بهمن پاک نیا، معمار و طراح کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در فرانسه در گذشت

بهمن پاک‌نيا ، معمار تبریزی و و از پايه گذاران دانشكده معماری دانشگاه ملی (شهيد بهشتی) ساعت ٨ صبح به وقت فرانسه (یا ساعت ١٠:٣٠ به وقت تهران) روز گذشته ٢٢ بهمن ماه سال ١٤٠٢ شمسی در فرانسه درگذشت.

بهمن پاک نیا،  معمار و طراح کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در فرانسه در گذشت


بهمن پاک‌نيا متولد سال ۱۳۰۷ شمسی در شهر تبریز بود. او تحصيلات ابتدایی خود را در تبریز به پایان رساند و تحصیلات متوسطه خود را نیز در تهران و در دبیرستان‌های فیروز بهرام و مروى به پایان رساند.

وی در سال ۱۳۲۶ شمسی وارد دانشکده هنرهای زیبا شد و رشته معماری را با درجه عالی و فارغ التحصیل رتبه اول به سال ۱۳۳۲ به پایان رساند. بهمن پاک‌نیا در دوره‌ی تحصیل معماری موفق به اخذ درجه فوق لیسانس و مدال درجه اول علمی گردید. وی در سال ۱۳۳۳ شمسی با بورس تحصیلی دولت فرانسه جهت ادامه تحصیل عازم کشور فرانسه شد.

او پس از سه سال و نیم موفق به اخذ دیپلم دولتی از بوزار پاریس و جایزه بهترین دیپلم سال ۱۹۵۸ از انجمن آرشیتکت‌های فرانسه شد و به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران مشغول به فعالیت شد. البته ایشان از سال ۱۳۳۹ شمسی و بدو تاسیس دانشگاه ملی ایران در دانشکده معماری نیز مشغول تدریس شد.

بهمن پاک‌نيا به عنوان مهندس مشاور سازمان برنامه و دانشگاه تهران نیز به خدمات حرفه‌ای پرداخت.

لازم به بیان است ساختمان کنونی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با مساحتی بالغ ۲۲ هزار مترمربع و مشتمل بر ۹ طبقه توسط بهمن پاک‌نيا در همکاری با پرویز مؤیدعهد طراحی شده است. حجم‌های خالص، نمایان بودن عناصر سازه‌ای، تاکید بر لبه‌ها و سطوح وسیع شیشه‌ای که فرمی تندیس‌وار دارد، نشان از تاثیر گرفتن این بنا از معماری مدرن دارد.