خرید خانه در این شهر اروپایی ۲۵ سال طول می‌کشد

ساکنان پراگ برای خرید یک خانه ۷۵ متری باید ۲۵ سال حقوق خود را کنار بگذارند.

خرید خانه در این شهر اروپایی ۲۵ سال طول می‌کشد

قیمت مسکن در شهرهای بزرگ اروپایی همچنان افزایش می‌یابد، اما طبق مطالعه‌ای که در پایان سال گذشته توسط Politico منتشر شد، ساکنان پراگ بدترین وضعیت را دارند. افرادی که در پایتخت چک کار می‌کنند و می‌خواهند یک آپارتمان ۷۵ متر مربعی در آنجا بخرند باید ۲۵.۳ حقوق سالانه برای خرید آن ملک تهیه کنند.

از این نظر، پراگ به عنوان غیرقابل دسترس‌ترین شهر برای خرید مسکن و سرمایه‌گذاری در این قاره رتبه‌بندی شد و براتیسلاوا با همان اندازه آپارتمان به ارزش ۲۳.۸ حقوق سالانه دوم شد.

با توجه به تجزیه و تحلیل بیشتر انجام شده توسط انجمن‌های مسکن چک، این اتفاق حاصل یک روند عمیق‌تر در سال‌های گذشته بوده است. بر اساس گزارش پولیتیکو، قیمت آپارتمان‌ها طی سال‌های گذشته ۵۰ درصد و از سال ۲۰۱۰ تا کنون ۱۲۰ درصد افزایش یافته است. به همین ترتیب، اجاره‌بها نیز افزایش ۳۰ درصدی در دوره نیم‌دهه گذشته را تجربه کرده است.

در همین حین افزایش دستمزدها به اندازه‌ای نبوده است که بتواند این افزایش‌ها را جبران کند به‌طوری‌که حقوق چکی‌ها فقط ۲۱ درصد به صورت اسمی افزایش یافته است.

علاوه بر این، وضعیت املاک احتمالاً در سال جاری بدتر نیز خواهد شد زیرا نرخ‌های وام مسکن از پایان سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است و تحلیلگران بر این باورند که این امر علاقه به خرید ملک را تحریک می‌کند و بنابراین قیمت‌های درخواستی را حدود ۵ درصد افزایش می‌دهد.

بحران انرژی و تقاضای زیاد و منظم برای املاک است که از ویژگی‌های شهرهای بزرگ و پایتخت‌ها است، از دیگر مؤلفه‌های افزایش قیمت املاک گزارش شده است. یکی از اقداماتی که سیاست‌گذاران محلی می‌توانند برای مقابله با این مشکل انجام دهند گسترش مسکن عمومی است که در حال حاضر تنها ۵ درصد از سهام مسکن را تشکیل می‌دهد.

علاوه بر این مالیات تصاعدی بر مالکان املاک بزرگ برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها نیز به عنوان راهکار در نظر گرفته شده است.