توصیه‌های لحظه آخری به کنکوری‌ها

توصیه‌های لحظه آخری به کنکوری‌ها

یک مشاور تحصیلی گفت: داوطلبان آزمون سراسری باید ضمن تغذیه مناسب، شب قبل از آزمون مطالعه را کنار بگذارند.

نعمت فتحی توصیه‌های لحظه آخری به کنکوری‌ها داشت و اضافه کرد: مطالعه مطالب جدید در فرصت کوتاه باقیمانده تا زمان برگزاری آزمون علاوه بر اینکه کمکی به کنکوری ها نمی کند، می تواند استرس‌زا هم باشد، لذا توصیه می‌شود داوطلبان آزمون سراسری در فرصت باقیمانده به مطالعه مطالب جدید نپردازند و تنها آنچه را که در گذشته خوانده‌اند، مرور کنند.

وی با بیان اینکه کنکوری‌ها می‌توانند چکیده و خلاصه‌های نوشته شده از دروس را یک بار مرور کنند، افزود: توصیه می شود داوطلبان آزمون سراسری مطالبی که در حد تسلط بلد هستند را سریع بخوانند و از مطالبی که با آن چالش داشته و یا آن را خوب  نفهمیده‌اند، رد شوند.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه خواندن لغت‌های دروسی مثل ادبیات فارسی، زبان خارجه و عربی ضروری است، خاطرنشان کرد: داوطلبان می‌توانند مطالب حفظ کردنی که به شکل فرایندی و مراحل مختلف در کتاب ترسیم شده را مطالعه سریع داشته باشند.

فتحی ادامه داد: بهترین کار این است که کنکوری‌ها، آزمون‌های یکی دو سال گذشته را یک دور مرور کنند.

وی با بیان اینکه خواب کافی می تواند تاثیر زیادی در کاهش اضطراب و افزایش تمرکز داوطلبان سرجلسه آزمون داشته باشد، گفت: کنکوری ها سعی کنند برنامه خواب خود را شب کنکور از یازده شب آغاز و  تا ساعت 6 و 30 دقیقه روز کنکور بخوابند.

فتحی با توصیه جدی به کنکوری‌ها برای صرف صبحانه در صبح روز آزمون، افزود: کنکوری ها باید میان وعده با خود همراه داشته و از موادی که قند طبیعی دارند مانند خرما، کشمش، توت خشک و... سر جلسه آزمون استفاده کنند.

 وی با توصیه به مصرف خوراکی های موثر در کاهش اضطراب مثل تخم مرغ، ماهی، خشکبار، حبوبات و سویا از روز قبل از کنکور، تاکید کرد: داوطلبان آزمون سراسری باید از مصرف  نوشابه، شکلات و ... که قند افراد را سریع بالا و بلافاصله پایین می‌آورد، صرف‌نظر کنند.

فتحی در ادامه توصیه هایی هم به کنکوری ها برای پاسخگویی بهتر به سوالات آزمون سراسری داشت و از آنها خواست از پاسخ‌دهی شتاب‌زده به سوالات پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت زمان، تمرکز و دقت بهترین تکنیک برای حضور در یک کنکور موفقیت آمیز است، ادامه داد: توصیه می شود داوطلبان سرجلسه آزمون زمان خود را به دو قسمت تقسیم کرده و در نیمه اول سوالات آسان را پاسخ بدهند و سوالات سخت را با یک علامت مشخص کرده و از آن رد شوند.

فتحی  افزود: داوطلبان در دور دوم با نیمی از وقت باقی مانده می توانند به سوالاتی که احتیاج به فکر کردن دارند بازگشته و آنهایی که بلد بودند را پاسخ بدهند.

 وی تاکید کرد: داوطلبان باید جدا از پاسخ دادن به سوالاتی که شک دارند پرهیز کنند، چون پاسخ دهی اشتباه نمره منفی دارد.

وی در ادامه توصیه هایی هم به خانواده‌های کنکوری‌ها داشت و افزود: خانواده‌ها سعی کنند شرایط استرس زا و تنش زا و هیجانی برای کنکوری‌ها ایجاد نکنند و از بحث و گفتگو در مورد میزان مطالعه و تلاش داوطلب، رتبه و تراز رشته و دانشگاه محل تحصیل احتمالی خودداری کنند.

وی تصریح کرد: خانواده‌ها باید برنامه‌ریزی کنند تا داوطلبان فرصتی  برای افکار منفی و ناامیدی نداشته باشند، چون  اگر داوطلبان  برنامه نداشته باشند، ذهنشان آزاد بوده و  ناخودآگاه به موارد استرس زایی مثل نکنه قبول نشوم، نکنه مطالب درسی یادم بره، نکنه از رقیبان جا بمانم، نکنه کنکور سخت باشد و... فکر می کند.

فتحی تاکید کرد: خانواده ها مراقب باشند داوطلبان حتی الامکان از فضای مجازی و گشت زدن در آن خودداری کنند تا در خصوص اخبار و شایعاتی مثل لو رفتن سوالات، فروش سوالات و ... کنجکاوی نکرده و آرامش نسبی خود را داشته باشند.