بازسازی و نوسازی پناهگاه حمله ی هوایی متعلق به جنگ جهانی دوم در سنت پاولی هامبورگ در قالب مقصدی سبز برای مردم!

بیست و ششم ماه آگوست سال ۲۰۲۴ میلادی بود که رسانه‌های آلمانی خبر از راه‌اندازی یک پروژه‌ی متفاوت در منطقه سنت پاولی شهر هامبورگ را دادند: تبدیل یک پناهگاه قدیمی به مقصد سبز!

بازسازی و نوسازی پناهگاه حمله ی هوایی متعلق به جنگ جهانی دوم در سنت پاولی هامبورگ در قالب مقصدی سبز برای مردم!

پناهگاه حمله هوایی (ساختارهایی برای محافظت از افراد غیر رزمی در برابر حملات دشمن از هوا) واقع در منطقه سنت پائولی شهر هامبورگ که قدمت آن به دهه ۱۹۴۰ میلادی بازمی‌گردد و به دستور آدولف هیتلر در طول جنگ جهانی دوم ساخته شده است، در طی یک فرآیند بازسازی و نوسازی اساسی، به کوهی سبز و پردرخت (۴۷۰۰ گیاه) متشکل از یک هتل ، فضاهای برگزاری رویداد، رستوران‌ها و همراه با یک پارک شهری بر روی پشت بام خود تبدیل شده است.

این ساختار بتنی که ساخت آن در سال ۱۹۴۲ میلادی تکمیل شده است، برای پذیرایی از ۱۸ هزار نفر طراحی شده بود! این سازه با ابعاد ۷۵ در ۷۵ متر و ۳۵ متر ارتفاع، یادآور گذشته آلمان در زمان جنگ برای بیش از ۸۰ سال است.

به دلیل استحکام قبل توجه سازه‌ی این پناهگاه، طرح‌های پیشنهاد مبنی بر تخریب آن کنار گذاشته شد! چرا که این طرح‌ها احتمالا به ساختمان‌های مسکونی اطراف آسیب می‌رساند.

یکی از نکات برجسته این پروژه که دارای یک مسیر کوهستانی پرپیچ و خم است، باغ طراحی شده بر روی پشت بام آن است که چشم‌انداز ۳۶۰ درجه از شهر هامبورگ را به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.

در معماری جدید ساختمان، تجهیزات لازم برای جمع‌آوری آب و استفاده دوباره از آن در نظر گرفته شده است و تامین‌کننده محصولات غذایی شهر نیز خواهد شد.

این پناهگاه سبز در تاریخ ۵ جولای سال ۲۰۲۵ میلادی، با هدف پیوند مجدد جامعه با ساختار این نمادین و سرگذشت پیچیده‌ی آن به روی عموم باز خواهد شد.