کودک عقربی، یک شایعه کهنه

گفت و گو با عضو هیات علمی و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

کودک عقربی، یک شایعه کهنه
کودکی که بدنش عقرب تولید می کند؛ شایعه یا واقعیت؟

سهیلا رفیعی نژاد/ انتشار خبر و عکس کودکی که بدنش عقرب تولید می کند، سوال های بسیاری را در ذهن کاربران فعال فضای مجازی ایجاد کرده و بسیاری از مخاطبان کنجکاو، پیگیر علت این پدیده نادر شده اند. این عکس و خبر که همین روزهای اخیر منتشر شده، یک کودک دهدشتی را در آغوش مادرش نشان می دهد و در دست مادر هم یک شیشه حاوی عقرب هایی است که مدعی است از بدن کودک تولید شده.

در یکی از این اخبار آمده است: «در دو ماه گذشته و با وجود چهار بار تغییر مکان، 96 عقرب بر بدن سجاد کودک یک و نیم ساله دهدشتی مشاهده شده است و در همین باره معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفته کار تحقیق و مشاهده مداوم بر روی پدیده نادر زندگی مسالمت آمیز کودک یکسال و نیمه دهدشتی با عقرب ها توسط تیم کامل پزشکی بیمارستان دهدشت آغاز شد». در این خبر ضمن ابراز تعجب از اینکه آیا بدن کودک دهدشتی عقرب تولید می کند و پزشکان متحیر مانده اند، از قول «دکتر هیبت الله صادقی» استاد تمام فعلی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان شده که با توجه به عجیب و نادر بودن این پدیده، تیم پزشکی مرکب از انگل شناسان، متخصصان داخلی، جراحی عمومی، پاتولوژیست و رادیولوژی با انجام آزمایش و عکسبرداری و مراقبت محیط چگونگی وقوع این پدیده را بررسی می کنند و در این خصوص پس از پایان مراحل تحقیق، نتیجه به جامعه اطلاع داده می شود. در این خبر از قول دکتر منصور تقوی رئیس شبکه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز بر پیگیری ماجرای مرموز این کودک به صورت ویژه توسط مجموعه بهداشت و درمان و معاونین بهداشتی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی این استان و مدیریت بیمارستان دهدشت تاکید و اعلام شده صحبت های ضد و نقیض و شایعات زیادی در مورد این کودک بر سر زبان ها افتاده است که بعضی از آن ها خلاف واقع هستند و هر زمان که با دلایل علمی به نتیجه ای قابل قبول رسیدیم، برای پایان دادن به این شایعات، نتیجه را رسماً اعلام می کنیم. در بخش دیگری از این خبرآمده است که «موضوع پدیدار شدن عقرب در بدن کودک دهدشتی، از اوایل امسال مطرح شد. این کودک اهل روستای چیر شهرستان کهگیلویه است. پزشک معالج سجاد پیشتر گفته بود: سجاد با این که تحت مراقبت است اما در اطراف بدن وی عقرب مشاهده می شود». در این خبر از قول دکتر علی اکبر داورپناه هم نوشته شده: با اینکه لباس های غیر قابل نفوذ بر بدن سجاد پوشانده شده است، باز هم عقرب ها در بدن وی مشاهده می شود. این عقرب ها در اندازه های متفاوت اما از یک گونه و یکرنگ هستند و پزشکان متخصص رادیولوژی و سونوگرافی با آزمایش و معایناتی که انجام داده اند گفته اند احتمال اینکه در راست روده این کودک عقرب ماده باشد زیاد است. اما اینکه جریان چیست را طی تماس با یکی دو نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج جویا شدیم.

عضو هیات علمی و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی یاسوج که در خبر فوق از قول او در سمت معاون پژوهشی مطالبی مبنی بر تحقیق بر روی کودکی که بدن او عقرب تولید می کند، منتشر شده گفت: اول این را بگویم که وجود چنین پدیده ای «تولید عقرب توسط بدن کودکی در دهدشت» دروغ و خلاف واقع است.

دکتر هیبت ا... صادقی منصورخانی افزود: اما جالب اینجا است که همین پدیده دروغ هم مربوط به سال 84 یعنی بیش از 17 سال پیش است.

این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: آن سال به عنوان معاون پژوهشی دانشگاه کهگیلویه و بویراحمد فعالیت داشتم که با زنی مواجه شدیم که مدعی بود بدن کودک دو ساله اش عقرب تولید می کند.

 دکتر صادقی افزود: پیرو این ادعا با یکی دو نفر از اساتید حشره شناسی و متخصصان داخلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مشورت کردیم و حتی سونوگرافی از کودک صورت گرفت، اما خیلی زود متوجه شدیم که موضوع صحت ندارد.

وی تصریح کرد: همان زمان متوجه شدیم مادر این کودک عقرب هایی را در قوطی کبریت نگه می دارد و هر از گاهی آن ها را خارج کرده و مدعی می شود این عقرب ها را بدن کودکش تولید می کند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: هرچند همان موقع هم متوجه انگیزه مادر از این ادعا نشدیم اما کلا به دلیل بی اهمیت بودن این ماجرا، قضیه را رها کردیم.

دکتر صادقی تاکید کرد: این قضیه شایعه است حتی آن کودک الان دیگر باید نزدیک 20 ساله باشد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این باره گفت: اگر چه به دلیل گذشت سال های زیاد به سختی جزییات این قضیه را به یاد می آورم، اما همانقدر که به یاد دارم می دانم ماجرایی بوده اما صحت علمی نداشته است.

دکتر سید منصور تقوی تصریح کرد: همان سال های انتشار این خبر برخی همکاران به منظور اثبات ساختگی یا واقعی بودن ادعاها، کودک را چند ساعتی زیر نظر گرفتند و چیزهایی را روی پوشک بچه و بدن او دیدند، اما اینکه عقرب باشد شایعه ای بیش نیست و به این قضیه دامن زده شده است.

او گفت: از همان سال 84 تا کنون، دست کم سالی یک بار نمونه های چنین شایعه ای منتشر، دست به دست و به آن دامن زده می شود لذا از مردم خواستاریم اخبار را از منابع معتبر و حرفه ای پیگیری کنند و با انتشار این قبیل اخبار و فیلم ها در فضای مجازی به شایعات دامن نزنند.

 دکتر تقوی اضافه کرد: فضای شایعه بسیار نامطلوب است بطور مثال همین قضیه کودکی که ادعا داشتند بدن او عقرب تولید می کند، از همان سال تا الان با وجود اینکه یک استناد غیرعلمی و غیرعقلایی داشته چقدر دست به دست شده و سالی یکبار تعداد زیادی را در یک فضایی می برد که استدلال، منطق و علمی پشت آن نیست و بنابراین نباید به شایعات توجه شود و مردم بخصوص مطالب حوزه درمان و بهداشت را از منابع ذیصلاح پیگیری کنند و رسانه های معتبر هم کمک کنند تا چنین شایعاتی نهادینه نشود.

رئیس شبکه بهداشت ودرمان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی بخصوص در فضای مجازی دائما از این دست حرف ها و فیلم ها و خبرها منتشر می کنند و متعجبم چطور مردم در حوزه درمان ارزیابی مورد انتظار را در انتخاب مطالبی که بکار می گیرند ندارند و حرف همسایه و فلان کاربر فضای مجازی را بیشتر از یک پزشک متخصص می پذیرند و اگر در این خصوص دایم فرهنگ سازی موثر صورت نگیرد حتی احتمال بروز عوارض و زیان های جبران ناپذیری وجود دارد.