بازدید سفیر بولیوی از بندر تاریخی سیراف

بازدید سفیر بولیوی از بندر تاریخی سیراف

با آغاز تعطیلات نوروزی و وجود امکانات و ظرفیت‌های مناسب گردشگری در استان بوشهر سفیر بولیوی از بندر تاریخی سیراف در این استان بازدید کرد.

رومینا پرز سفیر کشور بولیوی صبح امروز در سفر یک روزه خود از سازه‌های دستکند آبی دره لیر،گور دخمه‌ها، موزه سیراف، قلعه نصوری، آتشکده، مسجد جامع، مزار شهدای گمنام و ساحل سیراف بازدید کرد.

وی حضور در بندر سیراف و بازدید از این همه جاذبه را جزء، بهترین خاطرات زندگی خود، قلمداد کرد وسیراف را بسیار زیبا با تاریخی بزرگ دانست و ابراز امیدواری کرد در آینده دوباره به سیراف سفر کند.

در پایان سفر، از طرف موسسۀ سیراف پارس هدیه‌ای به رسم یادبود به سفیر بولیوی اهدا شد

بندر تاریخی سیراف با قدمت 3 هزار ساله

بندر سیراف یکی از شهرهای باستانی جنوب ایران در استان بوشهر است که به باور کارشناسان زمین‌لرزه، فرسایش خاک و یا پیشروی دریا بخش‌هایی از این بندر را به زیر آب برده است.این بندر بر کرانه‌های خلیج‌فارس با قدمت سه هزار ساله در زمان تجارت جاده ابریشم نقش به‌سزایی در تجارت بین‌المللی داشته است.

سیراف دیروز و بندر طاهری امروز، یکی از قدیمی‌ترین بنادر در دنیای تجارت بوده که به گفته مورخان، ناخدا سلیمان سیرافی جزو اولین دریانوردانی بود که به تجارت دریایی با دیگر بنادر دنیا پرداخت.

به گفته مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف، این ظرفیت تاریخی یکی از زیباترین و جذابترین مناطق جنوب کشور بین دریا و کوه قرار گرفته و برخی از آثار تاریخی این بندر به ثبت ملی رسیده است.

سید مهدی آذریان با بیان اینکه قرون اولیه اسلامی دوران شکوه و اوج بندر سیراف بوده است اظهار داشت: در آن دوران تاجران و افراد متمول بناهایی بنا می‌کردند که چهار یا پنج طبقه داشت و برای تزیین این بنا‌ها از تزیینات گچ‌بری استفاده می‌بردند به همین سبب قطعات بسیاری از این تزیینات تاکنون در بافت تاریخی این بندر کشف شده است.

وی با بیان اینکه در خانه وایت هوس محقق انگلیسی پایگاه میراث فرهنگی قرار دارد به آثار باستانی آن پرداخت و تصریح کرد: محوطه‌های تاریخی از جمله مسجد جامع ، خانه‌های اعیانی ، کوره سفال‌پزی ، گمرک ، حمام و قلعه نصوری از آثار این بندر تاریخی است که برای تهیه و ثبت سند رسمی نقشه برداری می‌شوند.

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف با بیان اینکه بندر سیراف، قلعه نصوری، آبگیر دره لیر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است افزود: سفال‌های بازمانده با نقش‌های گوناگون، معماری گچی و اتاق‌های آذین شده به آثار هنری و ساختمان‌ها بخشی از میراث به جا مانده از تمدن سیراف است.

این بندر تاریخی که پس از ورود اسلام در سال 29 ﻫ .ق مسیر تجارت و پیشرفت خود را با مدیریت فرمانداری ایرانی و به عنوان مبدأ راه آبی ابریشم استمرار بخشید و اوج شکوفایی و عظمت سیراف به قرون سوم و چهارم هجری مربوط و این بندر را با دریانوردان افسانه‌ای و ثروتمند به یکی از بزرگترین بنادر تجاری و بازرگانی جهان مبدل کرد.