ذخیره گاه زیست کره ارژن - پریشان، زیستگاهی امن برای خرس قهوه ای

ذخیره گاه زیست کره ارژن - پریشان، زیستگاهی امن برای خرس قهوه ای

برای نخستین بار برنامه مطالعاتی بررسی وضعیت زیستی خرس قهوه‌ای در ذخیره گاه زیست کره ارژن-پریشان و مناطق حاشیه‌ای انجام و حال خوب این گونه ارزشمند به تصویر کشیده شد.

محمد اسکندری سرپرست اداره محیط زیست شهرستان کازرون اظهار کرد: برای نخستین بار برنامه مطالعاتی بررسی وضعیت زیستی خرس قهوه‌ای و نیز پایش زیستگاه‌های این گونه مهم در گستره‌ای وسیع شامل محدوده‌های حفاظت شده و آزاد در ذخیره گاه زیست کره ارژن-پریشان و مناطق حاشیه‌ای انجام شد.

وی تصریح کرد: در این برنامه مجموعه حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون با بهره گیری از پتانسیل جوامع محلی و شناسایی افراد علاقه‌مند به محیط زیست به بررسی ابعاد مختلف موضوع نظیر تعیین نقاط حساس زیستگاهی، پراکنش، کمیت و کیفیت زیست گونه، زادآوری و تعارضات پرداخته و بدین منظور با بیش از ۷۰ مورد دوربین گذاری توسط پیمان خوبکار به عنوان نیروی اجرایی این مجموعه، اطلاعات جدید و قابل اتکایی از جمعیت گونه‌های شاخصی نظیر خرس قهوه ای، پلنگ ایرانی و نشخوار کنندگان کوچک جثه بدست آمده و مستند شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: منطقه حفاظت شده ارژن-پریشان به عنوان آخرین مرز زیستگاهی خرس قهوه‌ای در جنوب غربی کشور و تنها ذخیره گاه زیست کره فارس در برگیرنده جمعیت پایدار و زادآوری از خرس قهوه‌ای است.

وی ادامه داد: شرایط مطلوب فعلی مرهون فرهنگ محیط زیستی و غنی اهالی بومی منطقه بخصوص ساکنان دهستان دشت برم و ارژن است.

اسکندری با اشاره به پررنگ بودن الگوی باغداری و دامداری سنتی، مشترک بودن بعضی از نقاط زیستگاهی بین جوامع محلی و گونه خرس قهوه‌ای و ایجاد خسارت‌های پراکنده برای ذی نفعان محلی گفت: تدوین برنامه مدیریت تعارض و روش‌های تامین خسارت به باغ‌ها و احشام، از جانب کارشناسان و مسئولان سازمان متبوع ضروری است و باید برنامه حفاظت مشارکتی با جدیت و استمرار بیش از پیش تدوین و اجرا شود.