معماران زاها حدید و طراحی شهر آینده نگر دیسکاوری به ارزش 6/2 میلیارد دلار در ایالت جوهر در جنوب کشور مالزی!

بیست و چهارم ماه آگوست سال ۲۰۲۴ میلادی (یا سوم شهریور ماه ۱۴۰۳) باخبر شدیم معماران زاها حدید به عنوان طراح شهر آینده‌نگر دیسکاوری به مساحت ۵۸۲ هکتار در منطقه‌ی ویژه اقتصادی و فناوری ابراهیم تکنولوپلیس واقع در ایالت جوهُر در جنوب کشور مالزی انتخاب شده است!

معماران زاها حدید و طراحی شهر آینده نگر دیسکاوری به ارزش 6/2 میلیارد دلار در ایالت جوهر در جنوب کشور مالزی!


البته لازم به بیان است به عنوان قدم اول در پیشبرد این پروژه‌ی بزرگ، معماران زاها حدید به طراحی مرکز فرهنگی اصلی این شهر به عنوان نقطه‌ی کانونی در این طرح و اولین ساختمان تکمیل شده توسط معماران زاها حدید در مالزی خواهند پرداخت.

اما در توضیح پیرامون شهر دیسکاوری چنین آمده است که چشم‌انداز معمارانه‌ی این شهر بر ارتباط عمیق با محیط طبیعی ایالت جوهر در راستای پرورش شهری دایره‌ای که در آن نوآوری و پایداری در تعامل با یکدیگر رشد می‌کنند، متمرکز است.

همانطور که در بالا اشاره شد، هدف از طراحی این شهر ارائه‌ی یک سیستم شهری دایره‌ای است! این سیستم که از اقتصاد دایره‌ای (چرخشی و یا اقتصاد دورانی) تبعیت می‌کند، یک نظام اقتصادی است که هدف آن کاهش ضایعات و استفاده بیشینه از منابع است.

همچنین رویکرد معماران زاها حدید با بهره‌گیری از روش‌های طراحی و ساخت پیشرفته با استفاده از منابع محلی و مواد بازیافتی، انرژی‌های تجدیدپذیر و برداشت آب باران به‌ منظور کاهش چشمگیر مصرف انرژی و آب، مسائلی چون پایداری زیست محیطی، ادغام فناوری‌های شهر هوشمند و به حداقل رساندن اثرات زیست‌ محیطی پروژه بیان شده است.

در انتها لازم به بیان است جزئیات طراحی شهر دیسکاوری در سال ۲۰۲۵ میلادی رونمایی خواهد شد و آغازی خواهد بود برای عصر جدیدی از شهرسازی پایدار در کشور مالزی.