نگاهی به پروژه آپارتمان مسکونی در مسیر باد

آپارتمان مسکونی در مسیر باد ترکیبی برازنده از فرم و عملکرد در بافت شهری خود، هماهنگ با چشم انداز اطراف و در عین حال ارائه یک تجربه زندگی متمایز است. چالش طراحی یک ساختمان سه طبقه که در میان سازه‌های عمدتاً یک طبقه قرار داشت، با رویکردی حساس به فرم مواجه شد.

نگاهی به پروژه آپارتمان مسکونی در مسیر باد

طراحی ساختمان با استفاده از موج‌ها و فرورفتگی‌های ظریف به بافت پاسخ می‌دهد و آن را با خط آسمان هماهنگ می‌کند.

این ساختار تداوم با همسایگان را تضمین می‌کند و در عین حال باعث ایجاد حس فردیت می‌شود. طراحی گوشه‌های گرد در خیابان‌های متقاطع، انسجام بصری را حفظ می‌کنند و حجم را به طور یکپارچه با سطح ترکیب می‌کنند.

رابطه بین فضاهای داخلی و خارجی با تمرکز بر به حداکثر رساندن نور طبیعی و تقویت ارتباط با محیط به دقت تنظیم شده است. این ساختمان از سمت نمای جنوبی خود، سخاوتمندانه نور خورشید را جذب می‌کند و مناظری از کوه‌های زاگرس را قاب می‌کند. حریم خصوصی از طریق عناصر طراحی استراتژیک حفظ می‌شود؛ نظیر سطح پوسته در نمای غربی که نه تنها مانع نفوذ نور شدید خورشید می‌شود، بلکه به عنوان یک بوم برای نمایش زیبایی درختان باستانی عمل می‌کند.

در پشت این پوسته، ساکنان می‌توانند در تراس‌های خصوصی، به دور از خیابان شلوغ مجاور، از خلوت خود لذت ببرند. پشت بام به منظور گسترش فضای زندگی عمل می‌کند و دارای امکانات رفاهی مختلف برای استفاده ساکنین طراحی شده است. از باغچه سبزی خانگی گرفته تا مناطق بازی، بام فراتر از نقش سنتی خود به مرکزی پویا برای تعامل اجتماعی و آرامش ساکنین تبدیل شده است. دهانه‌های افقی بام را برجسته می‌کنند و نماهایی از آسمان را جذب می‌کنند و فضاهای داخلی را با نور طبیعی و تهویه القا می‌کنند.

با الهام از رقص طبیعی برگ‌ها در باد، پوسته بیرونی ساختمان به عنوان شاهدی قابل توجه از زیبایی شناسی و عملکرد ظاهر می‌شود. پوسته با استفاده از شبکه‌ای از نور و سطوح مربع کوچک، حرکت سیال شاخ و برگ را تقلید می‌کند و جلوه بصری پویا ایجاد می‌کند که با بازی نور و سایه تغییر می‌کند. این ویژگی معماری نه تنها به جذابیت بصری می‌افزاید، بلکه یک هدف عملی نیز دارد، و در عین حال که حواس رهگذران را درگیر می کند، به ویژه کودکانی که تشویق می شوند فضاهای میان بافتی بین پوسته و نما را کاوش کنند، در برابر بادهای غالب ایجاد می کند.

در اصل، آپارتمان مسکونی در مسیر باد چیزی بیش از یک مکان برای زندگی است که شاهدی بر طراحی متفکرانه و ادغام هماهنگ با محیط اطرافش می‌باشد. از شکل حجاری شده تا نما، هر جنبه‌ای از توسعه حکایت از درک عمیق بافت، اجتماع و زیبایی ذاتی طبیعت دارد.

مشخصات پروژه:

طراح: گروه معماری اشعری و همکاران

معمار اصلی: امیرحسین اشعری

تیم طراحی: علی عطاران، زهرا جعفری، افشین اشعری، الناز امینی خانیمانی، امیر ایرانیدوست حقیقی، زهرا رحیمی، احسان شعبانی، سارا زحمتکش فرد شیرازی، مهسا پاکشیر، آیدا رفیعی

گرافیک: زهرا جعفری، سارا ناظمی

رندر: زهرا جعفری، امیر ایرانیدوست حقیقی

هماهنگ کننده: شیوا نظربلند

مدل ساز: نازنین سلیمانی

تیم اجرایی: سعید جمالی، معین نیکویی، محسن شمس آبادیان، احسان شعبانی، علیرضا دهقانی، ماندانا زاهدی

رده: مسکونی

کارفرما: مشفقیان

مساحت: ۷۸۰ مترمربع

محل پروژه: شیراز

سال: ۲۰۲۱

جوایز و افتخارات:

تقدیر ویژه IDA Design Award | 2023

• تصاویر: پرهام تقی‌اف، امیرحسین اشعری، نوید عطروش