در نمایشگاه دستاوردهای دولت چه می گذرد؟

در نمایشگاه دستاوردهای دولت چه می گذرد؟

سهیلا رفیعی نژاد- خبرجنوب/ نمایشگاه دستاوردهای دولت که چند روزی است در ضلع جنوبی استانداری برپا شده است، با هدف معرفی فعالیت های یک ساله اخیر ارگان ها و پروژه های پیش رو به راهنمایی مردم در حوزه های مختلف هم می پردازد. غرفه های نمایشگاه که با حضور نماینده سازمان ها و نهادهای مختلف چند روزی است پاسخگوی مراجعه کنندگان است، عابران را به سمت خود می کشاند. عده ای هم به منظور رفع موانع اداری و اشکالاتی که شاید در راهروهای پر پیچ و خم ادارات رفع نشده، به نمایندگان این سازمان ها در نمایشگاه دستاوردهای دولت پناه آورده اند. مسئول غرفه سلامت به عنوان پر بازدیدترین غرفه در این باره به خبرنگار «خبرجنوب» گفت: هدف ما شناسایی به موقع بیماران غیر واگیر و علاوه بر این ترویج آموزش های صحیح به منظور ارتقای سلامت جامعه است.

 حمید تهرانی افزود: در این غرفه با گرفتن تست قند خون میزان قند خون مراجعان را می سنجیم. علاوه بر این میزان فشار خون هم اندازه گیری می شود.

وی عنوان کرد: تعیین توده بدنی به منظور شناسایی افراد دارای اضافه وزن یا چاقی نیز از دیگر فعالیت های غرفه سلامت است و مردم می توانند با مراجعه به نمایشگاه دولت از این خدمات بهره مند شوند.

تهرانی تصریح کرد: هدف ما صرفا ارائه یک خدمت گذرا نیست، بلکه آموزش های پیشگیرانه ای را نیز با پمفلت هایی که در اختیار مردم قرار می دهیم مدنظر داریم. این آموزش ها در خصوص سلامت روان، بانوان، زنان باردار، کودکان و سلامت، دوران شیردهی و سلامت تغذیه است.

وی افزود: از شروع هفته دولت تا کنون بیش از 700 نفر از مردم در غرفه دانشگاه علوم پزشکی شیراز غربالگری شده اند.

مسئول غرفه سلامت افزود: یک بخش دیگر از غرفه یاد شده در مورد آموزش فوریت های پزشکی و حوادث و بلایاست که تکنسین اورژانس در این باره در غرفه حضور دارد و به سوالات مردم پاسخ می دهد و با توجه به وجود مولاژ امکان آموزش هایی از جمله احیا نیز وجود دارد. تهرانی عنوان کرد: با توجه به اینکه هر روز یک نفر از معاونت های مختلف دانشگاه علوم پزشکی شیراز پاسخگوی مردم و مشکلات شان در این حوزه است به نوعی سعی کردیم در هفته دولت ملاقات مردمی با مسئولان حوزه بهداشت و درمان فراهم شود.

مریم روستا، کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی که به غربالگری سلامت مراجعان به این غرفه مشغول است نیز به «خبرجنوب» گفت: در حال حاضر آمار دیابت و فشار خون بیشتر از حد انتظارمان است، به همین دلیل غربالگری دیابت برای 25 سال به بالا و فشار خون برای افراد 18 سال به بالا در حال انجام است.

وی از مردم خواست تا غربالگری های یادشده را زیر نظر پزشک خانواده  انجام دهند و با دریافت خدمات سلامت روان رایگان به مراکز جامع سلامت در استان مراجعه نمایند.

مسئول غرفه صنعت، معدن و تجارت نیز به «خبرجنوب» گفت: هدف ما ارائه خدمت به مردم و صنعتگران است و در این غرفه به سوالات مربوطه افراد پاسخ داده می شود. 

محمد ایرانی افزود: یکی از فعالیت های مهم ما بازرسی و بررسی تخلفات حوزه صنعت، معدن و تجارت می باشد و در این راستا گران فروشان نیز شناسایی می گردند.

یکی از نمایندگان غرفه بنیاد مسکن نیز به «خبرجنوب» عنوان کرد: بیشترین مراجعان به این غرفه سوالاتی در مورد وام، طرح هادی روستایی و نهضت ملی مسکن دارند.

صمد سی سختی افزود: هدف ما مقاوم سازی است و در حال حاضر 200 میلیون تومان وام به منظور مقاوم سازی خانه ها در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر در نظر گرفته شده و بسیاری از مراجعان به غرفه در این مورد سوال دارند.

مهران اسلامی یکی دیگر از کارشناسان بنیاد مسکن نیز گفت: بیشترین سوالات مراجعان ما طی چند روز گذشته در مورد نهضت ملی مسکن بود و هدف ما راهنمایی مردم است.

وی افزود: در این باره مردم بیشتر جویا می شوند که چگونه می توانند به این طرح بپیوندند و از این طریق صاحبخانه شوند.

مسئول غرفه برق منطقه ای فارس نیز گفت: بیشترین سوالاتی که در نمایشگاه فعلی مردم از ما می پرسند در مورد نحوه انتقال پیامک قبض برق از مستاجر قبلی یا صاحبخانه به خودشان است.

محمد کشتکار افزود: البته این بیشتر در مورد افراد با سن بالاتر سوال است و به این دلیل که با اپلیکیشن ها نمی توانند کار کنند.  

وی عنوان کرد: برخی مراجعان به نمایشگاه دستاوردهای دولت نیز دانشجو هستند و سوالات تخصصی در حیطه خدماتی که برق منطقه ای ارائه می دهد، می پرسند.

مسئول غرفه سازمان آب منطقه ای فارس نیز به «خبرجنوب» گفت: بیشترین سوال مراجعان به غرفه ما در مورد حفر چاه، مسایل خشکسالی و بحث ابرسانی به روستاها است.

محسن نظری افزود: خط مشی شرکت آب منطقه ای ساخت منابع، مخازن سدها، شبکه های انتقال آب، خطوط انتقال آبرسانی به شهرها و روستاها و حفاظت از منابع آب و بهره برداری از آن است.

فرزین یزدان پناه نماینده غرفه آبفای فارس نیز پاسخگویی به سوالات مردم را بیشتر در خصوص وضعیت انشعابات، آب بها و اینکه چگونه می توانند انشعاب بگیرند بیان کرد.

وی افزود: مدیریت مصرف آب شعار اصلی ماست و از آنجا که منابع آب محدود و غیرقابل انتقال است و به راحتی نمی توان آب را از یک شهر به شهرستان دیگر انتقال داد، باید در مصرف آب صرفه جویی شود.

رزاق برزگر یکی از کارشناسان آبفای شیراز نیز تاکید کرد: مردم می توانند قطعی آب و مشکلات دیگر مربوطه را به شماره 122 اطلاع دهند. بیشتر مراجعان به نمایشگاه در مورد اینکه مثلا قبض آب آنها نیامده و یا اینکه فکر می کنند این میزان بالاتر از مصرف و یا انتظارشان بوده سوال دارند.

محمد صالح زاده کارشناس جی ای اس آبفای شیراز نیز گفت: به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم از خدمات الکترونیکی به روز استفاده می کنیم، در این باره وضعیت مشترکان و اشکالات بوجود آمده به طور منظم رصد و رفع می شود.

محسن شاهد نماینده امور اقتصاد ودارایی فارس نیز گفت: بیشترین سوالات مردم در مورد یارانه ها بود، اگر چه ما وضعیت سهام عدالت را پیگیری  می کنیم، نه یارانه ها را بطور مثال یکی از مراجعان به این غرفه از مالیات اضافه ای که فکر می کرد یک رستوران از او گرفته، گله مندی داشت و به منظور رفع ابهام و مشکل او را برای مراجعه به بخش مربوطه راهنمایی کردیم.

وی فعالیت های اقتصاد دارایی استان را فراتر از این ها دانست و گفت: البته معتقدم به اندازه فعالیت موجود، این ارگان دیده نمی شود.

کارشناس اشتغال اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی نیز در خصوص غرفه این ارگان گفت: بیشترین سوالات مردم از ما در این چند روز در مورد قانون کار، تسهیلات و اشتغال بوده است. غلام نظری افزود: در واقع این افراد بیشترمی خواهند از حداقل های حقوق قانونی مربوط به یک کارگر مطلع و برخوردار شوند. وی با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال افزود: این امر را  به شرکت های کاریابی واگذار کرده ایم و مردم لیست این مراکز را می توانند از ما بگیرند.

وی عنوان کرد: ما برای فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز طرحی به نام کارورزی داریم، تا دانش آموختگان  به مدت 3 ماه در یک بنگاه اقتصادی فعالیت کرده و با بازار کار آشنا شوند.

علی اکبر اکبر آبادیان نماینده غرفه جهاد کشاورزی استان و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی نیز به «خبرجنوب» گفت: دستاوردهای علمی در این غرفه برای مردم قابل ارائه است و بطور کلی هدف ما ترویج کشاورزی علمی به منظور کاهش مصرف آب، اصلاح بذر و افزایش محصول است.

وی با اشاره به فعالیت مرکز تحقیقات کشاورزی در حوزه دام انجام فعالیت های علمی به منظور بالا رفتن عمر دام را نیز از این دست دانست.

اکبرآبادیان افزایش کشت در گلخانه ها را نیز نسبت به کشت های مزرعه ای از دیگر دستاوردها و اولویت های این مرکز تحقیقاتی دانست.

نماینده غرفه شهرداری شیراز نیز با اشاره به دستاوردهای موجود، گفت: هر روز یکی از نمایندگان شهرداری های مناطق 11 گانه شهرداری شیراز در این غرفه پاسخگوی مراجعان بوده اند و این دو روز باقیمانده نیز از دو منطقه در خدمت مردم هستند.

امیر عبداللهی افزود: بیشتر سوال مراجعان در مورد آسفالت و تاکید بر نوسازی برخی خیابان ها و معابر بوده است. وی به پروژه های در دست اقدام و انجام شده شهرداری منطقه 7  از جمله «بوستان موضوعی ورزشی» اشاره کرد.  

علی زارعیان یکی از شهروندان شیرازی مراجعه کننده به غرفه شهرداری نیز با بیان مشکلاتی از جمله حرکت لاک پشت گونه برخی اتوبوس های شهری و همچنین اشغال فضای معابر توسط برخی مغازه داران، خواستار رسیدگی به این قبیل امور شد.

نماینده غرفه راه و شهرسازی نیز بیشترین سوالات مراجعه کنندگان به این غرفه را در مورد نهضت ملی مسکن بیان کرد.