نگاهی به کانسپت پاویون دانشگاه خواراسگان اصفهان

این پروژه ومحوطه اختصاصی با سطح زیربنای حداکثر ۱۰۰ مترمربع، درزمینی با مساحت حداکثر ۸۴۰ مترمربع در زمین دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خواراسگان) و در محدوده بین دانشکده معماری و شهرسازی، زمین تنیس وگذر روبروی دانشکده، مکان یابی و برنامه ریزی شده است.

نگاهی به کانسپت پاویون دانشگاه خواراسگان اصفهان

توضیح ایده:
قنات یکی از نمونه‌های بارز جلوه فرهنگ و هنر در معماری اصیل ایرانی است که وجود قنات‌های منحصربه فرد در اصفهان نمونه‌ای از خلاقیت و معماری کهن مردمان این سرزمین است. کشور ایران مبدا و مبتکر حفر قنات محسوب می‌شود وبراین اساس تلاش ما بازتعریف صحیح الگوی قنات به عنوان اصول ونمادی از استعداد معماری ایرانی است و سازماندهی فضا با توجه به نیاز‌ها و مفاهیم مورد نظر مسابقه شکل گرفت. از جمله مولفه‌هایی که در شکل گیری این طرح درنظر داشتیم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-خلوص، سادگی وخوانایی
حجم نهایی را از فرم خالص قنات بدست آوردیم وبا توجه به جذابیت بصری و همچنین ویژگی‌های معماری و سازه فرم دوکی شکل را انتخاب کردیم. این فرم نه تنها جذابیت داخلی برای کاربری نمایشگاهی ایجاد می‌کند بلکه از نمای بیرون فرم را آیکونیک می‌کند. مقطع دایره‌ای فرم دوکی شکل از طرف دیگر به ما کمک کرد که نور با هندسه دایره‌ای شکل به فضای داخلی پاویون بیاید که خود این هندسه بر تجمع‌هایی از دانشجویان تاکید می‌کند. علاوه براین هندسه خطی پلان کمک به گذار بودن این کاربری کرده است.
در انتخاب متریال‌ها در بدنه عنصرهای دوکی شکل درنمای بیرونی از ورقه‌های مسی استفاده کردیم زیرا از طرفی مس یکی از متریال‌هایی است که به دست هنرمندان اصفهان تبدیل به طلایی کمیاب می‌شود و از طرف دیگر در نمای داخلی این عنصرهای دوکی کاشی‌های فیروزه‌ای استفاده شود تا سکون و آرامش فضای داخل را بیشتر کند. درنمای بیرونی عنصر اصلی خاک است. این انتخاب کمک کرد تا حجم پاویون طراحی شده خود را با بستر قدیمی و اصلی سایت وفق دهد.

مشخصات طرح:
• دفتر معماری: استودیو طراحی اسپیرال
• طراحان: سید محمد مهدی میرعظیمی، ابولفضل نبوی، کیوان ابراهیمی راد، راضیه چهریان، سارا کنارکردی
• زیربنا: ۱۰۰ مترمربع
• مساحت زمین: ۸۴۰ مترمربع
• محل طرح: اصفهان، خواراسگان
• سال: ۱۴۰۲