جزئیات پاویون کشور قطر در اکسپو 2025 اوزاکا منتشر شد : برگرفته از قایق بادبانی سنتی قطر در تعامل با نجاری سنتی ژاپنی!

بیست و چهارم ماه آپریل سال ۲۰۲۴ میلادی بود که اولین تصویر از پاویون کشور قطر در اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا منتشر شد (همزمان با آغاز فرآیند ساخت‌وساز این پاویون)! پاویونی طراحی شده توسط معمار ژاپنی، کنگو کوما.

جزئیات پاویون کشور قطر در اکسپو 2025 اوزاکا منتشر شد : برگرفته از قایق بادبانی سنتی قطر در تعامل با نجاری سنتی ژاپنی!


اما در ششم ماه آگوست سال ۲۰۲۴ میلادی، تصاویر و توضیحات بیشتری درباره‌ی این پاویون منتشر شد! سازه‌ای الهام گرفته از طرح قایق‌های بادبادنی سنتی قطر با هدف تقویت روابط دریایی این کشور با ژاپن...

جالب است بدانید در طراحی این پاویون ۱۲۰۰ مترمربعی از تکنیک نازک کاری چوب ژاپنی (بخشی از نجاری سنتی ژاپنی یا ساشیمونو) نیز بهره گرفته شده است! درباره‌ تکنیک نازک کاری چوب ژاپنی بد نیست بدانید در این تکنیک‌، سازندگان تیرهای چوبی را بدون استفاده از بست‌های فلزی یا چسب به هم می‌چسبانند.

در توصیف فرم این پاویون باید گفت ساختار چوبی‌ای که با پارچه‌ای سفید رنگ دربرگرفته شده است... ایده‌ای که یادآور بادبان یک قایق است. البته دهانه‌های قوسی شکلی بر روی این سایبان ایجاد شده است تا نمایی ایده‌آل را فراهم سازد.

اما در دل این سازه، یک حجم مستطیل شکل با نماهایی متشکل از پانل‌های چوبی با طول‌ها و عرض‌های مختلف قرار دارد. البته دسترسی به فضای داخلی از طریق یک راهرو فراهم شده است که این فضای دسترسیِ راهرو مانند نیز با حوض‌های کم عمق احاطه شده است.

لازم به بیان است مسیرهایی نیز دور حجم مرکزی پیچیده شده‌اند که گردش در فضای خارجی را فراهم می‌کنند.

در فضای داخلی این پاویون نیز، بازدیدکنندگان با اهمیت تاریخی و نقش تاثیرگذارِ معاصر کشور قطر آشنا می‌شوند؛ روایتی که بیانگر پیشرفت این کشور در راستای دستیابی به چشم‌انداز ملی ۲۰۳۰ خواهد بود.