آیا برجام به‌طور تمام و کمال منافع اقتصادی ما را تامین می‌کند؟

آیا برجام به‌طور تمام و کمال منافع اقتصادی ما را تامین می‌کند؟

یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها گفت: بنده با نگاه علمی معتقدم که برجام جوری نوشته نشده که به طور تمام و کمال منافع اقتصادی ما را تامین کند اما قطعا اگر دو مولفه اخذ ضمانت و راستی آزمایی در توافق دنبال شود می تواند گشایش های اقتصادی برای کشور به همراه داشته باشد.

جلال رشیدی کوچی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ویژگی های یک توافق خوب، بیان کرد: توافقی که این روزها در خصوص آن صحبت می شود در چهارچوب همان برجام سال ۲۰۱۵ است و تفاوتی با آن نمی کند. اگر قرار است این توافق احیا شود باید تضمین‌هایی وجود داشته باشد که مجددا بعد از عمل کردن ایران به تعهداتش، آمریکایی ها از آن خارج نشده و خسارت بیشتری را به ما تحمیل نکنند.

انتقادات دیروز به برجام امروز هم پابرجاست

وی در ادامه اظهار کرد: انتقاداتی که نسبت به برجام وجود داشت امروز هم وجود دارد و تغییر آن چنانی صورت نگرفته است. باتوجه به اینکه دولت به این نتیجه رسیده که مذاکرات را ادامه دهد همان طوری که مقام معظم رهبری نیز تاکید داشتند باید تضمین های قطعی از طرف های برجامی گرفته شود. از سوی دیگر لازم است که راستی آزمایی نیز صورت گیرد. بحث تضمین های قوی و راستی آزمایی دو مولفه کلیدی در توافق است که باید بر روی آن ها پافشاری شود.

برجام جوری نوشته نشده که بتواند به طور کامل منافع اقتصادی ما را تامین کند

این عضو کمیسیون امور داخلی تصریح کرد: بنده به برجام دوره روحانی یا برجام دوره رئیسی کاری ندارم، بنده بر اساس متن برجام که شکل گرفت و امروز نیز پیرامون آن بحث می شود در خصوص آن نظر می دهم. موضوع پایان نامه دوران ارشد بنده نیز در خصوص برجام بود. بنده معتقدم برجام جوری نوشته نشده که بتواند به طور تمام و کمال منافع اقتصادی ما را تامین کند.

نماینده مردم مرودشت در ادامه با بیان اینکه به مرور زمان این توافق بار روانی را در جامعه ایجاد کرد، تاکید کرد: اشتباه دولت گذشته این بود که همه چیز را به برجام ربط داد و این توافق به مرور زمان طی ۸ سال ملکه ذهن مردم شد. مردم  گمان می کنند اگر قرار است گشایش اقتصادی داشته باشیم حتما باید برجام شکل بگیرد.

وی ادامه داد: توقع ما از توافق هسته ای یا برجام باید واقع بینانه و مبتنی بر حقایق باشد و آن را به مردم بگوییم. مثلا رئیس جمهور پیشین می گفت فردای توافق، تمام تحریم ها به یکباره لغو می شود در صورتی که اصلا این نبود.

باید واقعیت مزایای اقتصادی برجام برای مردم تبیین شود

رشیدی افزود: باید این موضوع برای مردم تبیین شود که اگر مذاکرات به نتیجه هم برسد ما در برخی از  حوزه های اقتصادی گشایش خواهیم داشت و اگر قرار است اقتصاد ما رشد کند باید در کنار برجام به خیلی از موارد و شاخصه های دیگر اقتصادی نیز توجه شود. بالاخره این توافق گشایش هایی را برای مردم خواهد داشت. از نظر بنده زور حوزه روانی برجام بر متن برجام می چربد. بعد روانی این توافق اکنون بیشتر مورد توجه است.

  نماینده کازرون: مردم انتظار نداشته باشند توافق بر زندگی آن‌ها اثر پررنگ داشته باشد

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور هم  تاکید کرد: مردم نباید امیدوار باشند که توافق اثرات خیلی پر رنگی در زندگی آنها داشته باشد و اینگونه نیست که رفتار طرف های مقابل ما تغییر کرده باشد.

 فریدون عباسی، نماینده کازرون با اشاره به روند مذاکرات هسته ای و ویژگی های یک توافق خوب، بیان کرد: از نظر بنده مردم نباید امیدوار باشند که توافق اثرات خیلی پر رنگی در زندگی آنها داشته باشد و اینگونه نیست که رفتار طرف های مقابل ما تغییر کرده باشد. رفتار اساسی طرف های مقابل که مبتنی بر فکر و ایدئولوژی آن ها است تغییری نکرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: ایران از نظر آن ها هنوز یک دولت مبتنی بر انقلاب اسلامی است و توانسته تفکر خود را در بخش زیادی از آسیا و آفریقا اشاعه دهد. این برداشت آنها از جمهوری اسلامی ایران است و به دنبال کاهش قدرت ما در دنیا هستند. این موضوع را از طریق فشار اقتصادی بر مردم و گرفتن سرمایه اجتماعی ما دنبال می کنند. با این فرض آنها به دنبال دادن امتیاز به ما و رفع تحریم ها نیستند.

نماینده کازرون گفت: اتفاقی که امروز افتاده این است که  طرف‌های برجامی تحت تاثیر عملیات نظامی روسیه در اوکراین هستند و پیش بینی می کنند برای زمستان مشکل خود را حل کنند. در چنین وضعیتی آنها به سراغ ایران آمده تا اروپا را از این وضعیت نجات دهند و بتوانند بخشی از نفت ما را ببرند. اما اینکه مراودات بانکی راحت شود و هر فردی بتواند پولی را جابجا کند به احتمال زیاد در متن توافق نخواهد آمد یا اگر هم بنویسند محدود خواهد بود. پس ما نباید فکر کنیم که دیگر فشار تمام شد و تمام پول های ما بازخواهد گشت و به احتمال زیاد قید می گذارند که ما این پول ها را در چه حوزه هایی هزینه کنیم. حتما قیدی می گذارند که بازهم منجر به خرید کالا از آن ها شود. یعنی اگر منابع پولی هم آزاد شود با آن می توان کالا و جنس مورد نظر آنها را وارد کنیم.

فرصت خروج از برجام باید از آمریکایی ها گرفته شود

عباسی با بیان اینکه زمان هایی که برای خروج آمریکا از برجام می گذارند غیر منطقی است، افزود: امروز چون اروپایی ها تحت فشار هستند می توانند آمریکایی ها را مجاب کنند که به خاطر مشکلات اقتصادی خودشان به برجام بیاید. گفته می شود اگر آمریکا از برجام خارج شد یکسال به شرکت هایی که آمدند در ایران سرمایه گذاری کردند فرصت داده شود یا یکسال بشود دو سال نیم، در حالی که اقتصاد دنیا اجازه نمی دهد که شرکت ها به ایران بیایند. شرکت ها اطمینان ندارند چراکه هر  پروژه ای را که بخواهند کار کنند معمولا بیش از دو یا سه سال طول می کشد. منطقی نیست که بگوییم اگر امریکا دوباره بدعهدی کرد و خارج شد شرکت ها دوسال وقت دارند که از ایران بروند. اصلا چنین مواردی نباید در مذاکرات گنجانده شود.