تقدیر فله ای!

نقدی بر عملکرد برگزارکننده نمایشگاه گردشگری پارس

تقدیر فله ای!
این نمایشگاه در سال های اول برگزاری با حضور ۱۵ کشور در شیراز اجرا می شد

فاطمه مقدم/ رسم است که هر ساله از فعالان صنعت گردشگری و هنرمندان صنایع دستی که در نمایشگاه مربوط به این صنعت شرکت می کنند با تقدیم یک لوح و هدیه ای به رسم یادبود، تقدیر می شود. گویا امسال در دوازدهمین نمایشگاه گردشگری پارس لوح تقدیر نیز به تبع دیگر بخش های نمایشگاه سرسری و با عجله توسط مجری نمایشگاه که شرکتی تهرانی بود تهیه شده و در گاری دستی گذاشته و به غرفه های شرکت کننده در نمایشگاه اهدا می شد!

طراحی لوح تقدیر دوازدهمین نمایشگاه گردشگری پارس و سیزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، اقتباس ناشیانه ای از پوستر نمایشگاه، البته بدون رنگ و با فرمتی کاملا سرسری و گرافیکی بسیار ضعیف تر از پوستر بود. در لوح تقدیر بدون آن که تعادل و تناسب بصری میان فونت و تصویر برگرفته از پوستر درنظر گرفته شود، عکس و متن در صفحه ریخته شده بود و مهر سبز رنگ شرکت برگزارکننده نیز در بدترین جای صفحه این اغتشاش بصری را کامل می کرد. بر لوح ها هیچ اسم و رسمی از غرفه ای که از آن تقدیر می شد حتی با خودکار نوشته نیز نشده بود. شکل اهدای لوح نیز در خور توجه بود لوح را روی گاری دستی گذاشته و به غرفه داران می دادند. نکته دیگر اینکه با وجود حذف المان های صنایع دستی از لوح تقدیر همین لوح به شرکت کنندگان صنایع دستی نیز اهدا شده بود.

برخلاف تمام نمایشگاه های برگزارشده در شیراز که مجری بر اساس ضوابط و چهارچوب های خاصی به صورت تعاملی انتخاب می شود، مجری دوازدهمین نمایشگاه گردشگری پارس و سیزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی بدون هماهنگی با مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس، راسا توسط اداره کل میراث از میان شرکت های تهرانی انتخاب شده بود تا بتواند نمایشگاهی در خور برند شیراز را جمع آوری کرده و اجرا کند که گویا این اتفاق نیفتاد. جز آنکه اداره کل میراث فارس موفق نشد هیچ نماینده ای از 5 کشور دعوت شده (عمان، عراق، ترکیه، تاجیکستان و ارمنستان) را در نمایشگاه شیراز گرد هم آورد، مجری برگزارکننده نیز نتوانست هماهنگی های لازم در برگزاری نمایشگاه را صورت دهد و مشکلاتی ابتدایی در برگزاری نمایشگاهی که دوازدهمین دور برگزاری خود را می گذراند توی ذوق می زد. مشکلاتی نظیر تحویل غرفه ها در روز افتتاحیه حال آنکه نمایشگاه قبلی سه روز پیش جمع آوری شده بود، ضعف بسیار در تبلیغات معرفی نمایشگاه درسطح شهر، ضعف در هماهنگی با نهادهای شهری برای تهیه سرویس های ایاب و ذهاب که قول برقراری آن توسط شورا داده شده بود و برقرار نشدن آن‌ها جز بازدیدکنندگان شیرازی سبب سرگردانی غرفه داران شهرستانی که از دیگر استان های آمده بودند در سرمای زیر صفر درجه برای گرفتن تاکسی در پایان هر چهار روز نمایشگاه شد.

 با توجه به آنکه مجری توسط اداره کل میراث انتخاب شده بود عملکرد ضعیف آن تنها به اداره کل میراث برمی گردد. مجری که به گفته مسئولین میراث فرهنگی شیراز بنا بر کیفیت کارش برای انجام نمایشگاهی فاخر در خور برند شیراز انتخاب شده بود. در حالی که شیراز نیز مجری های توانمندی برای برگزاری نمایشگاه های مختلف دارد که شاید میشد با آن ها برای برگزاری نمایشگاه مذاکره کرد. البته پر بیراه نیست که کمتر برگزارکننده ای حاضر است برای برگزاری نمایشگاه تخصصی گردشگری و صنایع دستی در مدت فشرده کاری (بعد از لغو نمایشگاه گردشگری در آخر آذر ماه تا زمانی که تاریخ جدید برای برگزاری تعیین شد که فرصتی 20 روزه بوده) پیش قدم شود و شاید دست اداره میراث فارس خالی تر از آن بوده که بتواند مجری توانمندی انتخاب کند تا بتواند از عهده برگزاری نمایشگاهی با برند شیراز برآید. 

چرا می گوییم برند نمایشگاه گردشگری شیراز؟

نمایشگاه بین المللی بازار گردشگری در خاورمیانه در شیراز که دوازدهمین نمایشگاه گردشگری پارس به گفته مسئولین میراث فارس ادامه آن به شمار می رود، در دهه 80 در تقویم رویدادهای بین المللی جهانی unwto یا همان سازمان جهانی گردشگری ثبت شده است. این نمایشگاه در سال های اول برگزاری با حضور ۱۵ کشور در شیراز اجرا می شد. نمایشگاه یاد شده با رفتن علیرضا قائدیان اولین مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، کیفیت اصلی خود را سال به سال از دست داد و در یازدهمین و دوازهمین دور برگزاری خود موفق نشد از فعالین گردشگری هیچ کشوری نماینده ای داشته باشد. نمایشگاه گردشگری پارس در دوازدهمین دور برگزاری خود نیز حتی موفق به جذب فعالین صنعت گردشگری داخلی نیز نشد و بخش گردشگری آن تقریبا به صورت استانی برگزار شد.