کلیسای کوچک طراحی شده توسط فرانک لوید رایت ،معمار آمریکایی در کالیفرنیا به سبب رانش زمین جابه جا می شود!

کلیسای کوچک طراحی شده توسط فرانک لوید رایت ،معمار آمریکایی در کالیفرنیا به سبب رانش زمین جابه جا می شود!

در جدیدترین خبر منتشر شده باخبر شده‌ایم به دنبال افزایش رانش زمین (یا زمین‌لغزش) در اطراف کلیسای کوچک راهیان نور طراحی شده توسط فرانک لوید رایت در نزدیکی لس‌آنجلس، نهاد ناظر بر این منطقه تصمیم دارد این بنای تاریخی را برای حفاظت از هم جدا کند و آن را جابه‌جا نماید (جداسازی دقیق مصالح تاریخی کلیسا با هدف حفظ برای نسل‌های آینده)!!!

درباره رانش زمین بد نیست بدانید پوسته‌ی زمین از لایه‌های رسوبی متراکم و غیر متراکمی تشکیل شده‌ است. در زیر این لایه‌ها، سطوح شیب‌داری وجود دارند؛ چنانچه این سطوح به هر دلیلی ناپایدار شوند (باران‌های سیل‌آسا، زلزله، دخالت‌های انسانی در طبیعت و جنس خاک منطقه و یا...)، لایه‌های رسوبی روی آن به حرکت در می‌آیند...

اما این کلیسای ۱۰۰ نفره که در شبه جزیره‌ی پالوس وردس در جنوب شرقی شهرستان لس‌آنجلس، کالیفرنیا واقع است و مشرف به اقیانوس آرام می‌باشد، در سال ۱۹۵۱ میلادی توسط پسر فرانک لوید رایت تکمیل شد و از آن زمان به عنوان یک مقصد محبوب سفر باقی مانده است.

ماجرای رانش زمین در این منطقه، بیش از ۵۰ سال است که در حال رخ دادن می‌باشد اما در طی دو سال گذشته با سرعت بی‌سابقه‌ای شتاب یافته است! براساس جزئیات منتشر شده، زمین زیر این کلیسای کوچک و منطقه اطراف آن در حال حاضر ۰.۶ متر یا بیشتر در ماه در حال حرکت است!!!

این حرکت منجر به آسیب دیدن کلیسا و محوطه پیرامون آن شده است! قاب فلزی و سقف کلیسا خم شده است، صفحات شیشه‌ای “شکسته شده اند و کف بتنی نیز ترک خورده است. همچنین تاسیسات زیرزمینی مانند تاسیسات برق، آب، فاضلاب و گاز نیز خراب شده است و در حال حاضر غیر قابل استفاده است!

در انتها لازم به بیان است جداسازی مصالح و سرهم‌بندی دوباره آن ها، هزینه‌ای ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار دلار دربرخواهد داشت