پروژه مرد و خانه

سعید خان، اشتیاق به حضور در کوه و طبیعت و تسلط به ساخت و ساز مصنوع را توامان دارد و در حالی که سال ها هر روز به کوه می رفته، از دنیای ساخت و فناوری امروزی جدا نشده است. برای زمین شیب دار او، خانه ای سه ترازه شامل زیرزمین، طبقه میانی و زیرشیروانی پیشنهاد شده است؛ کلبه کوهستانی سه طبقه ای که در هماهنگی با فضاهای مورد نیاز ساکنانش و اقتضائات زمین، تغییر فرم داده و تکثیر شده است تا بافتی از زیرشیروانی ها به دست آید.

پروژه مرد و خانه

در شرح و بسط طرح، هندسه تراز زیرزمین مورب انتخاب شده است و مصالح غالب آن سنگ است که با طبیعت مطلوب سعید خان همخوان باشد؛ در حالیکه سطوح میانی و فوقانی، هندسه ای قائم الزاویه دارند و با سازه سبک و فناوری مورد علاقه او بنا شده اند و به نوعی ارتباط میان وجوه مختلفش را بازنمایی می کنند.

اگر چه دو سطح فوقانی و تحتانی خانه از هم منفک شده اند ولی رگه هایی از هر سطح در دیگری حضور پیدا می کند و این دو به نرمی در هم خلط می شوند. پرسپکتیوهای داخلی ترازهای فوقانی، با بافت های طبیعی و تصاویر پنجره ها پرداخت شده اند؛ در حالیکه در تراز زیرزمین سنگ های طبیعی با ریتمی هندسی چیده شده اند. دو فضای متضاد چه در ذهن یک فرد کنار هم بنشینند و چه در کالبد بنا، شکاف هایی برای رسوخ به یکدیگر پیدا می کنند و هم نشین ممکن می شوند. همنشینی این دو توسط پله هایی که گردش در محوطه و دسترسی به ترازهای مختلف را امکان پذیر می کنند مرئی تر می شود.

مشخصات پروژه:

طراح: طراحان و بنا کنندگان زاو – ZAV Architects

معماران اصلی: محمدرضا قدوسی، فاطمه رضایی، گلناز بهرامی، سارا جعفری

تیم طراحی: شیلا احصایی، سروش مجیدی، یگانه قزل لو

نطارت: سارا جعفری

سازه: یعقوب عابدپور

تاسیسات مکانیکی: رازمیک آوانسیان

تاسیسات الکتریکی: پژمان مرادیان

گرافیک و تصویر سازی: فرشته اسد زاده، سمیه سعیدی، ارشیا هاشمی پور، علی چایی چیان، رزا بمانی

کارفرما: سعید بنویدی

رده: مسکونی

محل پروژه: تهران / دماوند

سال: ۲۰۲۱

جایزه:

لیست کوتاه فستیوال جهانی معماری (WAF) | 2022 | خانه و ویلای ساخته شده

• تصاویر: پرهام تقی اف، سروش مجیدی