از اعلام زمان بهره‌برداری اَبَرپروژه زیرگذر گویم تا لزوم ورود سازمان بازرسی به موضوع تردد کامیون‌ها

اَبَرپروژه زیرگذر گویم مقصد بیست و دومین بازدید مدیریت شهری شیراز و خبرنگاران از روند اجرای نوبت شب پروژه‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس بود که زمان بهره‌برداری آن تا پایان سال جاری اعلام شد.

از اعلام زمان بهره‌برداری اَبَرپروژه زیرگذر گویم تا لزوم ورود سازمان بازرسی به موضوع تردد کامیون‌ها

شهردار کلان‌شهر شیراز با اشاره به گلایه دو سال پیش مردم در مهرماه گفت: گلایه مردم این بود که با اجرای پروژه، کسب‌وکارشان تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.
 
محمدحسن اسدی ادامه داد: به مردم قول دادیم که دچار مشکل نشوند و با توافق آن‌ها تملکاتی انجام شد.
 
وی اعلام کرد که پروژه زیرگذر نیمه مسقف گویم حیاتی‌ترین پروژه شهرداری بوده که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
 
اسدی گفت: نبود هیچ پروژه نیمه تعطیل در کلان‌شهر شیراز، حاصل تلاش شبانه‌روزی خانواده بزرگ شهرداری است.
 
شهردار شیراز همچنین از تردد کامیون در این منطقه علی‌رغم ممنوعیت ورود انتقاد کرد و خواستار ورود سازمان بازرسی فارس به موضوع ورود کامیون شد.
 
به گفته این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز؛ علی‌رغم اینکه نامه‌نگاری‌های متعدد به شورای ترافیک و حتی به استاندار فارس در خصوص این معضل صورت گرفت اما این درخواست راداریم تا سازمان بازرسی نسبت به این موضوع ورود داشته و تقاضا داریم فکری برای این موضوع شود تا از تردد کامیون در این محور جلوگیری شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بازدید رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و اعضای این کمیسیون از تعدادی پروژه‌های عمرانی کلان‌شهر شیراز، گفت: اعضای این کمیسیون، رضایت خود را از پروژه‌های عمرانی شیراز اعلام کردند.
 
وی همچنین از اجرای سی و هشتمین مرحله از جهش عمرانی شیراز هم‌زمان با برگزاری کنگره 15 هزار شهید فارس خبر داد و گفت: در این مرحله از جهش عمرانی، عملیات اجرایی ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه آغاز و یا به افتتاح و بهره‌برداری می‌رسد که این در راستای بسته 100 همتی شهرداری شیراز خواهد بود.
 
رئیس منطقه ۳ سازمان بازرسی کل کشور و بازرس کل استان فارس نیز در این بازدید ضمن قدردانی از مدیریت شهری شیراز در اجرای پروژه‌های بزرگ و تأثیرگذار، بیان کرد: اجرای حجم عظیمی از خاک‌برداری و بتن‌ریزی در پروژه‌های بزرگ کاری بسیار سخت است اما با تلاش شهردار، پیگیری اعضای شورا، رسانه‌ها و تلاش و پشتکار مهندسین و کارگران شاهد تحولات خوبی هستیم.
 
کاظم اکرمی دلیل حضور خود در این بازدید را نظارت بر حسن اجرای صحیح قوانین به‌عنوان اصلی‌ترین وظیفه سازمان بازرسی ذکر و ابراز امیدواری کرد: پروژه زیرگذر نیمه مسقف گویم به‌درستی و به‌موقع به سرانجام برسد، چراکه مردم این منطقه در سختی به سر می‌برند و بعضی کسبه با مشکلاتی مواجه شده‌اند که هرچه سریع‌تر پروژه به اتمام برسد، این سختی هم به پایان خواهد رسید.
 
وی تأکید کرد: ازآنجاکه مجموعه شهرداری شیراز قول مساعد داده‌ است که تا پایان امسال این پروژه به بهره‌برداری برسد، ما هم پیگیری خواهیم کرد تا این مهم به نتیجه برسد.
 
وی همچنین از مردم این منطقه بابت سختی تردد و ایجاد مشکل برای کسبه عذرخواهی کرد.
 
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای شهر شیراز نیز پروژه زیرگذر نیمه مسقف گویم را مصداق بارز «می‌شود، می‌توانیم» توصیف کرد و گفت: سال ۹۵ در شورای چهارم دنبال اجرای این پروژه بودیم.
 
رضا محمدیان خاطرنشان کرد: طرح اولیه و مصوب قبلی این پروژه با عرض ۷۶ متر همانند زیرگذر گلستان طراحی‌شده بود که به همان میزان هم باید تملک‌ها انجام می‌شد، اما عرضی که با بازبینی در طراحی مورد تصویب قرار گرفت به ۶۰ متر کاهش یافت.
 
وی بابیان اینکه قبل از پایان سال جاری این پروژه تقدیم مردم شیراز خواهد شد، گفت: ۸۰۰ هزار نفر ساکن این منطقه و مناطق هم‌جوار هستند که این زیرگذر پاسخگوی نیاز ترافیکی این میزان جمعیت نیست، در این راستا ادامه بزرگراه شهید آیت‌الله رئیسی و ادامه مسیر شهرک آرین به بیضا و اتصال به قطعه هفت آزادراه در دستور کار شهرداری شیراز قرار گرفت که هم‌زمان با کنگره سرداران شهید فارس کلنگ زنی خواهد شد.
 
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در حاشیه این بازید بیان کرد: پروژه زیرگذر نیمه مسقف گویم در حوزه ترافیکی شیراز ازجمله پروژه‌های مهم و اثرگذار است.
 
محمد امین ادامه داد: از آذرماه سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی این پروژه آغاز و مقرر شد ۲۴ ماهه به اتمام برسد.
 
وی اضافه کرد: پیمانکار این پروژه قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) طول زیرگذر ۲۰۰۰ متر و نوع سازه هم زیرگذر نیمه مسقف بتنی دوستدار محیط زیست است.
 
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز هزینه تملک این پروژه را ۴۰۰ میلیارد تومان و ارزش ریالی روز آن را ۲۸۵۰ میلیارد تومان ذکر و تصریح کرد: کاهش ترافیک از مهم‌ترین مزایای احداث این پروژه است.
 
امین تصریح کرد: این پروژه ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آخرین مرحله بتن‌ریزی آن انجام‌شده و در حال زیباسازی و خاک‌برداری قرار دارد. مقدمات احداث تأسیسات و نورپردازی آن نیز در دستور کار قرارگرفته است.
 
وی یادآور شد: برخورد معارضین ملکی و تأسیساتی موجب فاصله از برنامه شد اما با راه‌اندازی نوبت شب تلاش بر جبران برنامه شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: ۴۱ پلاک تجاری و مسکونی تملک و ۵۶ قرارداد با مغازه‌داران برای جبران خسارت کسب‌وکار آن‌ها منعقد شد.
 
امین اعلام کرد: مسیر شرق به غرب پروژه طی روزهای آینده زیر بار ترافیک قرار خواهد گرفت.