دیبدو فرانسیس کره، معمار برنده جایزه پریتزکر به عنوان طراح اولیه موزه مجازی یونسکو (درباره آثار تاریخی)معرفی شد !

در جدیدترین خبر منتشر شده، مطلع شده‌ایم دیبدو فرانسیس کره ، معمار غنایی انگلیسی و تاثیرگذارترین معمار جهان در سال ۲۰۲۲ به انتخاب مجله تایم به عنوان طراح اولین موزه مجازی یونسکو در همکاری با اینترپل با محوریت به نمایش گذاشتن آثار تاریخی و فرهنگی مسروقه معرفی شده است.

دیبدو فرانسیس کره، معمار برنده جایزه پریتزکر به عنوان طراح اولیه موزه مجازی یونسکو (درباره آثار تاریخی)معرفی شد !

این پروژه در تلاش خواهد بود تا نسخه‌های سه‌بُعدی اشیای تاریخی و فرهنگی دزدیده شده‌ همراه با اطلاعات دقیق درباره تاریخ و اهمیت فرهنگی آن‌ها را به نمایش گذارد.

اما رندرهای منتشر شده از این پروژه، نشان‌دهنده‌ی گنبدی بزرگ و شفاف با فضاهای مربوط به گالری‌ها است که یک رمپ مرکزی مارپیچ به مانند موزه‌ گوگنهایم را با الهام از درخت بائوباب که دارای ارزش فرهنگی و معنوی قابل توجهی در آفریقا است دربرگرفته است!

همچنین ۵۲ هزار اثر نمایش داده شده‌ی دیجیتالی در این موزه مجازی ، با استفاده از پایگاه داده‌ی آثار هنری دزدیده شده‌ی پلیس بین‌الملل که به ردیابی قاچاق آثار فرهنگی و تاریخی دزدیده شده در سطح جهانی می‌پردازد، جمع‌آوری شده است.

یونسکو بر این باور است که این پروژه می‌تواند به ابزاری برای افزایش آگاهی جهانی پیرامون قاچاق و همچنین افزایش اهمیت حفاظت از میراث فرهنگی در میان رهبران کشورها، متخصصان فرهنگی و عموم مردم به ویژه نسل جوان تبدیل شود.

این پروژه برای بازدیدکنندگان خود، تجربه‌ای واقع‌بینانه را ارائه می‌دهد و به آن‌ها امکان می‌دهد به کاوش گالری‌های مجازی بپردازند، به منابع آموزشی دسترسی داشته باشند و درک درستی از اهمیت حفاظت از میراث فرهنگی به دست آورند.

آدری آزولای ، مدیرکل یونسکو در توضیح پیرامون اهمیت این پروژه چنین می‌گوید:

"در پس هر اثر یا قطعه فرهنگی یا تاریخی دزدیده شده، تکه‌ای از تاریخ، هویت و انسانیت نهفته است که از متولیان خود سلب شده است و در معرض فراموشی قرار دارد. هدف ما از این پروژه، این است که دوباره این آثار را در کانون توجه جهانیان قرار دهیم و حق جوامع را پیرامون دسترسی به میراث تاریخی و فرهنگی خود، تجربه‌ی آن و در نتیجه شناخت خود به آن‌ها بازگردانیم."

انتظار می‌رود این موزه در سال ۲۰۲۵ میلادی افتتاح شود. کشور عربستان سعودی با در اختیار گذاشتن بودجه‌ای ۲.۵ میلیون دلاری، پشتیبان اصلی این پروژه است.