شروع کنند چیست؟

مهمترین موضوع در این ورزش علاقه و سپس آغاز تنیس روی میز از سنین پایین است. همچنین با در نظر گرفتن شرایط مالی و اقتصادی پا به این عرصه بگذارند.