افشاگری بزرگ پلیس درباره خودروسازان

افشاگری بزرگ پلیس درباره خودروسازان

رئیس پلیس راهور ناجا درباره خودروساز‌ها و کیفیت خودرو‌های داخلی گفت: ما در تصادفات هرچه بررسی و تحلیل کردیم دیدیم واقعا بحث ناایمنی خودروهاست. حادثه بهبهان هم از همین جنس بود. آن حادثه عملا نشان داد خودرو‌های داخلی اصلا ایمن نیستند. شما ببینید از ۴خودروی اول که با هم برخورد کرده بودند، خودروی سمند و پراید آتش گرفتند؛ یعنی سرنشینان نتوانستند از خودرو خارج شوند. در‌ها باز نشده بودند.

سردار هادیانفر افزود: آتش گرفتن خودرو خیلی بحث جدی در تصادفات است. خودرو در حالتی آتش می‌گیرد که داخلش ۱۰کیلو تی‌ان‌تی گذاشته باشیم، اما در خودروی داخلی ماشین‌ها آتش می‌گیرند و منفجر می‌شوند؛ چرا؟ چون باک بنزین ناایمن است. همه می‌دانند که در همه خودرو‌های دنیا باک وجود دارد، اما هیچ وقت عامل انفجار نمی‌شود. اما چرا در ماشین‌های داخلی ما باک منفجر می‌شود؟ چون در قطر آلیاژ باک دست برده‌اند و آن را کاهش داده‌اند یا حتی در مواردی پلتفرم را تغییر داده‌اند.

او ادامه داد: استحکامات را کاهش دادند تا قیمت خودرو ارزان‌تر برایشان تمام شود. جالب است بدانید که ما در یکی از پارکینگ‌های خودمان ۱۰۷خودرو با عکس و شرح و تفصیل سند داریم که ایربگ۹۷ خودرو باز نشده است. متأسفانه بعضی‌ها حرف نادرستی می‌زنند که باز شدن ایربگ به سرعت و زاویه تصادف بستگی دارد، این اصلا درست نیست. هر خودرو که بالای ۱۵کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد درصورتی که تصادف کند ۱۰۰درصد باید ایربگ عمل کند. خودرو اگر واژگون شد ایربگ باید عمل کند. این‌ها «باید» است به سرعت و زاویه ربطی ندارد.

سردار هادیانفر تاکید کرد: تنظیمات کیسه هوای راننده تابع manual (تنظیمات دستی) نیست؛ به همین دلیل کیسه هوای سرنشینان را می‌شود بست تا فعال نشود، اما کیسه هوای راننده امکانی برای بسته شدن ندارد؛ چون راننده ضامن جان سایر افرادی است که در خودرو نشسته‌اند، اما در خودرو‌های ما کیسه هوای راننده هم عمل نمی‌کند.

وی درخصوص ضعیف عمل کردن کیسه هوای خودرو (ایربگ) اظهار داشت: در این بخش ضعیف ترین خودرو‌ها مربوط به تولیدات ایران‌خودرو است، بعد سایپا، بعد از آن پارس‌خودرو و بعد هم کرمان‌موتور. همه این‌ها هم در سالیان گذشته یک پیمانکار داشته‌اند که الان هم دارد محاکمه می‌شود.اما یک‌سری چیز‌ها قابل جبران نیست؛ مثلا اگر خانواده‌ای عضوی را در تصادفات از دست دهد، آن خانواده از نظر روحی دیگر متلاشی است. سال گذشته به بیمارستان نبی‌اکرم رفتم. بعضی از آسیب‌دیدگان تصادفات رانندگی هنوز بعد از ۲۰سال می‌آیند و عمل جراحی انجام می‌دهند. یک عده‌ای ۱۸-۱۷بار عمل کرده‌اند، اما هنوز آن فرد سابق نشده‌اند. خوب است خودروساز‌های ما بدانند که آسیب دیدن در تصادف خیلی اوقات دیگر قابل جبران نیست.

رئیس پلیس راهور ناجا بیان داشت: خود خودروسازان می‌دانند که ما خیلی به آن‌ها کمک و خیلی مساعدت کردیم، اما در کارشان اشکال است و باید آن را برطرف کنند. ما زمانی گفتیم به لطف حضرت آقا، باید مانع‌زدایی و از تولید داخلی حمایت کنیم، این‌ها درست، اما باید یک وسیله کیفی تحویل مردم دهیم. شما همین الان ببینید که چرا همه مردم ما دنبال خودروی خارجی هستند؛ چون ایمن است. خودروی خارجی ۱۱معلق بخورد و واژگون شود، خون از بینی سرنشینش نمی‌آید. این خودرو ایمن است دیگر. چرا ما به ایمنی خودرو توجه نمی‌کنیم.

وی افزود: اگر امروز مردم خواهان خودروی داخلی هستند به‌خاطر تفاوت قیمت در بازار است؛ نه به‌خاطر ایمنی و کیفیت آن. به مدیران جدید ایران‌خودرو و سایپا گفتم که ما برای پیگیری افزایش کیفیت خودرو جدی هستیم. اینکه فکر کنید گفتیم و تمام شد، اینطور نیست. اگر کیفیت خودروی داخلی روزی حرف من بود امروز مطالبه مقام معظم رهبری و مطالبه مردم است. ما این موضوع را رها نخواهیم کرد. باید بروید خودروی باکیفیت و ایمن برای مردم تولید کنید. ما کوتاه نمی‌آییم.

سردار هادیانفر تصریح کرد:  مدیران جدید سخنان ما را تأیید می‌کنند و من به آقایان گفتم که چند روز قبل پژو پارسی در اتوبان پردیس ایستاده بود. یک خودروی نیسان که راننده‌اش بی‌توجهی به جلو داشته با سمند برخورد کرده و منفجر شده است. من نمی‌دانم در خودرو باک بنزین می‌گذارند یا تی‌ان‌تی. برای ما هر روز پیامک می‌آید که تصادف توأم با حریق رخ داده است. این درست نیست.

وی ادامه داد: آقایان هم پذیرفتند که مشکل ایمنی و کیفیت دارند، اما واقعیت این است که خودرو، چون آزادسازی قیمت نشده است خودروسازان زیان می‌دهند. زیان انباشته دارند و از آن سو، چون تفاوت قیمت در بازار با قیمت کارخانه وجود دارد، مردم درخواست خرید دارند. اگر بر عکس بود این ماجرا و قیمت آزادسازی می‌شد و اختلاف قیمتی با بازار وجود نداشت، امروز من به شما می‌گفتم که چند نفر از خودروساز‌ها خودرو می‌خرند.