حضور هومن بالازاده ، معمار ایرانی در میان 35 سفیر بومی بین المللی ریبا برای تعالی در سال 2024 میلادی

آپریل سال ۲۰۲۴ میلادی بود که ریبا (موسسه‌ی سلطنتی معماران انگلیسی) اسامی سفرای محلی (بومی) خود را برای بررسی و انتخاب پروژه‌های برگزیده در جایزه‌ی بین‌المللی ریبا برای تعالی در سال ۲۰۲۴ میلادی را اعلام کرد: ۳۵ سفیر از ۲۴ کشور از سراسر نقاط جهان!

حضور هومن بالازاده ، معمار ایرانی در میان 35 سفیر بومی بین المللی ریبا برای تعالی در سال 2024 میلادی


لازم به بیان است جوایز بین‌المللی ریبا برای تعالی به پروژه‌هایی از سراسر نقاط جهان اعطا می‌شود که مرزهای طراحی باکیفیت معماری و استانداردهای برتری را گسترش می‌دهند.

اما سفرای محلی ریبا که برای بازدید از پروژه‌های منتخب با توجه به اصول و ضوابط جوایز بین‌المللی ریبا برای تعالی منصوب می‌شوند، معماران بین‌المللی‌ای هستند که از وضعیت و شرایط منطقه‌ای که پروژه انتخاب شده در آن واقع شده است، آگاهی دارند.

در سال ۲۰۲۴ میلادی و از کشور ایران نیز هومن بالازاده، بنیانگذار دفتر معماری هوبا طرح به عنوان سفیر بومی جایزه‌ی بین‌المللی ریبا برای تعالی انتخاب شده است. سال ۲۰۲۱ میلادی بود که ساختمان دفتر مرکزی کهن سرام (معمار مسئول: هومن بالازاده) از کشور ایران، جایزه‌ی بین‌المللی ریبا برای تعالی را به خود اختصاص داد.

لازم به یادآوری است بیست و سوم خرداد ماه سال ۱۴۰۳ شمسی بود که دو پروژه از معماران ایرانی یعنی مدرسه ابتدایی جدگال واقع در روستای سیدبار، چابهار، استان سیستان بلوچستان اثر اداره معماری داز (معمار مسئول: آرش علی آبادی) و ایستگاه مترو میدان جهاد اثر استودیو معماری محمد خاوریان (معمار مسئول: محمد خاوریان) جایزه‌ی بین‌المللی ریبا برای تعالی را در سال ۲۰۲۴ میلادی به خود اختصاص دادند!

البته در میان سفرای بومی جایزه‌ی بین‌المللی ریبا برای تعالی از کشور کانادا، نام سیامک حریری معمار ایرانی‌تبارِ کانادایی و از دانش‌آموختگان دانشگاه واترلو و دانشکده معماری دانشگاه ییل نیز به چشم می‌خورد.

در انتها لازم به بیان است تمام پروژه‌های راه یافته به جوایز بین‌المللی ریبا ۲۰۲۴ توسط هیئت داوران (اعضای گروه جوایز ریبا)، به ریاست سایمون هنلی و با کمک سفیران بومی ریبا ارزیابی می‌شوند.