کام فارس از کابینه

تاثیر حضور 3 وزیر فارس در کابینه و نقش آن در توسعه استان

کام فارس از کابینه

فاطمه ایزدی/کسانی که فضای سیاست را می شناسند به خوبی می دانند که اصالت و زادگاه در فضای سیاسی، کاربرد دارد. وقتی تنور انتخاب هیئت رئیسه مجلس یا انتخاب وزرا در برهه ای از زمان، گرم می شود سیاسیون به آب و آتش می زنند تا هم استانی خود را بر این کرسی ها بنشانند و توجیه شان هم این است که این انتخاب می تواند برای شهر و دیارشان، دستاوردهای قابل توجهی داشته باشد. 

در حال حاضر فارس، سه وزیر در کابینه دولت دارد اما اینکه این سهم چه حاصلی برای استان داشته و چقدر توانسته در چانه زنی اعتبارات و تخصیص آن به فارس موثر باشد، موضوعی است که هر کس درباره آن نظر متفاوتی دارد. عده ای معتقد هستند این سه وزیر می توانند موتور محرکه بقیه وزرا باشند تا فارس با یک توجه ویژه به جایگاه واقعی خود برسد. رستم قاسمی از فارس بر سکوی وزارت مسکن در دولت سیزدهم نشسته و احمد وحیدی نیز سکاندار وزارت کشور است. قرعه حوزه انرژی نیز بنام جواد اوجی افتاده و این استان فارسی بر کرسی وزارت نفت تکیه زده است. در کل، فارس در حوزه انرژی، حرف ها برای گفتن دارد و حضور پنج نماینده استان در کمیسیون انرژی خانه ملت نیز گواه این ماجراست اما باید دید با تصاحب کرسی های حوزه انرژی توسط فارسی ها در هیئت دولت و بهارستان، این استان چقدر توانسته در این بخش به رشد و شکوفایی برسد و آیا با توجه به شناخت این فعالان، نسخه شفابخشی برای حل مشکلات و مسائل آن پیچیده شده است یا خیر.  

با این حال برخی کارشناسان بر این باور هستند که استانی همچون فارس که در حوزه های بهداشت و درمان، خدمات دهی و دیگر بخش ها جنوب کشور را نیز پوشش می دهد با حضور این سه وزیر می تواند توسعه چشمگیری را تجربه کند و ارتباط و هم افزایی آنها با نمایندگان، آب بر آتش بسیاری از مشکلات و مصائب استان خواهد ریخت. 

اما اینکه این انتخاب ها و گماشتن ها تاکنون چه نتیجه ای برای استان داشته، موضوعی است که علیرضا پاک فطرت، نماینده شیراز و زرقان در مجلس در رابطه با آن می گوید این قضیه برای فارس به ویژه در حوزه عمرانی، دستاوردهای خوبی داشته است.

به گفته پاک فطرت اگرچه فارس در ظاهر، سه وزیر در کابینه دولت سیزدهم دارد اما در عمل می توان گفت این استان، پنج وزیر در هیئت دولت دارد. در واقع وزیر علوم نیز پنج سال در شیراز زندگی کرده و دوره دکترای خود را از دانشگاه شیراز اخذ نموده و وزیر دفاع هم سالها در شیراز خدمت کرده و مادرش، شیرازی است و همه این افراد، هوادار استان هستند.

در عین حال، این نماینده مجلس به این نکته نیز اشاره می کند که فارس یک اقلیم فرا استانی، مرکز جنوب کشور و استانی سوق الجیشی است که نمی توان به سادگی از کنار خدمات آن عبور کرد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه تعداد زیادی از معاونین وزرا اهل فارس هستند، تاکید می کند که این مسئله نشان دهنده این است که این استان از نظر نیروهای متخصص و کارآمد، غنی است و فقط باید کمی وحدت داشت و آنها را در حوزه های تخصصی خود معرفی کرد.

او معتقد است این دوره از مجلس توانسته در معرفی وزرا در کابینه دولت سیزدهم، نقش خود را به خوبی ایفا کند و گواه این داستان نیز اعتبارات و بودجه هایی است که در طول این مدت جذب شده است.

بنا به تاکید این نماینده مجلس به اندازه کل بودجه عمرانی کشور در سال جاری، بودجه عمرانی برای راه اندازی چند پروژه ه بزرگ در فارس جذب شده است. از راه آهن شیراز – بوشهر که تا به حال فقط حرف و حدیث آن در میان بود گرفته تا آزادراه شیراز – اصفهان، برخی پروژه هایی هستند که به قول پاک فطرت، بودجه های خوبی برای به ثمر رساندن آنها جذب شده و همه اینها مرهون تلاش مسئولانی است که در پایتخت برای تخصیص اعتبارات، چانه زنی می کنند. 

به گفته این نماینده مجلس در حال حاضر، شش پیمانکار پرآوازه در پروژه راه آهن شیراز – بوشهر مشغول به کار هستند و بودجه آن نیز از محل فروش نفت تامین می شود. قطعه 7 و 8 آزادراه شیراز – اصفهان نیز از مشکل تملک رنج می بُرد و همین مسئله کار را لنگ کرده بود اما بنا به تاکید نماینده شیراز و زرقان در مجلس، از سال گذشته تملک و اجرای این بخش از آزادراه، سرعت گرفته است. راه آهن شیراز- گل گهر و طرح هایی همچون آبرسانی به فارس نیز پروژه های دیگری است که به قول پاک فطرت در سایه وحدت مسئولان این دیار به نتیجه رسیده است.

به باور عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اگر «من» ها را کنار بگذاریم و «ما» شویم بسیاری از کارها به نتیجه می رسد و امید است فارس در سال های آینده، نتیجه این خدمات را ببیند و عقب ماندگی هایی که از سالهای گذشته، وجود داشته به سمت بهبود پیش رود.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس معتقد است استاندار فارس نیز در مدت اخیر در به ثمر رسیدن بسیاری از امور نقش داشته و پس از سالها که فارس، مدیریت ثابت نداشت یک استاندار فارسی بر مسند نشست که با فرهنگ و ظرفیت های استان، آشنایی کامل دارد و هر هفته موضوعات را رصد می کند. او استفاده از ظرفیت خیرین و بهره گیری از پتانسیل های مردمی و بودجه های دولتی را نقطه قوت عملکرد استاندار فارس می داند و با تاکید بر نقش نماینده دولت در استان، یادآور می شود که اگرچه در این میان، ممکن است عده ای به دلیل در خطر بودن منافعشان با نمایندگان دولت، همراهی نکنند اما در عین حال حرف استاندار، خریدار دارد و به نظر می رسد استان، روند خوبی در مسیر توسعه در پیش گرفته است. 

از دیدگاه نماینده شیراز و زرقان در مجلس، در حال حاضر نیز با توجه به شرایط تحریم ها، بسیاری از استان های کشور وضعیت خوبی ندارند و با مشکلات و مسائل عدیده روبه رو هستند. با این حال اما به قول پاک فطرت، همین که مسئولان فارس، کمک کرده اند که مشکلات استان، بیشتر نشود و در رفع برخی مسائل نقش داشته اند، گام بزرگی بوده و حضور وزرای فارس در کابینه دولت نیز در این داستان نقش داشته است. البته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است وزرا در کل باید ملی فکر کنند و با حذف نگاه بین بخشی، بر اساس برنامه آمایش سرزمین حرکت نمایند. در واقع هر وزیری که بر کرسی هیئت دولت تکیه می زند، وزیر همه دولت است و به باور پاک فطرت، اینکه وزرا تشخیص دهند فارس، یک استان تاثیرگذار و سوق الجیشی است و می تواند اقتصاد کشور را شکوفا کند کافی است.

این حُسن نیست که برای پیشبرد اهداف یک منطقه، عده ای هم قومیت و هم استان باشند

فرهاد طهماسبی، نماینده نی ریز در مجلس نیز اعتقاد دارد اگرچه نمی توان گفت حضور وزرای اهل فارس در وزارتخانه ها بی تاثیر بوده اما در عین حال این موضوع آنچنان برجسته هم نبوده است. 

به قول عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دولت های گذشته، آثار حضور وزرای برخی استان ها در کابینه دولت، مشهود است اما در خصوص فارس این مسئله، تاثیر چندانی در حوزه جذب اعتبارات تخصصی نداشته است. از دیدگاه نماینده نی ریز در مجلس، حضور برخی وزرا در وزارتخانه ها می توانست در پیشبرد اهداف استان، موثر باشد اما در عین حال، اگرچه شاهد تحرک و پیشرفت چندانی نبوده ایم اما حضور آنها در کابینه نیز بی تاثیر نبوده است.

این نماینده خانه ملت به شیوه ملوک الطوایفی اعتقادی ندارد و بر این باور است که بر اساس محورهای عدالت اجتماعی، این حُسن نیست که برای پیشبرد اهداف یک منطقه، عده ای هم قومیت و هم استان باشند. هر چند بنا به تاکید طهماسبی، در نگاه عدالت اجتماعی این مسئله می تواند یک عیب تلقی شود اما با این حال به داشته ها، خواسته ها و حقوق عادلانه فارس به عنوان یک استان پهناور که بعضا با سه یا چهار استان کشور، برابری می کند باید توجه بیشتری شود و اگر از منظر عدالت اجتماعی با مقیاس و ترازوی عدالت بسنجیم، حق فارس خیلی بیشتر از اینهاست.

در هر حال اگرچه این مسئله از بُعد عدالت اجتماعی، صحیح است اما اگر وزرای اهل فارس بتوانند از این موقعیت به نفع رفع محرومیت ها و عقب افتادگی های استان استفاده کنند، بسیاری از مسائل حل خواهد شد. 18 نماینده فارس می توانند پشتوانه های خوبی برای وزرای این دیار در کابینه سیزدهم باشند و در صورتی که برنامه های خود را دغدغه مندانه پیش ببرند، می توانند گره بسیاری از مشکلات را به نفع مردم باز کنند.