کلاهبرداری 25 میلیون دلاری از شراکت مهندسی سازنده اپرای سیدنی با استفاده از ویدیوی جعلی ساخته شده با هوش مصنوعی

روز گذشته مطلبی در رسانه‌های خبری جهان منتشر شد که تعجب همگان را برانگیخت! خبری که مربوط می‌شود به شرکت خدمات مهندسی بریتانیایی و چندملیتی آروپ و کلاهبرداری ۲۵ میلیون دلار هنگ کنگ (معادل ۲۰ میلیون پوند) از آن!!!

کلاهبرداری 25 میلیون دلاری از شراکت مهندسی سازنده اپرای سیدنی با استفاده از ویدیوی جعلی ساخته شده با هوش مصنوعی


سخنگوی شرکت آروپ (مستقر در لندن) در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان در بیان جزئیات این کلاهبرداری می‌گوید:

در این کلاهبرداری، از صداها و تصاویر جعلی برای گمراه کردن یکی از کارمندان ما در دفتر  هنگ‌کنگ استفاده شده است! این کارمند ظاهرا گمراه شده است و تصور می‌کند که در یک کنفرانس ویدیویی با مدیر ارشد مالی شرکت که در حقیقت جعل هویت (دیپ‌فیک) بوده است، حضور دارد و در ادامه با درخواست نقل و انتقال مالی آن فرد، مبلغ ۲۵ میلیون دلار را به آن‌ها پرداخت می‌کند (۱۵ حواله به پنج حساب بانکی در هنگ‌کنگ)! اما این کنفرانس ویدیویی در حقیقت یک ویدئوی فوق واقع‌گرایانه بوده است که با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده بود!!!”

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز این کلاهبرداری را یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های شناخته شده دیپ‌فیک در جهان معرفی می‌نماید.

در چندین ماه گذشته، حملات دیپ‌فیک در سطح بین‌المللی افزایش یافته است، چرا که توسعه‌ی پیچیدگی‌های تکنولوژیکی، جعل صداها و تصاویر را به بیشترین میزان خود رسانده است.

شرکت آروپ با ۳۴ دفتر در سراسر جهان که بالغ بر ۱۱ هزار کارمند در این دفاتر اشتغال دارند، در پروژه‌های فراوانی در سراسر جهان مشارکت داشته است که برای نمونه می‌توان به خانه اپرای سیدنی، اپل پارک ، پل هزاره لندن، کالج سلطنتی لندن، مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو، چشم لندن، پل هزاره لندن، ورزشگاه ملی پکن و... اشاره کرد.