درخشش تیمی از کشور ایران به سرپرستی دکتر حبیب شاه حسینی در رقابت طراحی ساختمان های مرتفع 2024 eVolo

مجله اِ‌وُلو به عنوان یک ژورنال تخصصی در حوزه‌ی طراحی معماری که بر پیشرفت‌های تکنولوژیکی، پایداری و همچنین طراحی نوآورانه در قرن ۲۱ میلادی تمرکز دارد، هر ساله (از سال ۲۰۰۶) مسابقه‌ای را پیرامون معماری آینده‌نگر، بلندپروازانه و ایده‌آل گرا برگزار می‌کند!

درخشش تیمی از کشور ایران به سرپرستی دکتر حبیب شاه حسینی در رقابت طراحی ساختمان های مرتفع 2024 eVolo

حدود ۱۲ ساعت پیش بود که اسامی تیم‌های برگزیده در مسابقه اِ‌وُلو ۲۰۲۴ از بین ۲۰۶ پروژه دریافتی بر روی وبسایت رسمی این رقابت منتشر شد: ۴ برنده و ۱۴ تقدیر ویژه.

اما در میان لیست برگزیدگان این رقابت بین‌المللی، نام استودیوی معماری حبیب شاه حسینی از ایران نیز به چشم می‌خورد. طرح ارائه شده توسط این تیم به سرپرسی دکتر حبیب شاه حسینی و تیم طراحی متشکل از زهرا عالیشی ، یسنا علی اکبری ، سحر رضایی ، کوثر پناهی ، سارا سلیمانی ، سهیل بهبودی ، اسما ایرانی و ارمغان شعاعی توانسته است عنوان تقدیر ویژه را در نوزدهمین دوره از این رقابت بین‌المللی به خود اختصاص دهد.

Silkworm Skyscraper: Self-Replicating Hotel

2024 Skyscraper Competition

Honorable Mention

طراحی این ایده پیرامون “یک هتل خود-تکثیرشونده برای دستیابی به پایداریِ زیست محیطی” می‌باشد! ایده ای برگرفته از مطالعه گسترده پیله‌های کرم ابریشم به‌ عنوان یک عنصر بیولوژیکی پایدار در طبیعت...

صنعت گردشگری، یک صنعت پیشرو در هزاره سوم می باشد؛ چرا که براساس پیش‌بینی‌های سازمان جهانی گردشگری ، تعداد گردشگران در ۲۰ سال آینده با میانگین رشد ۴۳ میلیون گردشگر در سال به دو میلیارد نفر خواهد رسید! و در این بین، یکی از دغدغه‌های کلیدی، اقامت گردشگران خواهد بود.

با افزایش تعداد گردشگران، ساخت هتل‌ها نیز افزایش می‌یابد و در واقع زمین‌های بیشتری نیاز به ساخت‌وساز خواهند داشت! اتفاقی که باعث رشد شهرها و از بین رفتن زمین‌های کشاورزی، آلودگی بیشتر محیط زیست و در نهایت بحران انرژی می‌شود. اتفاقی که با مفهوم پایداریِ زیست محیطی در تعارض است.

براین اساس، طراحی آسمان‌خراشی با عملکرد هتل در دستور کار قرار گرفت: طراحی ساختمانی قابل تکثیر (یا تکرار)! ایده‌ای در تعامل با اهمیت مفاهیم پایداری.

به بیان ساده‌تر این آسمانخراش متشکل از غلاف‌های کامپوزیتی سفید رنگ و بیضی شکل (به عنوان فضاهای اقامتی) را می‌توان به صورت افقی و یا عمودی و بدون نیاز به تخریب زمین و ساخت و سازهای جدید گسترش داد...!

رتبه اول این مسابقه در سال ۲۰۲۴ را یک تیم از کشور چین به خود اختصاص داد! همچنین در رده‌های دوم و سوم نیز تیم هایی از کشورهای چین و مصر حضور دارند.