روزهای خاکستری بانوان آبی

گفتگو با نایب رئیس هیات نجات غریق و غواصی فارس

روزهای خاکستری بانوان آبی

علی جمشیدپور – خبرنیوز/ در ورزش بانوان مشکلات فراوانی وجود دارد، به ویژه دیده نشدن و عدم پوشش خبری و یا زنده مسابقاتشان. حال در  رشته های آبی برای بانوان شرایط سخت تر و حساس‌تر می‌شود.
فروزنده زرآور، نایب رئیس هیات نجات غریق و غواصی فارس، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی – گروه تربیت بدنی دانشکده پیرا پزشکی همچنین مربی تیم نجات غریق استان و مربی تیم شنا و بسکتبال دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در این دو رشته در آخرین المپیاد دانشگاه‌ها مقام اول را کسب کرده‌اند، از شرایط سخت این روزهای ورزش نجات غریق بانوان می‌گوید.

* خانم زرآور! از گذشته و فعالیت های ورزشی‌تان بگویید؟

11 سال بازیکن تیم ملی بسکتبال بانوان ایران و عضو تیم منتخب استان فارس، همچنین عضویت در تیم شنا و نجات غریق استان را در کارنامه ورزشی‌ام به عنوان ورزشکار دارم.

* چه مقام‌هایی کسب کرده‌اید؟

کسب مقام اول در بازی‌های کشورهای اسلامی در رشته بسکتبال و عناوین اول و دوم همین رشته در سطح کشور به علاوه چندین مقام اول تا سوم کشور در شنا و نجات غریق.

* آیا بانوان ما در مسابقات برون مرزی می‌توانند در رشته های آبی شرکت کنند؟

بله. در بازی‌های کشورهای اسلامی بانوان ما  در تمامی رشته ها بسته به توانایی هایی که دارند می‌توانند شرکت کنند. از جمله رشته های آبی. در سال 96 که به عنوان مربی تیم ملی شنای بانوان ایران انتخاب شدم، با برنامه ریزی بسیار و برگزاری اردوهای متعدد، قرار بر این شد که مسابقات چند جانبه ای را در ایران برگزار کنیم که متأسفانه به دلیل مشکلات به وجود آمده و بعد هم شیوع ویروس کرونا تاکنون به این مهم دست پیدا نکرده‌ایم.

* با وجود چنین مشکلاتی چگونه برای بانوان ورزشکار در رشته های آبی انگیزه ایجاد می‌کنید؟

فعلا سقف مسابقات رشته های آبی برای بخش بانوان فقط قهرمانی کشور است. از این رو باید برای برگزاری بازی‌های چند جانبه و دعوت و تشویق کشورهای خارجی به شرکت در این مسابقات اهتمام بورزیم تا انگیزه مضاعفی در این رشته برای ورزشکاران بانو ایجاد شود.

* در زمینه استعدادیابی چه برنامه هایی دارید؟

با حمایت رئیس هیات نجات غریق فارس در تلاش هستیم تا مسابقاتی در سطح مدارس برگزار کنیم و استعدادهای این رشته را شناسایی کرده و برای پرورش آنها برنامه ریزی مدونی انجام دهیم.

* استان فارس در رشته نجات غریق بانوان در سطح کشور چه جایگاهی دارد؟

در سال های متمادی جزو 3 رده اول کشور بوده‌ایم.

* در مورد مشکلات ورزش بانوان در رشته نجات غریق بفرمایید.

هر ورزشی برای پیشرفت به ابزار احتیاج دارد. مهمترین ابزار این رشته، استخر شنا و محلی برای تمرین است که متأسفانه هنوز به صورت رسمی مکان تمرینی مشخصی برای ما در نظر گرفته نشده و تنها با روابط دوستانه ای که داریم، استخری را برای تمرین فراهم می کنیم. امیدواریم که با حضور و حمایت مدیرکل جدید ورزش و جوانان فارس زمان‌های مشخصی را برای تمرین تیم نجات غریق بانوان استان در اختیارمان قرار بدهند.

* چه برنامه هایی برای آینده در نظر دارید؟

به لطف خدا مسابقاتی را در سطح استان برای بانوان نجات غریق برگزار خواهیم کرد. همچنین در نظر داریم یک تیم قدرتمند و منسجم برای لیگ کشوری نجات غریق آماده کنیم.

* صحبتی باقی مانده؟

نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که به دلیل عدم پوشش تصویری رشته نجات غریق بانوان، در زمینه جذب اسپانسر عملاً دستمان بسته است. حال از مسئولین و متولیان ورزش انتظار داریم تا از رشته‌های اینچنینی حمایت بیشتری داشته باشند.