نگاهی به رتبه سوم مسابقه «ساختمان آینده با کاربری مدرسه»

یکی از مباحث مهم معماری ایران در نواحی کویری (اقلیم گرم و خشک ) دست و پنجه نرم کردن با گرمای شدید هوا در بیشتر فصول سال می‌باشد. از دیرباز یکی از راه حل‌ها و کانسپت‌های اقلیمی که در این منطقه بکار می‌رفته، بهره گیری از عنصر بادگیر و حوضچه آب بوده است. در کانسپت مدرسه آینده با بهره گیری از کهن ساختارهای یاد شده و استفاده نوین و بدیع از آن سعی نمودیم این الگوی سنتی را به شکل کاملاً امروزی بازتعریف کرده و نهایت بهره برداری را از انرژی‌های موجود طبیعی را داشته باشیم .

نگاهی به رتبه سوم مسابقه «ساختمان آینده با کاربری مدرسه»

در مبحث هوشمند سازی پرده‌های آب می‌توانند به صورت دستی یا هوشمند از مدار انرژی داخل و یا خارج شوند. بدیهی است در فصولی که نیازی به بهره مندی از جریان و سیرکوله‌ی هوا نیست پرده آب از مدار خارج شده، در فصولی که شدت دمای هوا بالاست پردهی آب می‌تواند وارد چرخه انرژی شود.
دیاگرام سازه‌ای فضای آموزشی
یکی از موضوعات اقلیمی در مناطق گرم و خشک تابش مستقیم آفتاب بر بام مجموعه و انتقال حرارت از فضای بیرونی به داخل بنا می‌باشد. با توجه به دو طبقه بودن پروژه و گستره سطح اشتغال وسیع بام، این انتقال حرارت به فضای داخلی بسیار زیاد می‌باشد. از این رو با بهره گیری از سطح شیب دار دو پوسته فرصتی ایجاد شد تا نه تنها گرمای حرارت بیرونی به فضای داخلی کنترل شود، بلکه در ساحتی بهتر چرخش بام در جهت تابش خورشید موجب بهره گیری بهتر از پنل‌های خورشیدی خواهد بود و امکان استفاده از ماکزیمم انرژی طبیعی را فراهم می‌کند.
هوشمند سازی پوسته خارجی ساختمان
یکی از مباحث مهمی که با بست و گسترش تکنولوژی امکان آن در طراحی ساختمان‌های معاصر و آینده فراهم شده است، بهره مندی از هوشمند سازی استفاده از انرژی‌های طبیعی می‌باشد. پیش از این جداره‌های خارجی ساختمان به صورت جامد و ثابت طراحی شده، بنابراین سرمایش و گرمایش این فضا در فصول سرد و گرم مستلزم پرداخت هزینه‌های گزاف می‌شده است. اما امروزه با بهره گیری از مباحث انرژی و هوشمند سازی با گسترش تکنولوژی امکان وفق پذیری ساختمان با سامانه‌های سرد و گرم آب و هوا امکان پذیر شده است. در پروژه فوق نیز با طراحی پوسته متحرک و حدالامکان هوشمند سازی جداره‌ی خارجی ساختمان می‌تواند به صورت بسته و نیمه باز طراحی شود و با استفاده از فرصت ایجاد شده بحث سرمایش و گرمایش در فصول مختلف ساختمان را با بهره گیری از انرژی‌های طبیعی کنترل نمود.

مشخصات طرح:
• مدیر طراحی: نیما مکاری
• همکار یدی: امیرحسین یوسفی
• مشاور عالی: مهرنوش قدسی
• رده: آموزشی
• سال: ۱۴۰۲