اندر حکایت کمبودها در مدارس دولتی فارس

مهاجرت‌های بی رویه به شیراز مهم ترین علت پایین بودن سرانه آموزشی است

اندر حکایت کمبودها در مدارس دولتی فارس
8 درصد فضاها و مدارس دولتی استان باید تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی شود

سهیلا رفیعی نژاد/ اگر چه حال مدارس دولتی کلان شهر شیراز و شهرستان‌های فارس از نظر وضعیت فضاهای آموزشی، ورزشی و فرهنگی به نظر خوب می‌رسد اما کمبودها در برخی مراکز آموزشی همچنان برقرار است. تأمین فضاهای مناسب در مدارس می‌تواند نقش به سزایی در رفاه آموزشی افراد داشته باشد. در این بین با توجه به این که درصد قابل توجهی از افراد قشر بالاتر، از مدارس غیر دولتی بهره‌مندند، فضای مدارس دولتی نیز نباید به نحوی باشد که حق دانش آموزان کمتر برخوردار ضایع شود. برخورداری این افراد از سرانه آموزشی و ورزشی مناسب اهمیت به سزایی دارد و کیفیت آموزش را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سرپرست اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس فارس در این باره می‌گوید: هدف ما تأمین فضای آموزشی مناسب است و در این باره از اول سال تا کنون فعالیت‌های به سزایی انجام گرفته است اما تا وضعیت قابل انتظار فاصله داریم.

آرش شیروانی می‌افزاید: فارس با 7 هزار و 800 مدرسه در قالب 32 هزار کلاس درس، 4 میلیون  و 700 متر مربع فضای آموزشی در مدارس دولتی دارد.

وی می‌گوید: 84 درصد از کل فضاهای آموزشی که شامل 6 هزار و 500 مدرسه دولتی استان می‌شود، از فضاهای امن و با استحکام برخوردارند. طی دو سال اخیر ما حدود 680 پروژه بازسازی و احداث در دست اجرا داریم که این میزان حدود 8 درصد فضاهای آموزشی ما را تشکیل می‌دهد و  در حال مقاوم سازی این مدارس هستیم.

این مسئول عنوان می‌کند: حضور خیرین هم در این پروژه‌ها دیده می‌شود به طوری که 440 مورد از پروژه‌های یاد شده با مشارکت خیرین به سرانجام رسیده  و بودجه 240 مورد هم از اعتبارات تمام دولتی تأمین شده است.

شیروانی می‌گوید: همچنین 8 درصد فضاهای مدارس دولتی استان باید تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی شود که با توجهاتی که در حال حاضر به فضای آموزشی وجود دارد و کمکی که از خیرین کشور و حتی خارج کشور خواستاریم، این پروژه‌ها نیز به محض تأمین اعتبار عملیاتی می‌شود البته اولویت با 680 پروژه ای است که در دست اجرا داریم و تمرکز ما روی آن موارد است.

سرپرست اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان فارس می‌افزاید: یکی از اهداف بلند مدت‌مان نیز این است که 650 مدرسه دولتی استان تخریب و بازسازی شود، بیشترین محرومیت‌ها در مورد عدم مقاوم سازی مدارس مربوط به مرکز شهرستان‌ها و به خصوص شیراز است.

شیروانی با بیان این که محروم ترین سرانه آموزشی را شیراز دارد، می‌گوید: سرانه فضای آموزشی دانش آموزان در مدارس استان 5  و 2  دهم متر مربع است اما این میزان در شیراز کمتر از 3 متر مربع است. این وضعیت به خاطر رشد بی رویه مهاجرت‌ها و در پی آن ایجاد شهرک‌های اقماری و همچنین افزایش اتباع به وجود آمده است. در حالیکه سرانه استاندارد فضای آموزشی برای هر دانش آموز بیش از 8 متر مربع است و هنوز با سرانه استاندارد فاصله داریم.

شیروانی می‌گوید: در حال حاضر 940 هزار دانش آموز در فارس مشغول به تحصیل هستند و ما باید با ساخت مدرسه این میزان را افزایش دهیم.

وی می‌افزاید: در حال حاضر خدمات آموزشی به اتباع هم داده می‌شود به طوری که با بودجه‌ای که از سوی کمیساریای عالی پناهندگان تأمین شده، 7 مدرسه ویژه اتباع در استان ساخته‌ایم  و دو مدرسه دیگر هم در حال ساخت است.

شیروانی عنوان می‌کند: یکی از کمبودهایی که در حوزه امکانات آموزشی بسیار احساس می‌شود، به روز کردن تجهیزات هنرستان‌های ما است و این امر نیاز به اعتبارات ویژه دارد، تجهیزات هنرستان‌ها گران است و از آن جا که برخی از این تجهیزات مربوط به 10 تا 20 سال پیش است، امیدواریم در این زمینه حرکت داشته باشیم و فضاهای هنرستانی را بیشتر کنیم و به سمت مهارت محوری بریم.

وی در ادامه با اشاره به طرح شهید پناهی به منظور جمع آوری مدارس کانکسی مستقل با جمعیت بیش از 10 نفر نیز می‌گوید: قصدمان این است که برای دانش آموزان مدارس کانکسی مدرسه دایم بسازیم و استارت آن زده شده و اعتبارات خوبی هم در این حوزه تزریق گردیده است.

شیروانی می‌افزاید: 133 مدرسه کانکسی مستقل با 227 کانکس در استان داریم و 182 مدرسه غیر مستقل نیز داریم که 252 کانکس درس داخل آن است. بیشترین کلاس‌های درس کانکسی در مناطق روستایی و عشایری استان است و هدف ما تبدیل این کلاس‌ها به ساختمان است.

رئیس اداره تریت بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش فارس نیز در خصوص کمبود فضاهای ورزشی در مدارس دولتی استان عنوان می‌کند: سرانه مدارس فارس در زمینه فضاهای ورزشی مطلوب نیست و ما رتبه هفدهم را در کشور داریم و حتی این رتبه 26 بوده و با تلاش‌های بسیار به وضعیت فعلی رسیده است.

 ابوذر زید آبادی نژاد می‌گوید: به منظور بهبود شرایط یاد شده در مدارس دولتی فارس 89 طرح جدید امسال شروع شده که 14 سالن ورزشی سرپوشیده هم جزو این موارد است، که یکی هفته قبل به بهره برداری رسید و دو سالن دیگر هم روز دانش آموز افتتاح می‌گردد. در این باره 51 زمین چمن مصنوعی در دست اقدام بوده که 47 مورد آن افتتاح شده است.

وی در خصوص وضعیت نامطلوب سرانه فضای ورزشی دانش آموزی در استان تصریح می‌کند: از نظر تعداد ادارات آموزش و پرورش، بیشترین پراکندگی را در کشور داریم، به حدی که فاصله ورودی استان فارس (ایزد خواست) تا جنوبی ترین نقطه (اشکنان) یازده ساعت است. یکی دیگر از دلایل وضعیت سرانه ورزشی عدم تمرکز و جذب خیرین در زمینه ورزش استان است که البته مدتی خیرین به این سمت هم رو آورده‌اند تا سرانه ورزشی بهبود یابد. طبق گزارش‌های موجود فارس در زمینه سرعت انجام پروژه‌های جدید ورزشی در مدارس دولتی رتبه نسخت  را کسب کرده است.

رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش فارس همچنین می‌گوید: بیشترین کمبودهای فضاهای ورزشی مدارس دولتی مربوط به  روستاهای استان است که هدف ما کاهش این محرومیت‌ها است و انتظار می‌رود خیرین نیز در این باره بیش از پیش همکاری کنند.

زید آبادی نژاد عنوان می‌کند: به طور کلی 12 رشته اصلی ورزشی در مدارس دولتی برای دانش آموزان در حال اجرا است که البته  برای هر پایه ای از مدرسه یک رشته تعریف شده وامکانات برخی رشته‌ها کم است، به طور مثال شنا که جزو رشته‌های اصلی پایه سوم ابتدایی است، به دلیل کمبود استخر در اکثر مدارس دولتی اصلاً اجرا نشده و در حال حاضر فقط  در برخی شهرها مانند شیراز و کازرون اجرایی شده است البته آموزش این ورزش در مدارس برخوردار اجباری است و  در مدارس کمتر برخوردار پیشنهادی است. مدارس غیر دولتی‌ها هم موظف به اجرای آن هستند.

وی می‌گوید: برخی امکانات ورزشی هم اگر چه در مدارس موجود است اما استانداردهای لازم را ندارد و در این باره می‌توان به حلقه‌های بسکتبال در مدارس دولتی اشاره کرد که البته در مدارس جدید و نوساز استانداردسازی صورت می‌گیرد.

زیدآبادی نژاد می‌افزاید: وضعیت امکانات رشته فوتبال به دلیل علاقه دانش آموزان در مدارس دولتی بهتر از دیگر رشته‌ها است و البته تیم‌های فوتسال در مدارس فعال است.

این مسئول آموزش و پرورش فارس می‌افزاید: در 89 پروژه در دست اقدام اولویت‌مان مدارس دخترانه بوده است و از آن جا که کفپوش فضای باز در برخی مدارس دخترانه تأمین شده، امکانات رشته‌های والیبال، هندبال و بسکتبال را به راحتی در این مدارس می‌توانند به دانش آموزان ارائه کنند.

زیدآبادی نژاد ضمن تأکید به توجه بیشتر به تأمین بودجه امکانات ورزشی مدارس دولتی می‌گوید: آموزش و پرورش چون به عنوان متولی آموزش در جامعه درآمدی ندارد، برخی نسبت به آن از جمله حوزه ورزش مدارس دید مصرفی  دارند و این دیدگاه باید درست شود و سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.

وی می‌افزاید: معتقدم تأمین امکانات ورزشی برای دانش آموزان علاوه بر تقویت ورزش قهرمانی، به کاهش بیماران بیمارستان‌ها در آینده نیز خواهد انجامید. به همین دلیل باید بودجه‌ای برای افزایش فضاهای ورزشی در مدارس دولتی  تعریف شود، تا ما مجبور به درخواست کمک از والدین نشویم.