"بوشهر" در جایگاه سوم درآمد سرانه‌ای کشور

"بوشهر" در جایگاه سوم درآمد سرانه‌ای کشور
معاون امور اقتصادی استاندار بوشهر در آیین آغاز ساخت صنعت فولاد در بندر گناوه

معاون امور اقتصادی استاندار بوشهر امروز در آیین آغاز ساخت صنعت فولاد در بندر گناوه اظهار کرد: مجموع تولید ناخالص ملی استان در یک سال ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که این یعنی شش درصد تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به استان بوشهر است.

علی باستین با بیان اینکه تصریح کرد: استان بوشهر در تولید ناخالص ملی و سرانه درآمدی با احتساب نفت، گاز و پتروشیمی بعد از خوزستان و تهران در زمینه درآمد سرانه‌ای جایگاه سوم دارد.

معاون امور اقتصادی استاندار بوشهر اضافه کرد: در تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت، گاز و پتروشیمی با ۴۳ هزار میلیارد تومان جایگاه استان بوشهر ۱۵ کشوری است.

باستین عنوان کرد: چهار پنجم اقتصاد استان بوشهر به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی وابسته است، استقرار صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در جنوب استان، عدم توازن سرزمینی به ویژه در شمال استان، گناوه، دیلم، دشتی و تنگستان و دشتستان شکل گرفته است که یکی از آثار آن نرخ بیکاری بالا است.

باستین یادآور شد: میانگین نرخ بیکاری استان بوشهر را ۷.۴ درصد است و این نرخ در شهرستان‌های شمالی استان بوشهر نزدیک به ۱۵ درصد و ۲ برابر نرخ میانگین استان است از این رو استقرار صنایع مادر و پایه در شهرستان‌های شمالی استان بوشهر باید مورد توجه باشد.

معاون امور اقتصادی استاندار بوشهر بیان کرد: نفت، گاز و پتروشیمی از مزیت‌های استان بوشهر است از این رو باید صنایع مادر، پایه و پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی در نقاط مختلف از جمله شهرستان‌های شمالی استان بوشهر ایجاد شود.

باستین اظهار کرد: فولاد هشتمین صنعت بزرگ و مادر در استان بوشهر نقش مهمی در عرصه اشتغال‌زایی و ارزآوری دارد.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح تولید ورق فولادی آلیاژی در مجتمع فولاد بوشهر واقع در شهرستان گناوه تصریح کرد: این پروژه سبب ایجاد 4000 اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم می‌شود و می‌تواند در تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد کارگاه‌های کوچک و متوسط نقش داشته باشد.

به مناسبت هفته دولت عملیات اجرایی طرح تولید ورق فولادی آلیاژی در مجتمع فولاد بوشهر واقع در شهرستان گناوه آغاز شد. محصولات تولیدی مجتمع فولاد بوشهر که توس یکی از جوانان بومی گناوه راه اندازی خواهد شد، شامل محصولات کنستانتره، آهن اسفنجی، ورق فولادی آلیاژی و.. است.

مساحت این پروژه در چرخه کامل فولاد ۲۰۰ هکتار، نیروگاه ۱۰۰ هکتار و آب شیرین کن ۱ هکتار تعیین شده است.

هدف از اجرای مجتمع فولاد بوشهر، تولید ورق فولادی آلیاژی برای تامین نیاز استان و صادرات هست.

این پروژه زمینه اشتغال ۱۴۰۰ نفر را فراهم می کند و برای اجرای آن ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد شد.