جنگ بالانشینان و فانوس به دستان

استقلال ، سپاهان و تراکتور یک طرف؛ نفت آبادان، مسجدسلیمان و مس کرمان طرف دیگر

جنگ  بالانشینان و فانوس به دستان

هفته بیست‌ و هشتم لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور (جام خلیج فارس) طبق همان برنامه قبلی قرار است روز جمعه با برگزاری ۵ دیدار به صورت همزمان از ساعت ۱۸ برگزار شود.
سه هفته مانده به پایان لیگ حساسیت‌ها به اوج خود رسیده به طوری که ۲ تیم سپاهان و استقلال به برگزاری دیدار پرسپولیس و پیکان یک روز بعد از بازی آنها اعتراض کردند که سازمان لیگ با درخواست دو تیم برای برگزاری همزمان دیدارهای هفته بیست و هشتم مانند ۲ هفته پایانی لیگ برتر مخالفت کرد.
اما این تنها حاشیه روزهای اخیر نبود، بلکه تعیین ورزشگاه دیدار پیکان و پرسپولیس نیز به یکی از چالش‌های تیم پیکان و البته سازمان لیگ تبدیل شده بود که در نهایت ورزشگاه آزادی برای برگزاری این دیدار تعیین شد که این موضوع با انتقاد شدید باشگاه استقلال مواجه شد و به نظر می‌رسد این موضوع در روزهای آینده، سوژه تیم‌های مدعی برای بیانیه نویسی باشد.
به هر ترتیب هفته بیست و هشتم لیگ برتر در حالی برگزار خواهد شد که تیم‌های بالانشین جدول به مصاف تیم‌های قعرنشین و در خطر سقوط خواهند رفت که جذابیت و هیجان این مسابقات را دوچندان خواهد کرد.
نگاهی به ۵ دیدار روز جمعه خواهیم داشت:

نفت مسجدسلیمان - سپاهان اصفهان؛ مورایس دست به عصا در شهر اولین‌ها و نفس‌های آخر نفت در لیگ
تیم فوتبال سپاهان پس از تساوی غیرمنتظره در مقابل ملوان و از دست دادن صدرنشینی، این هفته به شهر اولین‌ها سفر خواهد کرد تا در مقابل نفت‌مسجد سلیمان قرار بگیرد. سپاهان برای برگشت به صدر جدول باید ۳ امتیاز این دیدار را بگیرد و چشم انتظار لغزش پرسپولیس در مقابل پیکان باشد.
ژوزه مورایس سرمربی طلای‌پوشان اصفهان در این دیدار برخی بازیکنان کلیدی خود را ندارد. شهریار مغانلو بهترین گلزن این فصل سپاهان به دلیل ۴ اخطاره بودن در این بازی حضور نخواهد داشت و باید دید ژوزه مورایس چه تدبیری برای پرکردن جای خالی این بازیکن در خط حمله دارد.
از طرفی دیگر رامین رضاییان یکی دیگر از بازیکنان کلیدی سپاهان ۳ اخطاره است و در صورت دریافت کارت، دیدار بعدی این تیم مقابل پیکان را از دست خواهد داد. بهترین پاسور طلایی‌پوشان، این دیدار را با احتیاط بیشتری دنبال خواهد کرد و شاید خطر محرومیت بر روی عملکرد این بازیکن تاثیر منفی داشته باشد.
در مقابل نفت مسجدسلیمان در انتهای جدول است و تنها با یک لغزش سقوط خواهد کرد. این بازی برای نفتی‌ها حکم مرگ و زندگی را خواهد داشت و در صورت از دست دادن امتیاز و نتیجه‌گیری تیم‌های مس‌ کرمان و صنعت‌ نفت‌ آبادان سقوط این تیم قطعی خواهد شد. انگیزه بالای بازیکنان نفت‌ مسجدسلیمان و حضور هواداران این تیم، شرایط را برای سپاهان دشوار خواهد کرد.
سپاهان امیدوار است نتیجه ۴ بر صفر دیدار رفت را تکرار کند و روحیه از دست رفته خود را با یک پیروزی پرگل به دست بیاورد.

ذوب‌آهن اصفهان - فولاد خوزستان؛ نبرد همسایه‌ها
هر ۲ تیم در میانه جدول حضور دارند و خطر سقوط آن‌ها را تهدید نمی‌کند. از طرفی فولاد خوزستان پس از حذف از لیگ‌ قهرمانان آسیا و بعد از جدایی جواد نکونام با هدایت علیرضا منصوریان عملکرد خوبی داشته و در چهار دیدار گذشته خود شکستی نداشته و موفق شده ۳ دیدار را با برتری پشت سر بگذارد و یک تساوی نیز برابر گل‌گهر به دست آورد تا با ۳۸ امتیاز در رتبه هفتم قرار بگیرد.
فولادی‌ها ۸ امتیاز با رده چهارم فاصله دارند و اینکه در سه هفته پایانی بتوانند به این رتبه دست پیدا کنند و شانس کسب سهمیه آسیایی داشته باشند، به اما و اگر و نتایج سایر تیم‌ها بستگی دارد.
فولاد در این دیدار محمدامین حزباوی را به دلیل ۴ اخطاره بودن در اختیار ندارد. کاپیتان تیم فوتبال جوانان عملکرد فوق‌العاده‌ای برای تیم منصوریان داشته و غیبت این بازیکن به طور حتم در دیدار فردا تاثیرگذار خواهد بود.
ذوب‌آهن نیز با هدایت مهدی تارتار در این فصل عملکرد سینوسی داشته و در حال حاضر با ۳۱ امتیاز در رتبه نهم قرار دارد. ذوبی‌ها ۱۳ تساوی را در این فصل به دست آوردند که یکی از آن‌ها نتیجه یک بر یک مقابل فولاد خوزستان در دیدار رفت بود.

ملوان‌ بندرانزلی - مس‌ رفسنجان؛ رویای آسیایی مس یا جشن خانگی ملوان برای بقا؟ 
این بازی برای هر ۲ تیم از حساسیت‌ بالایی برخوردار خواهد بود. ملوان با هدایت مازیار زارع پس از تساوی ارزشمند مقابل سپاهان به دنبال کسب ۳ امتیاز خانگی این دیدار است تا فاصله خود را با منطقه سقوط بیشتر کند. ملوانی‌ها در ۲ هفته پایانی لیگ به مصاف تیم‌های ته جدولی مس‌ کرمان و نفت‌مسجدسلیمان ۲ رقیب اصلی این تیم برای بقا در لیگ خواهد رفت.
در حال حاضر ملوان با ۲۶ امتیاز در رتبه دوازدهم قرار دارد و تنها ۶ امتیاز نسبت به منطقه سقوط فاصله دارد و در صورت برتری مقابل مس رفسنجان، می‌تواند جشن بقا را در خانه برپا کند.
مس‌ رفسنجان نیز با هدایت محمد ربیعی عملکرد بسیار درخشان و دور از انتظاری در این فصل داشته است. مسی‌ها در حال حاضر با ۴۳ امتیاز در رتبه ششم جدول قرار دارد و تنها ۳ امتیاز با تراکتور رده چهارمی فاصله دارد. مسی‌ها رویای کسب سهمیه آسیایی را در این فصل دارند. دیدار رفت ۲ تیم با تساوی بدون گل به پایان رسید.

مس‌ کرمان - تراکتور؛ جنگ کسب سهمیه و بقا در لیگ
مس‌ کرمان ۳ هفته متوالی نتوانسته امتیازی را کسب کند تا صنعت‌ نفت به یک امتیازی این تیم برسد. تیم فرزادحسن‌خانی با شکست در دربی کرمان مقابل مس‌ رفسنجان حالا بیشتر از گذشته در خطر سقوط است. این تیم با ۲۱ امتیاز در رتبه چهاردهم قرار دارد. حالا آن‌ها در این هفته میزبان تراکتور متحول‌ شده پاکو خمس هستند. تیمی که با ارائه بازی تهاجمی و زیبا یک‌بار دیگر خودش را به جمع بالانشینان جدول رسانده است.
تراکتور با برتری یک گله مقابل پیکان موفق شد به رده چهارم صعود کند. حال همه چیز برای کسب سهمیه آسیایی به عملکرد تی‌تی‌ها در ۳ دیدار باقیمانده بستگی دارد تا با حفظ این رتبه بتوانند یکی از نمایندگان ایران در لیگ‌ قهرمانان آسیا باشند.
بازی رفت ۲ تیم با تساوی بدون گل به پایان رسید.


استقلال - صنعت‌ نفت‌ آبادان؛ دبل قهرمانی یا بقا در لیگ برتر
شکست مقابل پرسپولیس نه تنها برای هواداران استقلال بسیار تلخ بود، بلکه این شکست، صعود رقیب سنتی به صدر جدول را به همراه داشت و تلخی شکست در دربی پایتخت را برای هواداران این تیم دوچندان کرد.
حال شاگردان ساپینتو کار بسیار دشواری برای دبل قهرمانی خواهند داشت. مدافع عنوان قهرمانی بازی‌های سختی به نسبت سپاهان و پرسپولیس در ۳ هفته پایانی لیگ پیش‌رو دارد.
آن‌ها در این هفته میزبان صنعت‌ نفت متحول شده عبدالله ویسی خواهند بود و سپس به کرمان خواهند رفت تا در مقابل مس‌ رفسنجان قرار بگیرند. در هفته پایانی نیز میزبان تراکتور خواهند بود. می‌توان گفت این دیدار نسبت به ۲ دیدار آینده این تیم آسان‌تر خواهد بود تا با برتری روزنه‌های قهرمانی را همچنان حفظ کند.
صنعت نفت با نتایج درخشان در هفته‌های گذشته موفق شد به یک امتیازی مس‌کرمان برسد و حالا برزیلی‌ها امیدوار خواند بود این روند خود را در مقابل استقلال نیز ادامه دهند تا امیدهای خود را برای بقا همچنان زنده نگه‌دارند و امیدوار باشند که مس‌کرمان امتیاز از دست بدهد.
برنامه مسابقات فته بیست‌وهشتم؛ روز فرهنگ پهلوانی و روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج
جمعه ۱۵ اردیبهشت
نفت مسجد سلیمان - فولاد مبارکه سپاهان اصفهان - ساعت ۱۸ / ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان
ذوب‌آهن اصفهان- فولاد خوزستان - ساعت ۱۸ / ورزشگاه فولادشهر اصفهان
ملوان بندرانزلی - مس رفسنجان - ساعت ۱۸ / ورزشگاه تختی انزلی
مس کرمان -تراکتور تبریز - ساعت ۱۸ / ورزشگاه شهید باهنر کرمان
استقلال - صنعت نفت آبادان - ساعت ۱۸ / ورزشگاه آزادی تهران
شنبه ۱۶ اردیبهشت
گل‌گهر سیرجان - آلومینیوم اراک - ساعت ۱۸ / ورزشگاه شهید سردار سلیمانی سیرجان
نساجی مازندران - هوادار تهران - ساعت ۱۸ / ورزشگاه وطنی قائمشهر
پیکان تهران - پرسپولیس - ساعت ۱۸ / ورزشگاه پاس قوامین