رسیدن به تیم ملی هیچگاه آسان نیست

مصاحبه اختصاصی «خبرنیوز» با محمدهادی زارع، شمشیرباز استان فارس: بدون داشتن مکان تخصصی، مقام کسب می کنیم

رسیدن به تیم ملی هیچگاه آسان نیست

علی جمشیدپور – «خبرنیوز»/ از گذشته تاکنون به آن شطرنج جسم می گفتند. برنامه ریزی قبل از هر حرکت و آنالیز طرف مقابل از شاخصه های این رشته ورزشی است. از ابتدای المپیک در آن حضور داشته و در زمره پر مدال ترین رشته های ورزشی المپیک جای دارد.

شمشیربازی؛ رشته ای با هیجان بالا که در کشور ما کمتر شناخته شده بود، اما چند سالیست که با برنامه ریزی صحیح در بخش پایه، به یکی از رشته های پرطرفدار ورزشی تبدیل شده است.

محمدهادی زارع ورزشکار رشته شمشیربازی در مصاحبه ای با «خبرنیوز» از این رشته المپیکی سخن می گوید.

*از چه سالی و چگونه با رشته شمشیربازی آشنا شدید؟

از 13 سالگی (سال 1377) و به واسطه دایی ام که ورزشکار این رشته و عضو تیم ملی بودند با این رشته آشنا شدم.

*در ورزش های دیگر نیز سابقه فعالیت دارید؟

تنها چند سالی فوتبال بازی کردم که به خاطر علاقه ام به شمشیربازی آن را کنار گذاشتم.

*خانواده تا چه اندازه از شما در انتخاب رشته شمشیربازی حمایت کردند؟

در آن سالها که من به این رشته ورزشی علاقمند شدم، شمشیربازی شناخته شده نبود و امکانات آن نیز بسیار کم بود. لذا از طرف خانواده صحبت هایی مبنی بر پرداختن به رشته ورزشی دیگری مطرح می شد که انتخاب من همین شمشیربازی بود.

*برای یک دست لباس کامل این رشته چقدر هزینه می کنید؟

با در نظر گرفتن جنس و کیفیت لباس حدود 80 میلیون تومان هزینه می شود.

*سابقه فعالیت در تیم ملی را نیز دارید؟

بله. از سال 2004 به تیم ملی نوجوانان پیوستم و به مسابقات جهانی کلاس A تهران که مختص به بزرگسالان است دعوت شدم. یعنی در رده سنی نوجوانان بودم که به مسابقات بزرگسالان راه پیدا کردم.

*در آن زمان راهیابی به تیم ملی سخت بود یا آسان؟

بی تردید هیچگاه عضویت در تیم های ملی ورزشی ایران کار آسان و ساده ای نبوده است. رشته شمشیربازی نیز  از این قائده مستثنی نیست. در آن سالها با نبود مربی حرفه ای و امکانات کمی که وجود داشت، ورزشکاران ایرانی باید با دیدن فیلم های مسابقات شمشیربازان دیگر کشورها در رابطه با کسب تکنیک و آمادگی جسمانی خود ممارست می کردند. اینگونه سعی می کردیم حرکاتی که در فیلم های مسابقات را می بینیم آنالیز کرده و با تمرین زیاد به مهارت اجرای آن دست پیدا کنیم.

*در کدام مسابقات شرکت کرده اید و چه مقام های به دست آوردید؟

3 مقام سومی کشور، 2 مرتبه نائب قهرمانی دانشجوهای کشور و در تیمی نیز یک سومی کشوری را کسب کرده ام. در رابطه با حضور در مسابقات برون مرزی باید بگویم در زمانیکه به تیم ملی دعوت شدم به علت آسیب دیدگی شدید از ناحیه پا نتوانستم به اردوی تیم ملی ملحق شوم.

*فعالیت حرفه ای در رشته شمشیربازی درآمدی هم دارد؟

تا چند سال گذشته، خیر. اما از 5 سال پیش که لیگ حرفه ای شمشیربازی راه اندازی شد با ورزشکاران قرارداد ورزشی انعقاد می گردد که این موضوع در بالا بردن انگیزه ورزشکار برای ادامه این رشته تأثیر بسزایی دارد.

*تیمی از استان فارس در لیگ شمشیربازی شرکت می کند؟

در سال گذشته برای نخستین بار تیم عقاب از استان فارس در این لیگ حاضر شد که به لطف هیات، مربیان و ورزشکاران، موفق به کسب جایگاه سوم کشوری شدیم.

*چه برنامه هایی برای آینده دارید؟

قصد دارم در زمینه مربیگری به صورت حرفه ای فعالیت کنم.

*صحبتی باقی مانده؟

تعارف نداریم؛ هزینه ها بالاست و وضعیت اقتصادی شرایطی را ایجاد کرده است که نمی توان به راحتی در رشته های ورزشی فعالیت موفق داشت. رشته شمشیربازی به دلیل تجهیزات زیادی که دارد و عموما الکترونیکی هستند با استهلاک بالایی در این زمینه روبرو است که به یک حمایت دو چندان نیاز دارد. البته که مهمترین نیاز این رشته در فارس و کلانشهر شیراز داشتن یک خانه شمشیربازی شایسته است که تاکنون محقق نشده. وعده و وعیدهای زیادی از جانب مسئولین برای یک مکان تمرین اختصاصی این رشته داده شده اما متأسفانه فقط و فقط حرف بوده است و هیچ حرکت مثبتی انجام نشده است. جا دارد در اینجا از هیات شمشیربازی برای فراهم آوردن حداقل نیازهای این رشته المپیکی تشکر کنم که آن هم با خون دل توانستند انجام دهند و تقاضا دارم که متولیان ورزش استان نیم نگاهی به ورزش های غیرفوتبالی داشته باشند تا رشد روز افزون ورزش این مرز و بوم را نظاره گر باشیم.