حفر برای نور (ویلای قنات) اثراستدیو معماری کالبد :برنده جایزه انجمن معماران آمریکا در سال 2023

دوم ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی بود که انجمن معماران آمریکا، مراسم اعلام برندگان جوایز طراحی خود را در سال ۲۰۲۳ میلادی خود در موزه حافظه و مدارا در شهر مکزیکوسیتی و به عنوان بخشی از افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی AIA برگزار کرد

حفر برای نور (ویلای قنات) اثراستدیو معماری کالبد :برنده جایزه انجمن معماران آمریکا در سال 2023

اما هیئت داوران این جوایز متشکل از بریت لیندبرگ دبیر موسسه معماران آمریکا ، مارسیو کوگان معمار برزیلی، بنیانگذار استودیو ام‌کی۴۷ و عضو انجمن معماران آمریکا و همچنین برایان ژیرارد مدیر طراحی به بررسی و انتخاب آثار ارسالی در چهار دسته اقدام نموده‌اند:

Architecture,

Interior Architecture,

Open International

and Unbuilt Design.

اما در میان برگزیدگان این رقابت جهانی در سال ۲۰۲۳ میلادی، استودیو معماری کالبد با پروژه حفر برای نور (ویلای قنات) به عنوان برنده جایزه شایستگی در دسته‌ی پروژه‌های ساخته نشده شناخته شد.

حفر برای نور (ویلای قنات)

ایران، یزد، روستای ارنان (در مجاورت کوه ارتان)

معمار: محمد رحیمی‌زاده (کالبد استودیو)

معمار مسئول: محمد رحیمی زاده

همکاران طراحی: حسین رؤسایی، پگاه صامعی، زیبا باغبان

مصالح: خاک کوبیده

پروژه‌ حفر برای نور (ویلای قنات) با الهام از معماری پایدار و کارآمد باستانی ایران در نزدیکی روستای تاریخی ارنان در مجاورت کوه ارتان (که ردپای انسان از ۱۲۰۰۰ سال پیش در آن وجود دارد) واقع در شهر یزد طراحی شده است.

هدف این پروژه به ساخت یک ویلای صحرایی محدود نمی‌شود؛ بلکه هدف اصلی آن افزودن ارزش‌های عملکردی، پایداری و بصری به محیط پیرامونی، چه طبیعت صحرایی سایت و چه جامعه انسانی پرقدمت ارنان می‌باشد.

این پروژه شامل ویلا، مدرسه و سیستمی برای ذخیره آب‌های زیرزمینی است که در ارتباط کامل بصری و عملکردی با قنات‌های تاریخی واقع در سایت طراحی شده است.

در انتها بد نیست بدانید انجمن معماران آمریکا (American Institute of Architects) مشهور به AIA به عنوان بزرگ‌ترین سازمان حرفه ‌ای معماری در ایالات متحده آمریکا، از سال ۱۸۵۷ میلادی تاکنون در توسعه‌ی قوانین و سیاست‌های فنی و آموزشی معماری در ایالات متحده آمریکا نقش اصلی و اساسی را ایفا کرده ‌است. این سازمان نزدیک به ۸۴۰۰۰ عضو دارد و در واشینگتن دی‌سی پایتخت ایالات متحده آمریکا قرار دارد.