خودگدازی از فرط غریب نوازی

گزارشی از مشکلات بیماران صعب العلاج فارس در دسترسی به دارو

خودگدازی از فرط غریب نوازی
نسخه های میلیونی افراد درگیر سرطان، برخی را از درمان منصرف کرد

سهیلا رفیعی نژاد/ قصه غریب نوازی مردم شیراز داستان امروز و دیروز نیست آن هم در خدمت دادن به بیماران. شهر راز سال هاست دست مهمانان بیمار و مسافر را گرفته است اما به قول معروف این غریب نوازی باعث خودی گدازی شده و بیماران ساکن فارس را به دردسر انداخته است. بیشتر این مشکلات از وضعیت دارویی نشات می گیرد. این امر در مورد بیماران صعب العلاج  بیشتر مشاهده می شود و به دلیل مراجعه بیماران مبتلا به سرطان از استان های جنوبی و همجوار، افراد درگیر این بیماری که در شیراز و شهرستان های استان زندگی می کنند برای تهیه دارو به دردسر می افتند. در این خصوص اگر چه چندی پیش استاندار فارس هم گفت که بخشی از کمبودهای دارویی در فارس ناشی از حجم مراجعات از دیگر استان ها به شیراز است و به همین دلیل سهمیه دارویی فارس باید به 7 تا 8 درصد سهم دارویی کشور افزایش یابد. اما همچنان کمبودها برقرار است و از تغییر سهمیه دارویی استان هم خبری نیست. به عبارتی آش همان است و کاسه همان. این موضوع شاید در حد حرف چیزی به ظاهر حل شدنی باشد، اما بی توجهی به رفع آن برای بیمارانی از جمله صعب العلاج ها زجرآور است.  

بانویی که همسرش 4 - 5 سالی درگیر سرطان روده است در این باره می گوید: در مورد مشکلات بیماران سرطانی دل همه کباب است. دارو را باید گران بخری و تازه وقتی پول را جور می کنی هم باید استرس داشته باشی که دارو گیر می آید یا نه. از یک سو باید دست به دعا شوی که نسخه در شیراز گیر بیاید، تا نخواهی آواره این شهر و آن شهر شوی. از سوی دیگر باید به فکر تامین دوزهای بعدی دارو باشی. افزایش قیمت ها هم که کمرشکن است.

این زن جوان می افزاید: البته چند ماه یکبار هم به دلیل نبود دارو، مجبور هستیم از تهران سفارش دارو بدهیم و این دیگر برایمان عادی شده گاهی هم از لار سفارش دارو می دهیم و یک هزینه هم باید بدهیم تا دارو به دست مان برسد. حالا اگر دارو یخچالی هم باشد، استرس دو برابر می شود و باید فرد مورد اعتمادی را پیدا کنیم تا دارو را در کلمن کنار یخ بگذارد که آسیب نبیند.

وی می گوید: متاسفانه قیمت داروی ایرانی هم خیلی بالا رفته و میلیونی شده است و فاکتور نسخه ها کمتر از یک میلیون نیست. بیمه هم برخی لوازم مورد نیاز برای تزریق داروی شیمی درمانی را قبول نمی کند.

یکی دیگر از همراهان بیمار در این باره می گوید: گاهی پیدا کردن دارو برای ما به کابوسی تبدیل می شود که انگار تمامی ندارد. وقتی یک فرد درگیر سرطان نتواند دارو بخرد و یا تهیه کند امکان پیشرفته شدن بیماری اش بسیار بالا می رود. واقعا انتظار رسیدگی داریم. وقتی یک عضو خانواده سرطان می گیرد، بقیه هم درگیر می شوند نگران تامین دارو به دلیل نایابی و یا گرانی آرامش را از اطرافیان گرفته است.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان فارس نیز در این خصوص می گوید: در حال حاضر حدود یک هزار پرونده فعال درگیر بیماری سرطان در استان تحت پوشش و حمایت ما هستند.

آمنه اسلامی چینی با اشاره به اینکه برخی بیماران برای تهیه داروهای خود مجبورند به استان های دیگر از جمله اصفهان بروند و یا از آنجا دارو سفارش دهند، عنوان می کند: عمده ترین مشکلات مبتلایان به سرطان، کمبود دارو و گرانی شدید دارو است و از سوی دیگر برای تهیه برخی اقلام، آن ها باید به شهرهای دیگر مانند اصفهان و مشهد بروند. وی می‌گوید: علت این است که بیماران استان فارس و منطقه جنوب برای درمان سرطان به شیراز می آیند و در عین حال سهمیه دارویی که به شیراز می رسد کم و بر اساس جمعیت است و کفاف بیمارانی که از سایر استان ها برای درمان سرطان به شیراز می آیند را نمی دهد. مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان فارس می افزاید: در خصوص مشکلات کمبود دارویی بیماران و اختصاص سهمیه بیشتر به فارس برای پیشگیری از سردرگمی و آوارگی بیماران برای تهیه دارو، اگرچه بارها به شبکه ملی سرطان در تهران گفته ایم اما هنوز نتیجه ای نگرفته ایم.

اسلامی می گوید: در مورد بیماران مبتلا به سرطان، هر دفعه یک نوع دارو کم است علت این است که داروهایی که تجویز می شود خارجی است و مشکل ما همان داروهای خارجی است و قیمت داروهای ایرانی هم فوق العاده بالا است.

وی می افزاید: طی 3 تا 4 ماه گذشته با افزایش قیمت اقلام داروهای ایرانی بیماران مبتلا به سرطان مواجه بوده ایم، به حدی که اکثر نسخه ها بالای 2 تا 3 میلیون بوده و به ندرت نسخه زیر یک میلیون داشته ایم.

اسلامی می گوید: به دلیل این نسخه های میلیونی تعدادی از بیماران ما در استان قطع درمان کرده اند علاوه بر قیمت دارو هزینه آزمایش ها بالا رفته و بطور مثال دارویی که برای پیوند مغز استخوان باید توسط بیماران تهیه شود، طی چند ماه از  8 میلیون به 11 میلیون تومان و هفته پیش هم به  19 میلیون رسید.

وی می افزاید: علاوه بر این قیمت امکانات بهداشتی مانند کیسه کلستومی نیز بیش از 15 برابر شده و این هزینه ها کمرشکن است.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان می گوید: چندی پیش یکی از بیماران در شیراز نسخه ای 600 میلیونی را آورد و از ما کمک خواست که شامل 18 آمپول بود. ما هم توان مالی این میزان کمک را نداشتیم.

 اسلامی می افزاید: برخی بیماران نیز از این موضوع که باید هزینه ای را صرف کنند و برای خرید دارو یا سفارش آن به شهرهای دیگر از جمله اصفهان و تهران بروند به شدت گله مندند و انتظار می رود مشکل دارو را حل کنند تا فشار روانی وارد بر بیماران مبتلا به سرطان در استان کاهش یابد همین طور اینکه دارو باشد یا نباشد خودش استرس زا هست.

وی می گوید: از استان های کهگیلویه، کرمان، هرمزگان و دیگر مناطق جنوب برای درمان سرطان به شیراز می آیند و ما به همه افرادی که در شیراز و البته مراکز دانشگاهی تحت درمان هستند در حد توان کمک می کنیم.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان فارس می افزاید: بودجه ما فقط و فقط از کمک های مردمی تامین می شود البته با این شرایط اقتصادی امسال 20 درصد با کاهش کمک های مردمی مواجه بوده ایم.

 اسلامی می گوید: در حال حاضرکمک های مالی بیشترین نیازمان است و از انجا که بیشترین مشکلات بیماران تامین پول دارو است افزایش این کمک ها می تواند امکان ادامه درمان برخی را که صرفا به این خاطر قطع درمان کرده اند را فراهم کند متاسفانه هزینه دارو و درمان بیماران مبتلا به سرطان آنقدر بالا است که برخی خانه و ماشین خود را می فروشند و صرف درمان خود و یا اعضای خانواده شان می کنند.