استاندار فارس: کنتورهای هوشمند آب بدون واسطه تحویل کشاورزان شود

استاندار فارس: کنتورهای هوشمند آب بدون واسطه تحویل کشاورزان شود
بارش ها قابل پیش بینی دقیق نیست، باید آمادگی داشته باشیم

استاندار فارس، با اشاره به شکل گیری نهضت نصب کنتورهای هوشمند آب چاه های کشاورزی گفت: این کنتورها که توسط شرکت صنایع الکترونیک شیراز ساخته خواهند شد، بدون واسطه تحویل کشاورزان خواهد شد.

محمد هادی ایمانیه، چهارشنبه در شورای آب استان در شیراز افزود: شرکت آب منطقه‌ای کنتورهای ساخته شده را بدون هیچ افزایش قیمت و سودی از صنایع الکترونیک تحویل خواهد گرفت و تحویل کشاورزان خواهد داد.

وی ادامه داد: بر همین اساس، یک تفاهم نامه نیز تا هفته آینده بین سازمان جهاد کشاورزی، آبفا و بانک کشاورزی استان و همچنین شرکت صنایع الکترونیک شیراز استان منعقد خواهد شد تا بر اساس آن کشاورزان ما بتوانند کنتور هوشمند خود را با تسهیلاتی که پرداخت می‌شود تهیه کند.

او اظهار داشت: این اقدام قطعا گامی موثر در جهت مدیریت و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی خواهد بود.

یک چهارم بودجه افزایش تولید آب، برق و گاز صرف کاهش مصرف شود

استاندار فارس، با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف وتشویق شهروندان به استفاده صحیح از منابع و انرژی گفت: در همین راستا، یک چهارم اعتباری که در بودجه ۱۴۰۲ برای افزایش تولید آب، برق و گاز در نظر گرفته می شود صرف کاهش مصرف شود.

ایمانیه بیان کرد: افزایش تولید برای تامین نیاز است و قطعا اگر این نیاز از طریق صرفه جویی و کاهش مصرف پاسخ داده شود برای کشور نیز آورده بیشتری خواهد داشت.

اجازه ندهیم آبهای روان از استان خارج شود

استاندار فارس، بر لزوم مدیریت و کنترل آبهای روان استان نیز تاکید کرد و گفت: در حالی که ما در استان با کمبود و بحران آب مواجه هستیم نباید اجازه دهیم آبی از استان خارج شود.

ایمانیه افزود: باید از این آب ها قبل از اینکه به خلیج فارس بریزد در استان در بخش های مختلف از جمله کشاورزی استفاده کنیم.

او ادامه داد: البته این به یک کار جهادی و سرمایه کلان نیاز دارد اما با توجه به مشکل کم آبی فارس، انجام آن ضروری است.

وی، در خصوص اجرای خط ششم انتقال آب خلیج فارس هم گفت: با همفکری استاندار بوشهر به این نتیجه رسیدیم که می توان با اجرای خط ششم انتقال آب از خلیج فارس، هم آب مورد نیاز استان بوشهر و هم آب مورد نیاز غرب استان فارس را تامین کرد.

ایمانیه همچنین بر لزوم اتمام پروژه خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز تا پایان امسال تأکید کرد.

او افزود: این کار باید تا پایان سال به سرانجام برسد و در مسیر انجام این کار هرکجا که مشکل و مانعی وجود داشت باید توسط متولیان و مجریان اعلام شود تا به سرعت پیگیری و نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

فرصت چهار ساله صنایع برای تامین آب از پساب فاضلاب

استاندار فارس، در بحث تامین آب صنایع استان از جمله فولاد گفت: صنایع استان حداکثر چهار سال فرصت دارند که نسبت به تامین آب مورد نیاز خود از طریق پساب فاضلاب شهرهای مجاورشان اقدام کنند.

ایمانیه افزود: همچنین صنایع استان می توانند آب مورد نیاز خود را از طریق آب خلیج فارس که از سه مسیر وارد فارس می شود تامین کنند.

وی ادامه داد: انتظار داریم که صنایع تا چهار سال آینده برنامه اجرایی و تکلیف خود را روشن کنند و برنامه آنها در این جهت هر سال ۲۵ درصد پیشرفت داشته باشد که چنانچه چهار سال بعد آب چاه ها و سدها بر روی آنها قطع شد بتوانند از آب پساب تصفیه شده فاضلاب شهری یا آب خلیج فارس استفاده کنند.

بارش ها قابل پیش بینی دقیق نیست، باید آمادگی داشته باشیم

استاندار فارس، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به غیر قابل پیش بینی و مبهم بودن میزان بارش های استان در فصل بارش ها گفت: باید این آمادگی را داشته باشیم که چنانچه بارش ها مطلوب و قابل توجه نبود، با بحران مواجه نشویم.

ایمانیه، ضمن قدردانی از اقدامات مجموعه های آب و فاضلاب استان که موجب کاهش بحران در تابستان امسال شد افزود: پیش بینی ها این بود که در تابستان امسال در استان با بحران های جدی تری در بحث تامین آب مواجه شویم اما با همت و تلاش این مجموعه ها و همچنین همراهی و همکاری مردم آنچه روی داد بسیار کمتر پیش بینی ها بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برای زمستان پیش رو هم نمی توان وضعیت بارش ها را  پیش بینی کرد، لذا برای جلوگیری از مواجه شدن با بحران باید اقداماتی را انجام داد.

او گفت: یکی از این اقدامات به ویژه در مناطق بسیار کم آب استان، تغییر شغل مردم از کشاورزی به غیر کشاورزی است.

ایمانیه افزود: تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب بر اقدام دیگری است که باید با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان انجام شود.

وی ادامه داد: از آنجا که ۹۰ درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی صرف می شود، حتی ۱۰ درصد صرفه جویی در بخش از کل آب مصرفی آشامیدنی مردم استان بیشتر است.