استدیو معماری کویتی بابنمنم و طراحی مسجدی هماهنگ با ساختمان های پیرامون!

استودیو معماری بابنمنم (مستقر در کویت) به تازگی ساخت مسجدی را در شهر کویت پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور کویت به پایان رسانده است که ترکیبی است از نقوش اسلیمی کلاسیک با فرم‌های معاصر!

استدیو معماری کویتی بابنمنم و طراحی مسجدی هماهنگ با ساختمان های پیرامون!


این مسجد که در منطقه مسکونی المسیل شهر کویت واقع شده است، متشکل از پنج فرم مربعی شکل می‌باشد که به صورت چرخان بر روی هم قرار گرفته است و نیم گنبدی نیز بر بالای این پنج فرم مربعی شکل خودنمایی می‌کند.

لازم به بیان است در حالی که حجم مربع شکل ابتدایی با  قبله همسو است، حجم‌های بالایی آن به گونه‌ای طراحی شده است که با ساختمان‌های اطراف سایت هماهنگ باشد. البته یک  مناره باریک به ارتفاع ۳۹ متر نیز در کنار مسجد طراحی شده است.

اما جاسم السده، بنیانگذار و معمار مسئول در استودیو معماری بابنمنم درباره‌ی این پروژه می‌نویسد:

این مسجد، ادای احترامی است به میراث غنیِ معماری اسلامی که در عین حال اصول طراحی معاصر را نیز پذیرفته است. تفکر طراحی حاکم بر این مسجد، عناصر سنتی را به طور هماهنگ با تفاسیر مدرن درهم می‌آمیزد و پناهگاه معنوی‌ای را ارائه می‌دهد که هم با عبادت کنندگان و هم با جامعه محلی پیرامون خود به طور یکسان در ارتباط است.”

در یک از اضلاع مربع‌های تشکیل دهنده‌ی فرم این مسجد، مجموعه‌ای از نیم گنبدها از ساختمان بالا می‌روند! ایده‌ای که به عنوان نورگیر برای فضاهای داخلی عمل می‌کنند. البته یک درگاه قوسی شکل بزرگ نیز به عنوان در ورودی، پذیرای ورود نمازگزاران به فضای داخل مسجد است (بازتابی از شکل نیم گنبد قرار گرفته بر بالای بنا).

فضای اصلی برپایی نماز در این مسجد برای حضور ۶۰۰ نفر طراحی شده است؛ البته یک فضای کوچک‌تر نیز برای برپایی نماز زنان جانمایی شده است.

در فضای داخلی مسجد، عبارات قرآنی به سبک ثلث دیوارها را زینت می‌دهد و نور طبیعی از شکاف‌های بین حجم‌های دوار وارد فضا می‌شود...