پروژه چندمنظوره خارک

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – پروژه چند منظوره خارک واقع در ضلع شمالی تالار وحدت در خیابان خارک، منطقه ۱۱ تهران، با زیربنایی به وسعت ۱۰۱۸ مترمربع شامل ۳ طبقه مسکونی در بنای شمالی، گاراژ در بنای جنوبی و حیاط بین این دو، بنای ارزشمند دوره دوم پهلوی است که زمانی منزل علیرضا افضلی پور، موسس دانشگاه کرمان و همسرش فاخره صبا خواننده مشهور اپرا بود.

پروژه چندمنظوره خارک

ایده و توسعه طراحی

موقعیت ویژه بنا در پهنه فرهنگی رودکی سبب شد رویکرد طراحی پروژه فراتر از حفظ و مرمت بنای موجود برود. اتصال این پروژه به عنوان گره شهری به طرح باززنده سازی منطقه و دعوت مخاطب به تجربه زیست و مکث در بناهای این چنینی از اهداف اصلی پروژه است. نیاز کارفرما ایجاد فضاهای چندمنظوره با هدف برگزاری گردهمایی های خصوصی، فضای کارگروهی و برگزاری همایش های عمومی بود. در راستای ایجاد تجربه فضایی مخاطب عمومی، بنای جنوبی از گاراژ به کافه تغییر کاربری داد و تبدیل بازشوهای شمالی و جنوبی آن به جداره های شفاف باعث ایجاد ارتباط بصری و تعامل ساختمان با محله، ساکنین و رهگذران شد.

در اثر نحوه مقاوم سازی، کف حیاط بصورت یکپارچه به عمق ۵ متر گودبرداری شد و پس از همسطح سازی با کف زیرزمین سابق، با وجود ۲ متر اختلاف سطح، با اجرای سازه نگهبان مهار و کف مجدداً اجرا شد. محل حوض قدیمی، بصورت وید در نظر گرفته شد و با تاکید بر ارتباط بصری بین لایه های مختلف پروژه و ایجاد حس کنجکاوی در مخاطب، حوض بصورت شیشه ای طراحی شد. وید دیگری نیز جهت دسترسی به فضای چندمنظوره زیرزمین در دال بتنی حیاط شکل گرفت. با اجرای دال بتنی کف طبقه همکف و خاکبرداری زیر آن از سمت گود حیاط، تونلی برای اتصال قسمت جنوبی زیرزمین به زیر ساختمان اصلی و آب انبار قدیمی ایجاد شد که به محل تاسیسات و آسانسور می رسد. وجود آسانسور علاوه بر سهولت دسترسی از پایین ترین نقطه در زیرزمین به بام، امکان کنترل عبور و مرور در بنای اصلی را فراهم می کند.

مشخصات پروژه:

طراح: دفتر معماری باغ ایرانی – Persian Garden Studio

معمار: مهسا مجیدی

تیم طراحی: انوشه احمدی، پانته آ پرهامی، هومن نوری دوست، مینا نبوی، کتایون تهرانی، یاسمن حمزه لوئیان

اجرا: دفتر معماری باغ ایرانی، کامران نقی، حمیدرضا گلپور، نعیمه بیگی

نظارت: دفتر معماری باغ ایرانی

سازه: مسعود داریوشی

تأسیسات برقی: اشکان سجادی

تأسیسات مکانیکی: دانیال کمیلیان

گرافیک: نیلوفر کاوه

مساحت: ۲۸۶ مترمربع

زیربنا: ۱۰۱۸ مترمربع

محل پروژه: تهران / انقلاب

جایزه:

رتبه سوم جایزه معمار | ۱۴۰۲ | بازسازی

• تصاویر: نیلوفر کاوه، دید استودیو