گازیبو : خانه شخصی رایکن یاماموتو، معمارژاپنی برنده ی جایزه معماری پریتزکر

روز گذشته پنجم ماه مارس سال ۲۰۲۴ میلادی بود که پنجاه و سومین برنده جایزه معماری پریتزکر معرفی شد! رایکن یاماموتو ، معمار ژاپنی (و ساکن شهر یوکوهاما) و یا به بیانی نُهمین معمار از کشور ژاپن که موفق به دریافت این جایزه‌ی ‌بین‌المللی شده است.

گازیبو : خانه شخصی رایکن یاماموتو، معمارژاپنی برنده ی جایزه معماری پریتزکر


اما در این خبر، سری خواهیم زد به خانه‌ی شخصی این معمار! بله؛ پروژ‌ه‌ی خانه‌ی گازیبو واقع در شهر یوکوهاما مرکز استان کاناگاوا در کشور ژاپن.

این پروژه که در سال ۱۹۸۶ میلادی به بهره‌برداری رسیده است، به سبب طراحی تراس‌های باز در هر طبقه، پویایی خاصی را به ساکنان خود القا می‌نماید و تلاشی است برای تسهیل تعاملات میان ساکنان و همسایگان.

البته لازم به بیان است این ایده، پاسخی است به تغییرات در قوانین برنامه‌ریزی در این منطقه‌ی شهری در سال ۱۹۵۴ میلادی! تغییراتی که در پی آن، شاهد گسترش شبکه‌ی جاده‌ای بودیم و خانه‌های کوچک جای خود را به ساختمان‌های بلندمرتبه با کاربری‌های مختلط (و چندمنظوره) دادند و فرصت ایجاد ارتباط میان افراد جامعه در سطح زمین را کاهش دادند!

رایکن یاماموتو در توصیف اتمسفر خانه‌ی خود چنین می‌نویسد:

گازیبو، خانه‌ی خودم در شهر یوکوهاما است. من همیشه حوالی ساعت ۰۶:۳۰ صبح از خواب بیدار می‌شوم. به ماهی قرمز غذا می‌دهم و جعبه خاک گربه را تمیز می‌کنم. من با سیب، پرتقال و کلم آبمیوه روزانه‌ام را درست می‌کنم. هنگامی که به ماهی قرمز غذا می‌دهم، می‌توانم پشت‌بام خانه آن طرفِ کوچه را ببینم چرا تنگ ماهی قرمز در تراس طبقه چهارم خانه قرار دارد.

همچنین پشت‌بام ساختمانِ سه طبقه‌ی آن سوی کوچه نیز پُر از گیاهان مختلف است. من با خانم میانسالی که در حال آبیاری آن گیاهان است، احوال‌پرسی صبحگاهی می‌کنم. در همین حین، به خانوم پیری که دو خانه آن طرف‌تر، مشغول آویزان کردن لباس‌های شسته شده بر روی طنابی در پشت‌بام است، سلام می‌کنم.

اینچنین زندگیِ روزمره‌ی جامعه‌ی محلی، حدود چهار طبقه بالاتر از سطح زمین در حال جریان است.”