فراخوان بیست و چهارمین دوره جایزه معمار – ۱۴۰۳

تمام پروژه‌ های ساخته‌ شده پس از انقلاب در چهار گروه عمومی، بازسازی، مسکونی تک‌ واحدی و مسکونی آپارتمانی در ایران که در دوره‌ های قبل جایزه معمار شرکت نکرده‌اند، مجاز به شرکت در رقابت سال جاری هستند و در چهار گروه جداگانه مورد ارزیابی قرار می‌ گیرند. پروژه‌ های معماری داخلی، اگر دخل و تصرف در اجزای ثابت فضای آن ها صورت گرفته باشد، امکان شرکت در گروه بازسازی را خواهند داشت. اما پروژه‌ های مرمتی مجاز به شرکت در رقابت نیستند.

فراخوان بیست و چهارمین دوره جایزه معمار – ۱۴۰۳

معیارهای داوری:
معیارهای عمومی زیر در داوری تمامی پروژه‌ ها مدنظر قرار خواهند گرفت:
– خلاقیت و نوآوری در طراحی و نوآوری در کاربرد مصالح و فناوری ساختمان
– مواجهه خلاقانه با مشکلات خاص پروژه از‌جمله: محدودیت‌ های اقتصادی، شرایط خاص سایت از‌ نظر ابعاد و اندازه‌ ها،‌ ضوابط و رویه‌ های قانونی (به‌ ویژه در شهرها)، دشواری‌ های فنی و …
– دقت و نوآوری در طراحی جزئیات
– توجه به محیط پیرامونی و شرایط اقلیمی،‌ ارزش‌ های زیست‌ محیطی و تعهدات اجتماعی
بدیهی است که قضاوت نهایی در ‌مورد هر پروژه نه از ‌طریق مشخص کردن امتیاز آن در هر‌ کدام از موارد فوق و معدل‌ گیری از امتیازات، که با قضاوت درباره تمامیت آن صورت خواهد گرفت.

داوری:
روش داوری همچون سال های گذشته شامل چند مرحله حذف و انتخاب برای گزینش پروژه های نیمه نهایی، نهایی و برندگان در هر چهار گروه خواهد بود.

نحوه شرکت در جایزه معمار:
۱- در مرحله نخست همه شرکت کنندگان می بایست مدارک خود را پرینت شده در دو صفحه A4 (شامل بند الف) و حداکثر ۲۰ صفحه A3 به صورت سیمی (شامل بند ب) در موعد های مقرر (شنبه ۲۷ مرداد ماه برای طرح های مسکونی، یکشنبه ۲۸ مرداد ماه برای طرح های بازسازی، دوشنبه ۲۹ مرداد ماه برای طرح های عمومی) تا ساعت ۴ بعد از ظهر به آدرس مجله بفرستند.

مدارک لازم عبارتاند از:
الف- شرح پروژه حداکثر در دو صفحه A4 با حروفی که به‌ راحتی قابل خواندن باشند شامل موارد زیر:
• تیم طراحی معماری، سازه، تأسیسات و … و همچنین مجریان اصلی پروژه
• مشخصات کارفرما و بهره‌ برداران
• محل پروژه با کروکی و نشانی دقیق
• کاربری بنا با ذکر جزئیات
• سازه و تأسیسات بنا به‌ طور کلی
• سطوح زیربنا و زمین پروژه
• ایده طراحی
• سال شروع و خاتمه‌ اجرا
• نوآوری‌ ها و مزایای پروژه
• این جمله نوشته شود: «این پروژه در هیچ یک از دوره‌ های پیشین جایزه معمار شرکت داده نشده است.»
• در این مرحله DVD لازم نیست.

طراحان پروژه های بازسازی باید توضیحات اضافی در موارد زیر ارائه دهند:
• کاربری قبلی و فعلی بنا
• محدوده مداخلات
• وضعیت بنا قبل از بازسازی
• مهم ترین ارزش های بنای موجود
• سازه و تأسیسات اولیه ‌بنا

ب- تصاویر و نقشه‌ ها برای هر چهار گروه
• پلان نشان‌ دهنده موقعیت بنا در محیط اطراف
• پلان طبقات اصلی
• مقاطع و نماهای اصلی
• تصاویر نشان‌ دهنده ساختمان در محیط اطراف، داخلی و خارجی ساختمان و جزئیات مهم
• هرگونه تصویر، طرح، نمودار و توضیح کوتاهی که درک پروژه را تسهیل کند.
(پروژه‌ های بازسازی می‌ بایست تصاویر وضعیت بنا را قبل و بعد از مداخله نشان دهند.)
• روی هیچ‌ کدام از پرینت‌ های A3 نام طراح و دفتر طراحی ذکر نشود. نام پروژه، نام طراح، نشانی، شماره تلفن و دورنگار در صفحه شرح پروژه A4 و روی پاکت نوشته شود.

۲- در مرحله نخست هیئت داوران در روزهای ۵ و ۶ شهریور ماه ۱۴۰۳ مدارک رسیده را بررسی و مواردی را که از نظر آن ها در مرحله نخست حذف می شوند مشخص می کنند. پروژه های باقیمانده به مرحله نیمه نهایی راه می یابند.

۳- همه طراحانی که به مرحله نیمه‌ نهایی راه یافته‌ اند، می‌ بایست مدارک پروژه خود (شامل: شیت‌ ها و DVD) را مطابق جدول زمانی:‌ طرح‌ های مسکونی در روز یکشنبه ۱ مهر ماه،‌ طرح‌ های بازسازی دوشنبه ۲ مهر ماه و طرح‌ های عمومی در روز سه‌ شنبه ۳ مهر ماه، تا ساعت ۴ بعد از ظهر به آدرس مجله تحویل دهند.

الف‌ـ شیت‌ ها:
• همه نقشه‌ ها، عکس‌ ها و توضیحات می‌ بایست روی فوم (foamboard) به ابعاد ۵۰×۷۰ سانتی‌ متر (حداکثر ۵ صفحه)‏ چسبانده شوند (حتماً از صفحات چوبی و PVC استفاده نشود).
• روی هیچ‌ کدام از شیت‌ ها نام طراح و دفتر طراحی ذکر نشود. نام پروژه، نام طراح، نشانی، شماره تلفن و دورنگار روی پاکت نوشته شود.

ب‌ـ DVD:
• DVD باید حاوی متن با فرمت Word‏، تصاویر و نقشه‌ ها با فرمت JPEG یا TIF‌ و ۳۰۰ DPI باشد. از این تصاویر برای تهیه فیلم فینالیست‌ ها و برندگان استفاده می‌ شود.
• پروژه‌ های متعدد متعلق به یک معمار (مشاور) در پاکت‌ های جداگانه ارسال شود.

اسامی هیئت داوران: (به ترتیب حروف الفبا)
• بهروز پاکدامن؛ فوق‌ لیسانس معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، فوق‌ لیسانس طراحی شهری از دانشگاه رایس (آمریکا)، دوره طراحی شهری در زمینه برنامه ریزی و طراحی شهرهای پایدار (ویژه مدیران) را در دانشگاه هاروارد (آمریکا) سال ۱۳۹۱ گذرانده است. سابقه تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی ایران را دارد و در دانشگاه تورنتو، کانادا و دانشگاه رایس و هوستون، آمریکا استاد مدعو بوده است. عضو انجمن شهرسازان انتاریو، کانادا و از سال ۱۳۶۷ مدیر عامل مهندسین مشاور مهرازان بوده است. کتاب ها و مقاله های متعددی از او به چاپ رسیده: یادنامه وارطان هوانسیان (مقدمه‌ ای بر پیدایش جنبش مدرنیزم در ایران)، انتشارات جامعه مشاوران ایران، ۱۳۶۲، مطالعه تجربیات شهرهای جدید در جهان (۵ جلد)، یکی از دو فرد مسئول هدایت تیم انجام‌ دهنده مطالعات موضوع فوق، «نکاتی درباره طراحی شهرهای جدید جهان»، مجله آبادی، شماره‌ های ۸ و ۹، سال ۱۳۷۲، کتاب نگاهی کوتاه بر شیوه‌ ها و گرایش‌ های معماری در تهران، انتشارات روشنگران، سال ۱۴۰۲.
• سانجای کانویندی؛ معمار و طراح شهری، در حال حاضر شریک ارشد در دفتر کانویندی رای & چودری است. با ۵۰ سال تجربه در زمینه معماری، دانش آموخته مدرسه طراحی و معماری دهلی نو، و دانشگاه رایس هوستون در رشته طراحی شهری است. در طراحی و اجرای مؤسسه های آموزشی متعددی در سراسر کشور همکاری کرده و در چندین مسابقه معماری با موفقیت شرکت داشته است. برخی از پروژه های مهم او، که برنده مسابقه هم بوده اند عبارتاند از: مرکز پژوهش سلول های بنیادی در بنگلور (۲۰۱۹)، پارک پژوهشی دانشگاه فنی هند در گاندیناگار (۲۰۲۱)، طرح جامع و مجموعه دانشگاهی در دانشگاه فنی بیلای (۲۰۲۳)، و مجموعه آزمایشگاه های پژوهشی در حال ساخت در دانشگاه فنی کانپور. پروژه های دیگر او خوابگاه دختران دانشجو با گنجایش ۱۲۰۰ نفر و گسترش خوابگاه فعلی آیار در دانشگاه هندو، بنارس، و خانه سازی در دانشگاه فنی گاندی ناگار هستند. او از سال ۱۹۸۰ در بخش طراحی شهری در مدرسه طراحی و معماری دهلی نو تدریس کرده و استاد مهمان، راهنمای پایان نامه و عضو هیئت مشاوران در چند مدرسه معماری بوده است. عضو چندین انجمن حرفه ای است، از جمله انجمن معماران هند و عضو و رئیس پیشین انجمن طراحان شهری و انجمن طراحان داخلی هند و مشاور کمیسیون هنر شهری دهلی. او به تازگی نویسنده همکار یک تک پژوهش درباره معمار نامدار هندی، اِی.پی.کانویندی بوده و بخش عمده ای از کارهای او را بررسی و نگهداری کرده است.
 پیتر لیب؛ معمار مستقر در وین، دانش‌ آموخته دانشگاه فنی گراتس و مدرسه معماری کوپر یونیون نیویورک است. یکی از طراحان اصلی مرکز فرهنگی اتریش در نیویورک، و همین‌ طور پروژه‌ های دیگری برای ریموند ابراهام بوده است. در انجمن پرات در بروکلین و در دانشگاه تکنولوژی وین طراحی تدریس کرده است. در آکادمی هنرهای زیبای وین هم در زمینه مصالح، تکنولوژی، پایداری اکولوژی و میراث فرهنگی تدریس می‌ کند. به عنوان عضو اصلی گروه مردمی FRISCH طرفدار ایجاد فضاهای باز در وین است. همراه با شریکش کریستینا کنداک از سال ۱۹۹۷ در وین کار حرفه‌ ای می‌ کند. نام دفتر آن ها NURARCHITEKTUR اشاره‌ای است به قابلیت‌ های کل این رشته برای پرداختن به طیف وسیعی از موضوعات، از کوچک تا بزرگ، و از بومی تا جهانی.
• مهسا مجیدی؛ متولد ۱۳۵۶ در تهران و فارغ التحصیل دکتری معماری از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران است. پس از تجربه حرفه ای در دفاتر ایران و دبی، در سال ۱۳۸۰، دفتر«استودیو معماری باغ ایرانی» را تأسیس کرد. او در سال های فعالیت خود پروژه های متفاوتی را با تأکید بر شناخت مفهوم، جزئیات و جنبه های روان‌ شناختی معماری و شهرسازی انجام داده است و علاوه بر پروژه‌ های معماری و معماری داخلی که موفق به دریافت جوایز خارجی و داخلی معتبر شده‌ اند، سردبیر مهمان شماره ۹۹ مجله معمار هم بوده است. در چند سال اخیر بیشتر به پژوهش، مطالعه و تمرین بازآفرینی شهری در تهران توجه داشته است. از شاخص ترین پروژه‌ های این ایده می‌ توان به بوتیک هتل حنا (برنده جایزه معمار سال ۹۸، برنده جایزه جهانی WAN 2019، راه‌ یافته به مسابقه WAF 2019)، مرکز چند منظوره هانری کوربن (برنده جایزه جهانی WAF 2023، برنده جایزه معمار ۱۴۰۱، فینالیست WAF در گروه color) و مرکز چند منظوره خارک (رتبه سوم معمار ۱۴۰۲) اشاره کرد. او همچنین در سال ۲۰۲۲ در WAN Female Frontier در گروه social change award انتخاب شده است. از سوابق داوری مهسا مجیدی نیز می‌ توان به داوری مسابقه جهانی WAN در سال‌ های ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و همچنین WAF 2024 اشاره کرد.
• محمد محمدزاده؛ متولد ۱۳۵۲، دانش آموخته معماری و شهرسازی از دانشگاه علم و صنعت ایران، فعالیت رسمى را از سال ۱۳۷۹با دفترهای مشاور طراحى و نظارت بر پروژه هاى عمومى و خصوصى آغاز و در سال ۱۳۸۶ فعالیت شخصى خود را پایه گذارى کرد که از آن زمان طراحى و نظارت بر پروژه هاى متنوعى را به عهده داشته است. کارهاى او در سال هاى گذشته برنده چندین جایزه از جمله جایزه بهترین طرح اجرا شده در زمینه بازآفرینى شهرى از طرف وزارت راه و شهرسازى در سال ۱۳۹۶ شده است. در چند دانشگاه‌ ایران مدرس مدعو بوده و در چند دانشگاه و مراکز معتبر معمارى اروپا از جمله مدرسه عالى هنرهاى زیباى پاریس و فوروم معماران شهر زوریخ سخنرانى داشته است. در سه دهه گذشته، علاوه بر نگارش مقاله‌ هایی در نشریات، به خصوص مجله معمار، سردبیرى چندین شماره از این مجله را نیز برعهده داشته است.

جوایز: ————

تاریخ های مهم:

• زمان مهلت ارسال آثار: (در مرحله نخست)
طرح‌‌ های مسکونی: شنبه ۲۷ مرداد ماه ۱۴۰۳
طرح‌‌ های بازسازی: یکشنبه ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۳
طرح‌‌ های عمومی: دوشنبه ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۳ 

• زمان مهلت ارسال آثار: (در مرحله نیمه نهایی)
طرح‌ های مسکونی: یکشنبه ۱ مهر ماه ۱۴۰۳
طرح‌ های بازسازی:دوشنبه ۲ مهر ماه ۱۴۰۳
طرح‌ های عمومی: سه شنبه ۳ مهر ماه ۱۴۰۳

• اعلام نتایج داوری و اعطای جوایز:
داوری پروژه‌ ها در مرحله نخست: ۵ و ۶ شهریور ماه ۱۴۰۲ 
داوری پروژه‌ های راه‌ یافته به مرحله نیمه‌ نهایی: ۷، ۸ و ۹ مهر ماه ۱۴۰۳
مراسم اهداء جوایز برندگان این دوره: جمعه ۱۳ مهر ماه ۱۴۰۳
محل برگزاری مراسم: بنابر اعلام برگزار کننده، متعاقباً اعلام خواهد شد.

* (خواهشمند است فراخوان را دقیقاً مطالعه فرمایید. اگر مدارک دیرتر از ساعت مقرر به دفتر برسد،‌ پذیرفته نمی‌شود. مدارک و اطلاعات به همان شکلی که تحویل گرفته شده چاپ ‌می‌ شود و تغییرات بعدی پذیرفته نخواهد شد. مدارک ارسالی به شرکت‌ کنندگان بازگردانده نمی‌شود. مدارکی که متن آن ها به انگلیسی باشد کنار گذاشته می شود.)