درخواست قهرمان جهان: صاحبان صنعت و اقتصاد فارس به كمك ورزش استان بيايند

افت اصلي ورزش در استان به سبب نبود حمايت كننده است، چيزي كه در ديگر استان ها كمتر به چشم مي خورد

درخواست قهرمان جهان:  صاحبان صنعت و اقتصاد فارس به كمك ورزش استان بيايند
عبدالله نیکبختی مربي کاراته

این روزها در اكثر خيابان هاي شهر، تابلوها و اعلامیه های گوناگون کلاس های مختلف ورزشي خودنمايي مي كنند كه شاید اگر کمی موشکافانه بخواهید به تأثیر آن بر زندگی خود و اطرافيان‌تان پي ببريد در ابتدا این سؤال برایتان پیش می آید که مربیان اين كلاس ها چه كساني هستند؟

نقش مهم آموزگار و مربي در تمام سال هاي زندگي بر  هیچ کس پوشیده نیست.

عبدالله نیکبختی از اين استادان بااخلاق، نيكوصفت و نام آشناي رشته هاي ورزشي رزمي است. وي که از سال 1370 کاراته را در سبک کیوکوشین آغاز کرد، تاكنون موفق به کسب قهرمانی های متعددی در مسابقات بين المللي و داخلي شده که از مهم‌ترین آن ها مي توان به قهرمانی تمامی ادوار مسابقات ورزش های رزمی نیروهای مسلح اشاره كرد.

نيكبختي به دنبال كسب موفقيت هاي بسيار از سال 1385 به مربیگری سبك كيوكوشين رشته كاراته روي آورد و تاكنون شاگردان مودب، ورزشكار و بااخلاق بسياري را تحويل جامعه داده است. وي در گفت وگو با «خبرجنوب» از حال و هواي كار با نوجوانان صحبت كرد.

نيكبختي با ذکر این موضوع که عمدتا مربیگری در رده های سنی پایه را ترجیح می دهد بیان کرد: روزانه همه با مشكلات و مسايل مختلفي در جامعه مواجه هستند که اگر ورزش را در برنامه روزمره خود جای دهند تأثیر مثبت آن را مشاهده می کنند. حال با توجه به اين مورد زمانی که در کنار سنين پايين فعاليت ورزشي داشته باشيم انرژی فوق العاده ای از آنها جذب می کنیم كه مي توان از آن به عنوان بمب انرژي ياد كرد و همین امر دلیل اصلی من برای مربیگری رده های سنی پایه می باشد.

وی افزود: در کنار تمام نکات مثبتی که در این امر وجود دارد نباید از این موضوع غافل شد که آموزش به کودکان و رده های سنی پایه، دشواری و حساسیت خاص خود را دارد. لذا معتقدم كه كودكان بايد از شالوده به شكلي صحيح در تمامي زمينه ها رشد پيدا كنند تا در آينده فرد مفيدي براي شكوفايي جامعه خود باشند.

نيكبختي با اشاره به اينكه مهم‌ترين اصل در شکل گیری صحیح جامعه ورزش، استعدادیابی است، افزود: مجموعه اين موارد می تواند موفقیت ورزشكار را در این مهم تضمین كند.

قهرمان چندین دوره کاتا کشور در رابطه با موقعيت کاراته فارس در بين استان هاي كشور عنوان كرد: یکی از قدرتمندترین تیم های رزمی در سطح کشور تیم کاراته فارس است که با رنکینگ بالای خود هم در بخش کنترلی و هم در بخش غیرکنترلی، نشان از برنامه‌اي صحیح و همچنین عزم و اراده مسئولین هیات کاراته دارد.

 اكثر ورزشكاراني كه در استان فارس صاحب مقام و موفقيت مي شوند هزينه هاي تمرين و تلاش خود را بايد از جيب‌شان پرداخت كنند

نیکبختی عدم وجود حامی مالی در ورزش فارس را از اصلی ترین علل مشکلات ورزش استان خواند و ابراز داشت: علی‌رغم اینکه استان پهناور فارس از بخش وسیعي از صنعت و فعالیت های قابل توجه اقتصادی بهره مند است اما هيچ گونه حمايتي از سوي آنها از ورزش نمي شود. به طور مثال اكثر ورزشكاراني كه در كاراته توانسته اند به موفقیت دست پيدا كنند با سرمایه شخصی یا بعضا حمایت هیات موفق به افتخارآفرینی شده اند. این موضوع یکی از علل اصلی افت ورزش استان در چندسال اخير است که اگر به صورت کارشناسانه برای رفع این مشکل اقدام شود مي تواند در چندسال آينده موجبات موفقيت ورزشكاران فارسي را مهيا سازد.

وی در پایان ضمن تشکر از مجموعه نشریات بین المللی «خبر»، روزنامه «خبرجنوب» و سایت «خبرنیوز»، خواستار ورود بخش خصوصی به ورزش برای تعالی تمامی رشته های ورزشی فارس شد.

پس از گفت وگو با استاد نيكبختي به سراغ نوآموزان او مي رويم و از روند فراگيري و آموزش آنها جويا مي شويم.

امیر اعتمادی که در نبود استاد نیکبختی وظیفه آموزش را برعهده دارد، با ذکر این موضوع که 12 سال است کاراته کار می کند، گفت: به پیشنهاد دوستان برای انتخاب ورزش رزمی به کلاس استاد نیکبختی مراجعه کردم و پس از آشنایی با ایشان، شیفته رفتار و منش استاد شده و تحت نظرشان با شناخت جنبه های متعدد کاراته، اين ورزش را دنبال مي كنم.

محمدرضا نصیری زاده که از 4 سالگی کاراته را آغاز كرده و تاكنون با کسب چندین مقام بین المللی و کشوری ازجمله شاگردان با استعداد استاد نیکبختی است، مي گويد: کاراته بیش از اینکه به شما مبارزه کردن را بیاموزد، نگاه صحیح به انسانیت و عدالت را آموزش می دهد.

شایان دادخواه نوجوان 15 ساله مي گويد: در ابتدا ورزش را با ژیمناستیک آغاز کرده و سپس به سمت کاراته روي آوردم.

وی با کسب نایب قهرمانی در مسابقات اوراآسیایی و قهرمانی استان اظهار مي كند: خیلی خوشحالم که با کاراته آشنا شدم. این ورزش زندگی من را متحول ساخت و قطعا می خواهم در آینده با کسب افتخارات بین المللی، مایه سربلندی میهن عزیزم باشم.

آرین هدایی و عرفان هنر دو شاگرد ديگر استاد نیکبختی از جنبه متفاوتی برای علاقه به آموختن کاراته مي گويند. هدایی بيان مي كند: در دوران تحصيل از نظر جسماني ضعیف بودم و تصمیم گرفتم تا رشته ای رزمی را برای دفاع از خودم بیاموزم.

هنر نیز در ادامه این صحبت بیان مي دارد: پس از اینکه کاراته را شروع كردم متوجه شدم که همه چیز به برخورد فیزیکی خلاصه نمی شود و در رشته کاراته 20 درصد آن فیزیکی و 80 درصد بقيه را آموزش هاي ذهنی تشکیل می دهد. این موضوع به من کمک کرد تا قبل از اینکه کار به برخورد فیزیکی منجر شود بتوانم با صحبت کردن از حق خودم دفاع کنم.

پوریا ده بزرگی، نایب قهرمان مسابقات اوراآسیایی نیز در تايید صحبت های دوستانش مي افزايد: قانون اول کاراته دفاع کردن است و فلسفه این ورزش هیچ‌گاه حمله کردن نيست.

پانته‌آ شمس در مورد علت انتخاب كاراته مي گويد: می خواهم از ورزشکاران نامی این رشته شوم و بتوانم در تمامی مسابقات افتخارآفرینی کنم. همچنین حمايت كنم از اينكه دخترها هیچ چیزی از پسرها کم ندارند و می توانند پابه‌پای آن ها تلاش كنند و به مقام هاي قهرماني دست يابند.

شیما پیروی نیز بیان مي كند: در ابتدا با ووشو ورزش رزمی را آغاز کردم و سپس به کاراته روی آوردم. تاکنون موفق به کسب مقام دوم و سوم استانی در رشته کاراته شدم و در نظر دارم در آینده قهرمانی این رشته را با پشتكار تحت نظر استاد نيكبختي کسب کنم.

ملیکا جعفری مي گويد: به واسطه کاراته با فرهنگ ژاپن آشنا شدم و از جنبه های مختلف به این ورزش علاقه‌مند شدم و برايم يك ورزش جالب، جذاب و دوست داشتني است.