آلبرتوکامپو بائزامعماراسپانیایی، جایزه روز جهانی نور را در سال 2024 میلادی از یوسنکو دریافت کرد

از دیگر سو، به باور مردم در بسیاری از نقاط دنیا، نور درست نقطه مقابل تاریکی است و در نتیجه در تضاد کامل با جهل قرار دارد.

آلبرتوکامپو بائزامعماراسپانیایی، جایزه روز جهانی نور را در سال 2024 میلادی از یوسنکو دریافت کرد

نور نقش مهمی در زندگی مردم ایفا می‌کند بطوری که در بیشتر فرهنگ‌های جهان، نور نمادی است از زندگی! بسیاری از مردم، زیستن بدون نور را غیرممکن تصور می‌کنند چرا که نور از طریق فتوسنتز به تنهایی منشا زندگی به حساب می‌آید.


شانزدهم ماه می هر سال و به مناسبت سالروز عملکرد موفق اولین لیزر جامد که در سال ۱۹۶۰ میلادی توسط تئودور میمن، فیزیکدان و مهندس برق آمریکایی ساخته شد، به عنوان روز جهانی نور معرفی شده است.

این روز به عنوان یک ابتکار جهانی با حمایت یونسکو ، بهانه‌ای است برای یادآوری نقش نور در علوم، فناوری، جامعه، فرهنگ، هنر، آموزش و همچنین گردهم آمدن موسسات تحقیقاتی مختلف برای انجام مطالعات بیشتر در راستای تقویت علم که می‌تواند به توسعه پایدار منجر شود.

اما همزمان با جشن روز جهانی نور (شانزدهم ماه می سال ۲۰۲۴ میلادی)، جایزه دی‌لایت یونسکو به آلبرتو کامپو بائزا، معمار اسپانیایی و تیل روئنبرگ، زیست‌شناس آلمانی تعلق یافت.

آلبرتو کامپو بائزا، معمار اسپانیایی این جایزه را به سبب بهره گیری از نور روز در طراحی ساختمان‌هایی با عملکردهای بسیار متفاوت دریافت کرده است! در بیانیه‌ای که توسط یونسکو منتشر شده است، چنین آمده است:

طرح‌های آلبرتو کامپو بائزا، نمونه‌ای است از بیان فراگیر ویژگی‌های معنوی نور روز! ایده‌هایی که درک ارزش‌ نور روز را فراتر از دامنه فعلی علم گسترش می‌دهد...”

لازم به یادآوری است آلبرتو کامپو بائزا در سال ۲۰۲۰، جایزه ملی معماری اسپانیا (+جایزه نقدی ۶۰ هزار یورویی) را دریافت کرده بود! آلبرتو کامپو بائزا سابقه‌ای پنجاه ساله در تدریس معماری در مدرسه معماری دانشگاه پلی تکنیک مادرید اسپانیا، موسسه فناوری فدرال سوئیس در شهر لوزان و همچنین دانشگاه پنسیلوانیا دارد.

از جمله برگزیدگان گذشته‌ی این جایزه جهانی می‌توان به استیون هال معمار آمریکایی، آلوارو سیزا معمار پرتغالی و برنده جایزه پریتزکر در سال ۱۹۹۲، پیتر زومتور معمار سوئیسی و برنده جایزه پریتزکر در سال ۲۰۰۹ و کازویو سجیما و ریو نیشیزاوا دو معمار ژاپنی و برنده جایزه پریتزکر در سال ۲۰۱۰ اشاره کرد.